30/10/2017 JAK UMIERAJĄ ZAJĄCE / PRYWATNA INWENTARYZACJA / TUKA WACH

04/10/17 / Aktualności, Program 2017

Program w 2017 roku podzielony jest na dwa cykle: MORZE MOŻLIWOŚCI oraz OKO CYKLONU

MORZE MOŻLIWOŚCI

Prezentacje przedstawiane w tym cyklu będą obrazowały różne praktyki i różne podejście do tańca współczesnego, także premiery, spektakle artystów debiutujących lub artystów uznanych współpracujących z artystami z krótszym stażem, spektakle i instalacje dla dzieci.

OKO CYKLONU

Centrum burzliwych wydarzeń. Centrum ważnych spraw. Centrum czasem niebezpieczne, szokujące, zadziwiające. Spektakle prezentowane przez artystów w tym cyklu podejmują ważne tematy na bardzo różne sposoby. Artyści używają improwizacji, budują napięcie z mikroruchów, korzystają z narzędzi performatywnych, łączą różne style taneczne, różne dziedziny sztuki: taniec/teatr/film/muzyka/sztuki wizualne – korzystają z wideo, budują instalacje lub działają na pustej przestrzeni. Jedno łączy spektakle tych artystów: są jak oko cyklonu – podejmują wątki ważne, burzliwe, czasem niebezpieczne, ekstremalne, choć bardzo bliskie każdemu.

30.10 /godz. 19:30

OKO CYKLONU: Jak umierają zające / PRYWATNA INWENTARYZACJA” / Magda Tuka / Anita Wach

ontologiczne poczucie zagrożenia w wykonaniu TukaWach

Dźwięk, światła, projekcje: Opaean

Spektakl dla widzów dorosłych

Trailer:

‘Prywatna Inwentaryzacja’, czyli nadszedł najwyższy czas konfrontacji z faktycznym stanem rzeczy. Wraz z widzami wchodzimy w pustą przestrzeń, to czym będziemy próbować ją wypełnić to rodzaj zdarzeń mających swe źródło w naszych, bardzo osobistych rozliczeniach. Mogą wydawać się błahe, niepoważne, dziwaczne, ale dzięki temu, że są nasze – są unikalne. Performans ma formę wystawy, bo tylko wejście w stan ‘bycia obiektem’ może uchronić inwentaryzację, czyli rozliczenie, przed kompletnym chaosem. Czym są nasze galeryjne eksponaty? Na przykład akt kobiecy wciśnięty w kąt przestrzeni. Obraz trwa tylko kilka minut, pozostawiając po sobie wrażenie bardzo intymnego spotkania, a zarazem poczucia głębokiej samotności oraz… wełniane czerwone skarpetki jako jedyny ślad JEJ obecności. To także wykręcone do góry nogami ciało, bez twarzy. To co po nim pozostaje to ‘świeżo podlana roślina doniczkowa’ i wrażenie, że coś gwałtownego zaszło, co wbiło ciało w tak radykalną formę. I wiele innych zdarzeń ‘wyrwanych z wnętrza’ performerek.

‘Jak Umierają Zające’ – zadając sobie to pytanie otwieramy przestrzeń nieznanego lub utraconego. Zając ma niezwykle bogatą mitologię w różnych kulturach. W starożytnym Egipcie hieroglif w postaci zająca oznaczał czasownik ‘być’. Dlatego choć na parę chwil próbujemy wcielić się w to zwierzę, by dzięki niemu nawiązać realny kontakt z widzem, Być razem.

To, co każdy wie o zającu, to jego sposób poruszania się. Zając skacze. I ten rodzaj dynamiki jest logiką naszej dramaturgii, to gwałtowne zmiany, pozbawione sensu, to wiara w intuicję i… samo-ofiarowanie. Zając ma naturę łagodną i jak powiedział jeden z widzów po spektaklu: ‘w naszych czasach potrzebujemy więcej Zajęcy’.

Performans dedykowany jest niemieckiemu artyście Josephowi Beuysowi, który wierzył w rewolucyjną, uzdrawiającą moc sztuki.

‘Prywatna Inwentaryzacja’ i ‘Jak umierają Zające’ powstały w ramach Stypendium Ministra Kultury.

http://tukawach.com/

 

Fot. Pat Mic

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Hanna Raszewska-Kursa

Bilety 10 zł / dostępne w kasach DK Kadr i na stronie DK Kadr: http://www.dkkadr.waw.pl/

————————————————————————————

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, e-teatr, RDC,  teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa