21/02/2019 / KINO TAŃCA / FOCUS NA TANIEC

27/01/19 / Aktualności, Kino Tańca

21.02.2019 / 19.00 / Kino Tańca

Focus na taniec / Prezentacja filmów dokumentalnych o tańcu

Kuratorka: Regina Lissowska-Postaremczak

 

W ramach Kina Tańca w 2019 roku zapraszamy na spotkania z filmami dokumentalnymi o tańcu, które będą prezentowane pod hasłem „Focus na taniec”. Program „Focus na taniec” koncentruje na tańcu w przestrzeniach życia prywatnego i społecznego. Prezentuje wielość perspektyw i ludzkich doświadczeń, w których taniec wykracza poza przestrzeń sztuki, stając się drogą życia, źródłem tożsamości i więzi międzyludzkich, narzędziem kształtowania rzeczywistości. Program prezentuje szerokie spektrum filmowych form, od dokumentów, przez filmy fabularne, po artystyczne eksperymenty, w selekcji uznanych i wielokrotnie nagradzanych produkcji z ostatnich lat.

 

Filmy dokumentalne, które znalazły się w programie tego wieczoru, to zderzenie trzech odmiennych społecznych perspektyw, oraz szeregu indywidualnych narracji, w których taniec staje się przestrzenią wolności i sposobem na życie. Kuratorką cyklu jest Regina Lissowska-Postaremczak.

 

Po projekcji zapraszamy na rozmowę z Olgą Clarke – reżyserką filmu „Od świtu do zmierzchu”.

 

 

FILMY WIECZORU

 

“Nothing Matters When We’re Dancing” / PREMIERA POLSKA

Reż. Maia Elisabeth Sørensen | Dania | 2017 | 23 min

 

“Gulliver. A Giant in the Bijlmer” / PREMIERA POLSKA

Reż. Juliette Stevens | Holandia | 2018 | 25 min

 

„Od świtu do zmierzchu”

Reż. Olga Clarke | Polska, Jamajka | 2014 | 13 min

 

OLGA CLARKE

Polska reżyserka dokumentalna, kulturoznawczyni specjalizująca się w kulturze Karaibów i Afryki Zachodniej. Należy do Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego i Caribbean Studies Association

Absolwentka DOK Pro Wajda School, otrzymała Nagrodę Młoda Polska w 2013 w dziedzinie sztuki wizualne. Publikowała w „Vice Magazine”, „Le monde diplomique” i „Krytyce Politycznej”. Robiła zdjęcia w Nigerii i na Jamajce. Organizatorka Dnia Nigerii.

 

REGINA LISSOWSKA-POSTAREMCZAK – KURATORKA

Teatrolog, badaczka tańca, od 6 lat działa w obszarze filmu tańca jako kuratorka (Dances with Camera w ramach Short Waves Festival), selekcjonerka i programerka pokazów i międzynarodowych festiwali filmowych (m.in. Mobile Dance Film Festival, NY), jest członkiem Dance Films Association.

 

PROGRAM

 

“Nothing Matters When We’re Dancing”

Reż. Maia Elisabeth Sørensen | Dania | 2017 | 23 min

PREMIERA POLSKA

Trailer: https://vimeo.com/225532466

”Nothing Matters When We’re Dancing” to filmowy portret trojga Duńczyków – Nicolaja, Anamet i Grace – którzy kochają tańczyć. Uczestniczą oni w ogólnokrajowym projekcie Ta’ fat om dansen w ramach różnych programów.  W dokumentalnym filmie poznajemy troje głównych bohaterów w studio i w ich codziennym życiu – dzielą się z nami tym, co taniec znaczy dla nich i dlaczego nic się nie liczy, kiedy tańczą. Ich portrety są przykładem tego, jak taniec jako forma sztuki może zmieniać życie i stwarzać przestrzeń dla najważniejszych międzyludzkich relacji – jak sztuka jest niezbędna dla ducha.

 

Reżyseria i montaż: Maia Elisabeth Sørensen

Koncept, scenariusz i wywiady: Maia Elisabeth Sørensen,  Anna Marie Krarup i Kristoffer Engholm Aabo

Zdjęcia: Kristoffer Engholm Aabo

Dźwięk: Toke Gelardi

Produkcja: Maia Elisabeth Sørensen: Anna Marie Krarup Dansehallerne Ta’ fat om dansen

Muzyka: Magnetic Fields i in.

Występują:  Nicolaj Vitthøft Kamph Rasmussen, Anamet Magven, Grace Bulawin, oraz: Hans Peder Lund, Samuel André Tinggaard, Yasmin Jørgensen Hweidi, Katja Kamph Rørbye, Merete Dam, Gunilla Lind, Mads Næsborg Jensen, Students & teachers from Fjordskolen Hedevang, Gundsømagle, Malvin Magven, tancerze z Dansekapellet’s 60+ team, tancerze z Dance Lighthouse ROK’s Youth Coming Up, team, uczniowie i nauczyciele z Tornhøjskolen, Aalborg Øst

***

 

„Gulliver. A Giant in the Bijlmer”

Reż. Juliette Stevens | Holandia | 2018 | 25 min.

PREMIERA POLSKA

Trailer: https://vimeo.com/252179280

Choreografka i nauczycielka tańca Susanne Marx – we współpracy z władzami miasta zespołem tanecznym ICK – zainicjowała innowacyjny taneczno-edukacjny projekt Gulliver, a Children’s Revolution. Projekt nawiązuje do Podróży Gullivera i opowieści o ludzie Liliputów, którzy walczą przeciw olbrzymowi.

Marx i uczniowie lokalnych szkół podstawowych Crescendo i Bijlmerdrie przyglądają się swoim marzeniom i wyobrażeniom idealnego świata i życia w ubogiej dzielnicy Amsterdamu, Zuidoost. To pierwsze spotkanie dzieci z tańcem współczesnym. W fizycznych scenach dzieci rozpoczynają swoją szczerą walkę z olbrzymem, w którego rolę wciela się tancerz – Christian Guerematchi.

Reżyserka filmów dokumentalnych Juliette Stevens przygląda się temu procesowi, od pierwszych  przygotowań, po uroczysta premierę w Bijlmer Parktheater. W filmie „Gulliver. A Giant in the Bijlmer” łączy trudną społeczną rzeczywistość z dziecięcymi marzeniami i pragnieniami.

Reżyseria, zdjęcia i montaż: Juliette Stevens
Choreografia: Susanne Marx
Produkcja: Moving Portraits
www.movingportraits.nl
Występują: Susanne Marx, Christian Guerematchi, uczniowie i nauczyciele szkół Crescendo i Bijlmerdrie.

***

 

„Od świtu do zmierzchu”

Reż. Olga Clarke | Polska, Jamajka | 2014 | 13 min

 

Rifical Team to grupa dancehallowych tancerzy ulicznych z Kingston na Jamajce. Dancehall wywodzi się z muzyki reagge. Z artystami takimi jak Vybz Kartel, Bounty Killer, Ding Dong, dancehall to muzyka, taniec i kultura. Rifical Team jest jedną z kilku dancehallowych zespołów w Kingston, tworzących kroki tego tańca. Wielu tancerzy z całego świata – Francji, Polski, Danii, Szwecji i Japonii przybywa do Lynhoustroad – siedziby Rifical Team – by uczyć się od tancerzy ulicznych. Film pokazuje, jak pasja do muzyki i tańca wzrasta od dzieci do dorosłych. To taniec od świtu do zmierzchu. Taniec jako styl życia.

 

Zdjęcia, montaż i reżyseria: Olga Clarke (Matuszewska)

Występują: Rifical Team
Muzyka: Aidonia – Buss dem Head, Vybz Kartel – Blackberry, Vybz Kartel – Nuh Play Roun Wid Fyah  (Raw)

———————-

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12
00-139 Warszawa

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu 2016 i 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

 

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.