30/10-30.11/2018 / WYSTAWA FOTOGRAFII w CST: „BASIU, ZATAŃCZYMY…” / BARBARA BITTNERÓWNA i WITOLD GRUCA

25/10/18 / Aktualności, Wystawy

WYSTAWA FOTOGRAFICZNA – „BASIU, ZATAŃCZYMY…” poświęcona pamięci Barbary Bittnerównej oraz Witolda Grucy

Wystawa 30.10 – 30.11.2018 / godz. 9:00-20:00

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, DKKadr, ul. Gintrowskiego 32, Warszawa

WSTĘP WOLNY (Projekt współfinansuje m.st. Warszawa)

Kurator: Piotr Janowczyk

Materiały multimedialne: Paulina Komarowa

Kwerenda archiwaliów: Katarzyna Pruszkiewicz

Organizatorzy: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Związek Artystów Scen Polskich / Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego / Dom Kultury Kadr / Fundacja Artystyczna PERFORM / Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partnerzy: Dom Kultury Kadr / Polski Balet Narodowy / Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego / Fotografia UW

Z okazji 100-lecia ZASP – Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie wraz z ZASP-em, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Polskim Baletem Narodowym oraz Fotografią UW zapraszają na wernisaż wystawy fotograficznej pt.”BASIU, ZATAŃCZYMY…”, poświęconej jednemu z najważniejszych duetów polskiego baletu – primabalerinie Barbarze Bittnerównie oraz soliście baletu i choreografowi Witoldowi Grucy. Otwarcie wystawy odbędzie się 30 października w CST w Domu Kultury Kadr.

Reż. Piotr Janowczyk / Kamera: Paulina Komarowa

Jak podkreśla Kurator wystawy Piotr Janowczyk – Na wystawę składać się będzie około stu oryginalnych, czarno-białych fotografii ze zbiorów Barbary Bittnerówny oraz zdjęć pozyskanych z Instytutu Teatralnego, a także od prywatnych właścicieli. Oprócz materiałów archiwalnych, sięgających początków kariery tancerzy, będzie też okazja zetknąć się z wybitną powojenną, polską fotografią sceniczno-baletową autorstwa m.in. Edwarda Hartwiga czy Ireny Jarosińskiej. Jest to nie lada gratka zarówno dla miłośników tańca, jak i wszystkich zainteresowanych tradycyjną, czarno-białą fotografią. Prawdziwe „must see” dla amatorów analogowego, tradycyjnego warsztatu fotografa sprzed 50 lat.

Barbara Bittnerówna – wybitna primabalerina i partnerujący jej na scenie znakomity tancerz i choreograf Witold Gruca. Razem tworzyli jedną z najważniejszych par polskiego baletu XX wieku. Ich sylwetki przypomni szykowana przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie na stulecie ZASP  wystawa fotograficzna.

Na wystawę składać się będzie około stu oryginalnych, czarno-białych fotografii ze zbiorów Barbary Bittnerówny i Witolda Grucy oraz pozyskanych z Instytutu Teatralnego, a także od prywatnych właścicieli. Oprócz archiwalnych zdjęć, sięgających początków kariery tancerzy, będzie też okazja zetknąć się z wybitną powojenną polską fotografią sceniczno-baletową autorstwa m.in. Edwarda Hartwiga czy Ireny Jarosińskiej. Jest to nie lada gratka zarówno dla miłośników tańca, jak i wszystkich zainteresowanych tradycyjną, czarno-białą fotografią. Prawdziwe „must see” dla amatorów analogowej, tradycyjnej fotografii sprzed 50 lat.

Najważniejszym wydarzeniem wystawy będzie wernisaż w dniu 30.10.2018 r. Tylko na tę okoliczność będzie przygotowana specjalna multimedialna część ekspozycji. Dzień otwarcia wystawy stanie się okazją do przypomnienia postaci „pierwszej pary polskiego baletu” przez zaproszonych do udziału w wystawie tancerzy Baletu Narodowego: choreografa Roberta Bondarę oraz primabaleriny Martę Fiedler i Dominikę Krysztoforską. Wernisaż w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Domu Kultury Kadr, wystawa czynna do 30.11.2018 r.

BARBARA BITTNERÓWNA / 1924-2018

Barbara Bittner-Finze urodziła się 4 września 1924 roku we Lwowie. Pierwsze prywatne lekcje tańca pobierała u prof. Stanisława Faliszewskiego. W wieku 11 lat brała udział w spektaklach lwowskiego Teatru Wielkiego. W 1938 r. wraz z matką oraz rodzeństwem przeniosła się do Warszawy, gdzie rozpoczęła naukę w prywatnych szkołach tańca Zygmunta Dąbrowskiego oraz Zofii Pflanc-Dróbeckiej. W trakcie II wojny światowej tańczyła w prywatnych teatrzykach warszawskich. Została wywieziona na przymusowe roboty do Gablonz (Jablonec nad Nysą) w Czechach. Po wojnie trafiła do czeskiej Pragi, gdzie występowała na tamtejszych estradach. Następnie wróciła do Polski i w latach 1946-49 była primabaleriną Opery Poznańskiej, w latach 1949-51 Opery Śląskiej w Bytomiu, od roku 1951-56 Opery Warszawskiej, a w latach 1960-63 występowała w Teatrze Małych Form „Arabeska”. W 1965 została gwiazdą baletu Operetki Warszawskiej. Jej ostatni występ na scenie odbył się tam w roku 1978. Miała wtedy 54 lata. Jej partnerami scenicznymi byli m.in. Bronisław Kropidłowski, Jerzy Kapliński, Stanisław Szymański, Wojciech Wiesiołłowski oraz Witold Gruca, z którym tworzyli słynny tzw. „duet estradowy”. Była niezapomnianą odtwórczynią roli Julii w balecie „Romeo i Julia” Sergieja Prokofiewa w choreografii Jerzego Gogóła, a także innych partii klasycznych i współczesnych. W 2004 r. ukazała się książka autobiograficzna pt.:”Nie tylko o tańcu”. Ostatnie lata swojego życia spędziła w Domu Artysty Weterana w podwarszawskim Skolimowie. Żyła 93 lata. Odeszła 5 kwietnia 2018 r.

WITOLD GRUCA

Urodził się w 1927 w Krakowie, a zmarł 11 lipca 2009 w Konstancinie-Jeziornej. Ceniony solista baletu i choreograf. Uczył się tańca w latach 1941-1948 w Krakowie. Był tancerzem i aktorem w sezonie 1946-1947 w Teatrze Ziemi Opolskiej w Opolu, w roku 1948 tancerzem Opery Wrocławskiej, w latach 1949-1951 Opery Poznańskiej, w latach 1952-1956 Opery Warszawskiej. Występował w latach 1956-1961 w duecie z Barbarą Bittnerówną. W roku 1961 powrócił do Opery Warszawskiej. W sezonie 1967/68 pełnił funkcję kierownika baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. Był jednym z najważniejszych choreografów polskich okresu powojennego, twórcą wielu baletów w repertuarze Teatru Wielkiego. Realizował też tańce i sceny baletowe do wielu przedstawień dramatycznych, operowych i estradowych, programów telewizyjnych i filmów. Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Tańca w Vercelli we Włoszech oraz nagrody Ministra Kultury i Sztuki I stopnia. Został również odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1983).

Kurator wystawy: PIOTR JANOWCZYK

Artysta niezależny, rysownik, twórca streetartu. Z wykształcenia plastyk i historyk sztuki. Reżyser krótkich form filmowych i animowanych, w których zgłębia zagadnienia sekwencyjnego ruchu. Autor ponad 30. wielkoformatowych murali portretowych wykonanych w Polsce i w Europie. W tym Galerii Osobowości Kultury Warszawy oraz Galerii Portretów na krakowskim Kazimierzu. W latach 2011-2017 odbywał podróż po Europie realizując projekt “Street Art Summer”. Jako pedagog związany w przeszłości z ASP w Warszawie i EAS. Aktualnie prowadzi pracownię Rejestracji Obrazu na UW oraz Ilustracji w WSISiZ. Gościnnie prowadzi także cykle wykładów z historii kultury wizualnej, które doczekały się wersji radiowej w TOKFM. Wielokrotny juror konkursów graficznych. Mówca TEDx 2017. Kurator wystawy CST.

Reż. Piotr Janowczyk / Kamera: Paulina Komarowa

Plakat w tle: Kadr w filmu „Ten, którego kocham” wg G. Gershwina, reż. Władysław Forbert, 1957 r.

Na poczęstunek zaprasza Restauracja Frida

———————————-

Organizatorzy: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji / Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego / Dom Kultury Kadr / Fundacja Artystyczna PERFORM / Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
ul. Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

 

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

http://www.dkkadr.waw.pl/k/repertuar/

 

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

Tutaj dodaj treść posta, a poniżej wyedytuj przycisk kierując go na odpowiednią galerię. Możesz także zmieniać jego kształt i nadawać mu kolory! 🙂