CST / 23/05/2019 / CST SPEKTAKLE : KAJ DZIAS – LIVING SPACE THEATRE [POLSKA SIEĆ TAŃCA] / SHOWREEL / URSZULA BIERNAT-JAŁOCHA

25/04/19 / Aktualności

23.05.2019 / 19:00

PROGRAM WIECZORU CST:

SHOWREEL /URSZULA BERNAT-JAŁOCHA / 35 min.

PRZERWA

KAJ DZIAS / LIVING SPACE THEATRE 50 min.

KUP BILET: 20 ZŁ

———————

KAJ DZIAS / LIVING SPACE THEATRE

Spektakl prezentowany w ramach Polskiej Sieci Tańca, której organizatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Reżyseria i choreografia: Jakub Margosiak
Występują: Julia Lewandowska, Anna Mikuła, Grzegorz Łabuda, Jakub Margosiak
Muzyka: Monika Stańczyk (skrzypce), Kornel Uriasz (akordeon), Miłosz Potoczny (gitara)
Scenografia i kostiumy: Magdalena Paw, Małgorzata Cichoń, Grzegorz Łabuda

Aranżacja muzyczna: Marcin Słonina

Koordynacja muzyczna: Katarzyna Wrona

Reżyseria świateł: Radosław Lis

Obsługa techniczna: Paweł Urbanowicz

Partnerzy: Centrum Sztuki Mościce, Tarnów/Gmina Miasta Tarnów, Śląskie

 

 

Podobno u Romów ciągle gra muzyka – nawet, gdy nie ma co jeść.

Życie staje się wtedy znośniejsze.

Spektakl teatru i tańca.

Od czarów, obrzędów, muzyki, pieśni, tańca, podróży, po oszustwa, kradzieże i prześladowania.

Opowieść z różnych perspektyw.

Trochę magiczna i zarazem dobitnie dosłowna.

O Cyganach? O ludziach?

Zapraszamy na spotkanie z dziwakami, obcymi, artystami…

Chcemy zrozumieć coś o sobie patrząc na innych.

Ten barwny kolaż muzyki, pieśni i tańca jest dla widza niezwykłą szansą do poznania innego świata. Zadajemy sobie pytanie – czy Cyganie mieli określony cel podróży? I co z nami? Wędrówka, jako istotny motyw spektaklu, nie dotyczy wyłącznie Romów. Inspirując się taborami przemierzającymi świat w poszukiwaniu celu badamy swoje pragnienia, obawy i niepewności, zastanawiając się nad rolą człowieka w świecie i próbując zrozumieć mechanizm dyskryminacji.

„Kaj Dzias” powstał jako inicjatywa Jakuba Margosiaka i Anny Mikuły, którzy otrzymali stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Tarnowa i Gminy Miasta Tarnów na realizację tego projektu. Spektakl, stworzony we współprodukcji z Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie prezentowany był także w Kluczborku, Krakowie, Świnoujściu, Sejnach, Katowicach, Rudzie Śląskiej i Bytomiu. Otrzymał nominację na najlepszy spektakl teatru offowego w konkursie The Best OFF 2018. W roku 2019 „Kaj Dzias” zostanie zaprezentowany w miejscowości Płowdiw w Bułgarii w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2019.

Do udziału w spektaklu zapraszani są adepci sztuk teatralnych i tanecznych z danych miejscowości. Living Space Theatre organizuje dwudniowe warsztaty których uczestnicy przygotowywani są do wzięcia udziału w dwóch scenach spektaklu. Zajęcia skierowane są do osób zaciekawionych teatrem, tańcem współczesnym, śpiewem, improwizacją taneczno-aktorską oraz połączeniem ruchu z głosem, ale przede wszystkim otwartych na nowe doświadczenia i chętnych do wystąpienia na scenie z aktorami.

————————

Polska Sieć Tańca to pierwsza w Polsce, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca i repertuarowa współpraca ośrodków w całym kraju. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej barwnej różnorodności. Sieć powstała w 2017 roku jako oddolna inicjatywa, kreowana w duchu wymiany i poszanowania różniących się od siebie artystycznych wizji. Kierownikiem i pomysłodawcą Sieci jest Maciej Kuźmiński, a głównym organizatorem od 2019 roku – Instytut Muzyki i Tańca.

Polską Sieć Tańca w 2019 roku tworzą centra założycielskie Sieci: Lubelski Teatr Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, Art Stations Foundation z Poznania, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza z Krosna oraz nowi partnerzy: Fundacja Polka dot z Gdańska, Centrum Sztuki Mościce z Tarnowa, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury oraz warszawskie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, współpracujące z Mazowieckim Instytutem Kultury.

W drugim sezonie działalności na repertuar PST składa się 10 spektakli polskich twórców i zespołów, które zostaną zaprezentowane w 12 miastach ponad 50 razy. To „Dobre wychowanie” (Grupa Wokół Centrum), „One” (Durski, Kania, Stanek, Ustowska), „Kaj Dzias” (Living Space Theatre), „We_selle” (Wojciech Mochniej), „Rozkosz” (Teatr ROZBARK), „fascynat odśrodkowy_dwatrzycztery” (Anna Piotrowska), „Mute” (Janusz Orlik), „Stalking Paradise” (Lubelski Teatr Tańca), „Cudowny Mandaryn” i „Stół bez szczęścia” (Kielecki Teatr Tańca).

Kalendarz wydarzeń Polskiej Sieci Tańca: www.pst.info.pl/2019

Więcej informacji: www.pst.info.pl

———————————–

KAJ DZIAS

 

Fot. Krzysztof Kadis

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

JAKUB MARGOSIAK

Założyciel Living Space Theatre. Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie oraz  wolny słuchacz na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Członek International Dance Comittee. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego oraz Prezydenta Miasta Tarnowa i Gminy Miasta Tarnów. Wyreżyserował spektakle pt. „Kaj Dzias”, „Kształty”, „Drgania”, „Uroczysko”. Poprowadził warsztaty i wygłosił wykład podczas 35th International Theatre Institute World Congress w Segowii (Hiszpania). Brał udział w International Summer Program organizowanym przez Roberta Wilsona w Watermill   Center w Nowym Jorku oraz w rezydencji artystycznej w ramach Festiwalu AgitAgueda w Portugalii. Ukończył  Immersion Course w Michael Chekhov School w Nowym Jorku.

Fot. Lovis Osternik

JULIA LEWANDOWSKA

Studentka IV roku Akademii Sztuk Teatralnych na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Doświadczenie performatywne zdobywała głównie podczas Acting Intensive Techniques Seminar Grzegorza Ziółkowskiego, występując z Teatrem Pijana Sypialnia oraz pracując w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Współtworzyła studencki teatr tańca współczesnego „KoInspiracja”. Gra w spektaklu dyplomowym pt. “Hen. O końcu” w reż. Macieja Podstawnego oraz w spektaklu dyplomowym teatru tańca pt. “CPH4” w choreografii dr Jacka Łumińskiego. Brała udział w spektaklu Living Space Theatre pt. “Uroczysko” (2018) na podstawie “Zaczarowanego Koła” Lucjana Rydla.

GRZEGORZ ŁABUDA

Założyciel Living Space Theatre. Absolwent PWST Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendysta  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Laureat konkursów międzynarodowych. Ukończył Master Course w Workcenter Jerzego Grotowskiego i Thomasa Richardsa w Pontederze, a także intensywny kurs aktorski w Michael Chekhov School of Acting w Hudson, NY. Twórca takich spektkali jak „Hey!   You!”, „Uroczysko”, „Kształty”. Uczestnik projektu badawczego „Joy of discovery” w ramach 1st oraz 2nd CEEC-China Summer Dance Camp w Chinach.

ANNA MIKUŁA

Współzałożycielka Living Space Theatre. Absolwentka PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Laureatka stypendium  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Prezydenta Tarnowa, programu Erasmus +. Współpracuje z teatrem tańca Jens van Daele Burning Bridges z Holandii, Faido Dance Company z Holandii, Tarnowskim Teatrem im. Ludwika Solskiego, Galerią Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Maciejem Kuźmińskim, Anną Piotrowską, Stalker Teatro – officine CAOS w Turynie, Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie. Prezentuje prace swojego autorstwa lub współautorstwa na festiwalach tanecznych i teatralnych w Polsce i za granicą, a także prowadzi działalność pedagogiczną ucząc tańca współczesnego podczas warsztatów i zajęć dla grup stałych.

MIŁOSZ POTOCZNY

Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Tarnowie. Student kierunku jazzu i muzyki rozrywkowej na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Uczestnik licznych projektów i laureat wielu nagród międzynarodowych m.in. na Festiwalu Grupa Azoty Tarnów International Jazz Contest.

MONIKA STAŃCZYK

Skrzypaczka, edukację muzyczną zaczęła w wieku 9 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Tarnowie. Studentka Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ważniejsze koncerty: „Debiut” Inside Jokers / Tarnowskie Centrum Kultury 2017 r., koncerty Inside Jokers w Katowicach w „ Absurdalna” 2018 i w Krakowie „ Awaria” 2018, Koncert konkursowy 9th Azoty Jazz Contest 2016 r.

KORNEL URIASZ

Jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Tarnowie. Laureat licznych konkursów akordeonowych w kraju i za granicą. Został uhonorowany tytułem Tarnowskiej Marki Talentu przyznawanym z rąk Prezydenta Miasta Tarnowa.

MIŁOSZ POTOCZNY

Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Tarnowie. Student kierunku jazzu i muzyki rozrywkowej na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Uczestnik licznych projektów i laureat wielu nagród międzynarodowych m.in. na Festiwalu Grupa Azoty Tarnów International Jazz Contest.

Zdjęcie w tle Krzysztof Kadis

 

 

ORGANIZATORZY:

 

PARTNERZY:

 

—–

 

————-

SHOWREEL /URSZULA BERNAT-JAŁOCHA

Choreografia i reżyseria: Urszula Bernat-Jałocha

Tańczą: Urszula Bernat-Jałocha, Marcin Motyl

Muzyka: Ben Frost „O God Protect Me”, „Through the Roof of Your Mouth”, Carnage & Borgore „Incredible”, The Haxan Cloak „Excavation”

Spektakl powstał w ramach „Stypendium Twórcze” MKiDN /2018

„Showreel”, to obraz relacji damsko- męskich we współczesnym świecie. Spektakl przedstawia historie kobiety i mężczyzny, potraktowane momentami z przymrużeniem oka, a niekiedy całkiem poważnie. Przy wykorzystaniu kompozycji duetu, w którym obok wspólnych partii zaistnieją odrębne sola mężczyzny i kobiety, „Showreel” przedstawia kilka scen z życia przeciętnej pary.

Wychodząc od bardzo pierwotnych, tradycyjnych wzorców partnerskich do dzisiejszych bardziej wolnych i „otwartych”- relacji między kobietą i mężczyzną, a także zahaczając o zjawisko metroseksualizmu autorka zwraca uwagę na utratę harmonii damsko męskiej, gdzie zaistniały proces zacierania płci i jej znaczenia niesie za sobą pewne konsekwencje. W spektaklu pojawia się perspektywa silnej, niezależnej kobiety, chcącej ukryć swoją chęć ucieczki od pierwowzoru kobiecości oraz mężczyzna, który łamie stereotypowy obraz modelowego wyglądu, jak i towarzyszących mu zainteresowań.

„Showreel” stawia widzowi znak zapytania -gdzie się znajdujemy i do czego dążymy w relacjach partnerskich, a także szeroko pojętych w relacjach między ludzkich i czy tak naprawdę nie tęsknimy za tradycyjnością i przeszłością. Czy w obecnym świecie pęd życia i kosmicznie szybki rozwój technologiczny może doprowadzić do nieodwracalnych zaburzeń relacji międzyludzkich.

Urszula Bernat-Jałocha i Marcin Motyl to artyści tancerze nieustannie poszukujący dzisiejszej tożsamości teatru tańca. „UM FOUNDATION” jest nowym projektem zajmującym się twórczością artystyczną w niezależnej i otwartej formie. Mając za sobą wieloletnie doświadczenie pracy w zespołach instytucjonalnych, z polskimi i zagranicznymi choreografami, Urszula i Marcin postanowili stworzyć niezależny zespół, mocno czerpiący z narzędzia improwizacji i pracy z publicznością. Tematem ich poszukiwań są relacje międzyludzkie we współczesnym świecie. Artyści pragną zaprosić widza do aktywnego uczestnictwa w procesie twórczym, poprzez umożliwienie jej posiadania realnego wpływu na końcowy kształt tworzonych spektakli i działań.
„UM FOUNDATION” to próba przekroczenia granic w tworzeniu nowych prac z pogranicza teatru tańca i szeroko rozumianej sztuki współczesnej.

 

URSZULA BERNAT-JAŁOCHA

Tancerka, pedagożka, choreografka. Rozpoczęła edukację w zakresie tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Po uzyskaniu dyplomu w 2002 roku dołączyła do zespołu Opery na Zamku w Szczecinie, a następnie w latach 2006-2008 była tancerką Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2007 roku ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie uzyskała tytuł magistra sztuki ze specjalizacją pedagoga baletu. W roku 2008/2009 kontynuowała naukę w Scottish School of Contemporary Dance, gdzie uzyskała tytuł Bachelor of Art, a następnie brała udział w programie apprentice dancer w Scottish Dance Theatre. Podczas studiów w Szkocji współpracowała z Janis Claxton, Thomas Small, oraz Victoria Fox. Urszula Bernat-Jałocha prowadziła szereg warsztatów jako nauczyciel tańca współczesnego i klasycznego min. na Międzynarodowych Warsztatach Tańca Współczesnego Dancing Poznań. Przez kilka lat  pracowała jako wykładowcą tańca klasycznego i współczesnego na Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. W 2009 rozpoczęła pracę w Polskim Teatrze Tańca. Tańczyła w niemal całym repertuarze zespołu m.in. w choreografiach Ohada Naharina, Jo Strømgrena, Jacka Przybyłowicza i Ewy Wycichowskiej, Iwony Pasińskiej. Wraz z zespołem występowała na międzynarodowych festiwalach w Polsce i zagranicą. W roku 2014 wzięła udział w projekcie choreograficznym „Skutki niezamierzone”, autorstwa Sjoerda Vreugdenhila, przygotowanym na Malta Festival 2015. W tym samym roku uczestniczyła w koprodukcji Polskiego Teatru Tańca z niemieckim kolektywem Bodytalk, współtworząc spektakl „Jewrope”. Jako choreograf debiutowała spektaklem „Nondescript” w 2014 roku, podczas VII Festiwalu Atelier Polskiego Teatru Tańca. W roku 2015 została laureatką stypendium Młoda Polska, przyznawanego artystom do 35 roku życia, odznaczających się wybitnymi osiągnięciami w swojej dziedzinie sztuki. W ramach wyróżnienia stworzyła przedstawienie „Percepcja”. Dodatkowo podnosiła swoje kwalifikacje biorąc udział w warsztatach z Peeping Tom (BEL), Las Ballets C de la B (BEL) , Johanes Wieland (GER), Sjoerd Vreugdenhil (NL), Akram Khan (UK), Hofesh Shechter (UK), Emio Greco PC (IT/NL), Noa Paran(ISR), Anna Nowak (PL),  Yoshifumi Inao (JPN), Janis Claxton (UK). W lipcu 2018 roku wzięła udział w miesięcznym kursie DanceAbility Teacher, w ramach stypendium Aktywność Międzynarodowa, gdzie otrzymała certyfikat nauczyciela tej techniki. Od 2018 roku jest freelancerem, w tym samym roku otrzymała stypendium twórcze MKiDN, dzięki któremu stworzyła spektakl „Showreel”. W marcu 2019 roku solo „Likness” , które jest częścią spektaklu „Showreel” zostało zaprezentowane na IV Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego w Meksyku (IV Festival Internacional de Danza Contemporánea Unipersonal “Cuerpo al Descubierto” ).

 

MARCIN MOTYL

Freelancer, tancerz, choreograf. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie w latach 2011-2017 pracował w Polskim Teatrze Tańca, gdzie miał okazję współpracować i tańczyć w spektaklach między innymi takich choreografów jak: Ohad Naharin, Jo Strømgren, Yossi Berg, Ewa Wycichowska, Urszula Bernat- Jałocha, Iwona Pasińska. Nieustannie zdobywa doświadczenie, biorąc udział w licznych zagranicznych projektach i warsztatach prowadzonych przez takich twórców czy pedagogów jak: Franck Chartier, Gabriela Carrizo, Yuval Pick, Sjoerd Vreugdenhil, Yoshifumi Inao, Henrik Kaalund, Yi-Chun Liu, Stian Danielsen, Shi Pratt. pracuje dziś nad własną metodą pracy twórczej, kształtując jednocześnie swoisty język ruchu.

 

 

—————-

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.