30/10/2018 / WERNISAŻ WYSTAWY FOTOGRAFII w CST: „BASIU, ZATAŃCZYMY…” / BARBARA BITTNERÓWNA i WITOLD GRUCA

01/10/18 / Aktualności, Wystawy

WYSTAWA FOTOGRAFICZNA – „BASIU, ZATAŃCZYMY…” poświęcona pamięci Barbary Bittnerównej oraz Witolda Grucy

Wernisaż 30.10.2018 / godz. 19:00 / sala: Powiększenie, 301 a/b, III piętro
Wystawa 30.10 – 30.11.2018 / godz. 9:00-21:00

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, DKKadr, ul. Gintrowskiego 32, Warszawa

WSTĘP WOLNY (Projekt współfinansuje m.st. Warszawa)

Kurator: Piotr Janowczyk

Materiały multimedialne: Paulina Komarowa

Kwerenda archiwaliów: Katarzyna Pruszkiewicz

Organizatorzy: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Związek Artystów Scen Polskich / Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego / Dom Kultury Kadr / Fundacja Artystyczna PERFORM / Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partnerzy: Dom Kultury Kadr / Polski Balet Narodowy / Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego / Fotografia UW

Z okazji 100-lecia ZASP – Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie wraz z ZASP-em, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Polskim Baletem Narodowym oraz Fotografią UW zapraszają na wernisaż wystawy fotograficznej pt.”BASIU, ZATAŃCZYMY…”, poświęconej jednemu z najważniejszych duetów polskiego baletu – primabalerinie Barbarze Bittnerównie oraz soliście baletu i choreografowi Witoldowi Grucy. Otwarcie wystawy odbędzie się 30 października w CST w Domu Kultury Kadr.

Reż. Piotr Janowczyk / Kamera: Paulina Komarowa

Jak podkreśla Kurator wystawy Piotr Janowczyk – Na wystawę składać się będzie około stu oryginalnych, czarno-białych fotografii ze zbiorów Barbary Bittnerówny oraz zdjęć pozyskanych z Instytutu Teatralnego, a także od prywatnych właścicieli. Oprócz materiałów archiwalnych, sięgających początków kariery tancerzy, będzie też okazja zetknąć się z wybitną powojenną, polską fotografią sceniczno-baletową autorstwa m.in. Edwarda Hartwiga czy Ireny Jarosińskiej. Jest to nie lada gratka zarówno dla miłośników tańca, jak i wszystkich zainteresowanych tradycyjną, czarno-białą fotografią. Prawdziwe „must see” dla amatorów analogowego, tradycyjnego warsztatu fotografa sprzed 50 lat.

Tylko podczas wernisażu zaprezentowana zostanie specjalna, multimedialna część ekspozycji. Ponadto dzień otwarcia wystawy stanie się okazją do przypomnienia postaci tych wybitnych artystów przez zaproszonych do udziału w wystawie tancerzy Polskiego Baletu Narodowego: pierwsze solistki – Martę Fiedler i Dominikę Krysztoforską oraz tancerza i choreografa Roberta Bondarę.

Barbara Bittnerówna – wybitna primabalerina i partnerujący jej na scenie znakomity tancerz i choreograf Witold Gruca. Razem tworzyli jedną z najważniejszych par polskiego baletu XX wieku. Ich sylwetki przypomni szykowana przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie na stulecie ZASP  wystawa fotograficzna.

Na wystawę składać się będzie około stu oryginalnych, czarno-białych fotografii ze zbiorów Barbary Bittnerówny i Witolda Grucy oraz pozyskanych z Instytutu Teatralnego, a także od prywatnych właścicieli. Oprócz archiwalnych zdjęć, sięgających początków kariery tancerzy, będzie też okazja zetknąć się z wybitną powojenną polską fotografią sceniczno-baletową autorstwa m.in. Edwarda Hartwiga czy Ireny Jarosińskiej. Jest to nie lada gratka zarówno dla miłośników tańca, jak i wszystkich zainteresowanych tradycyjną, czarno-białą fotografią. Prawdziwe „must see” dla amatorów analogowej, tradycyjnej fotografii sprzed 50 lat.

Najważniejszym wydarzeniem wystawy będzie wernisaż w dniu 30.10.2018 r. Tylko na tę okoliczność będzie przygotowana specjalna multimedialna część ekspozycji. Dzień otwarcia wystawy stanie się okazją do przypomnienia postaci „pierwszej pary polskiego baletu” przez zaproszonych do udziału w wystawie tancerzy Baletu Narodowego: choreografa Roberta Bondarę oraz primabaleriny Martę Fiedler i Dominikę Krysztoforską. Wernisaż w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Domu Kultury Kadr, wystawa czynna do 30.11.2018 r.

BARBARA BITTNERÓWNA / 1924-2018

Barbara Bittner-Finze urodziła się 4 września 1924 roku we Lwowie. Pierwsze prywatne lekcje tańca pobierała u prof. Stanisława Faliszewskiego. W wieku 11 lat brała udział w spektaklach lwowskiego Teatru Wielkiego. W 1938 r. wraz z matką oraz rodzeństwem przeniosła się do Warszawy, gdzie rozpoczęła naukę w prywatnych szkołach tańca Zygmunta Dąbrowskiego oraz Zofii Pflanc-Dróbeckiej. W trakcie II wojny światowej tańczyła w prywatnych teatrzykach warszawskich. Została wywieziona na przymusowe roboty do Gablonz (Jablonec nad Nysą) w Czechach. Po wojnie trafiła do czeskiej Pragi, gdzie występowała na tamtejszych estradach. Następnie wróciła do Polski i w latach 1946-49 była primabaleriną Opery Poznańskiej, w latach 1949-51 Opery Śląskiej w Bytomiu, od roku 1951-56 Opery Warszawskiej, a w latach 1960-63 występowała w Teatrze Małych Form „Arabeska”. W 1965 została gwiazdą baletu Operetki Warszawskiej. Jej ostatni występ na scenie odbył się tam w roku 1978. Miała wtedy 54 lata. Jej partnerami scenicznymi byli m.in. Bronisław Kropidłowski, Jerzy Kapliński, Stanisław Szymański, Wojciech Wiesiołłowski oraz Witold Gruca, z którym tworzyli słynny tzw. „duet estradowy”. Była niezapomnianą odtwórczynią roli Julii w balecie „Romeo i Julia” Sergieja Prokofiewa w choreografii Jerzego Gogóła, a także innych partii klasycznych i współczesnych. W 2004 r. ukazała się książka autobiograficzna pt.:”Nie tylko o tańcu”. Ostatnie lata swojego życia spędziła w Domu Artysty Weterana w podwarszawskim Skolimowie. Żyła 93 lata. Odeszła 5 kwietnia 2018 r.

WITOLD GRUCA

Urodził się w 1927 w Krakowie, a zmarł 11 lipca 2009 w Konstancinie-Jeziornej. Ceniony solista baletu i choreograf. Uczył się tańca w latach 1941-1948 w Krakowie. Był tancerzem i aktorem w sezonie 1946-1947 w Teatrze Ziemi Opolskiej w Opolu, w roku 1948 tancerzem Opery Wrocławskiej, w latach 1949-1951 Opery Poznańskiej, w latach 1952-1956 Opery Warszawskiej. Występował w latach 1956-1961 w duecie z Barbarą Bittnerówną. W roku 1961 powrócił do Opery Warszawskiej. W sezonie 1967/68 pełnił funkcję kierownika baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. Był jednym z najważniejszych choreografów polskich okresu powojennego, twórcą wielu baletów w repertuarze Teatru Wielkiego. Realizował też tańce i sceny baletowe do wielu przedstawień dramatycznych, operowych i estradowych, programów telewizyjnych i filmów. Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Tańca w Vercelli we Włoszech oraz nagrody Ministra Kultury i Sztuki I stopnia. Został również odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1983).

Kurator wystawy: PIOTR JANOWCZYK

Artysta niezależny, rysownik, twórca streetartu. Z wykształcenia plastyk i historyk sztuki. Reżyser krótkich form filmowych i animowanych, w których zgłębia zagadnienia sekwencyjnego ruchu. Autor ponad 30. wielkoformatowych murali portretowych wykonanych w Polsce i w Europie. W tym Galerii Osobowości Kultury Warszawy oraz Galerii Portretów na krakowskim Kazimierzu. W latach 2011-2017 odbywał podróż po Europie realizując projekt “Street Art Summer”. Jako pedagog związany w przeszłości z ASP w Warszawie i EAS. Aktualnie prowadzi pracownię Rejestracji Obrazu na UW oraz Ilustracji w WSISiZ. Gościnnie prowadzi także cykle wykładów z historii kultury wizualnej, które doczekały się wersji radiowej w TOKFM. Wielokrotny juror konkursów graficznych. Mówca TEDx 2017. Kurator wystawy CST.

Reż. Piotr Janowczyk / Kamera: Paulina Komarowa

Plakat w tle: Kadr w filmu „Ten, którego kocham” wg G. Gershwina, reż. Władysław Forbert, 1957 r.

Na poczęstunek zaprasza Restauracja Frida

———————————-

Organizatorzy: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji / Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego / Dom Kultury Kadr / Fundacja Artystyczna PERFORM / Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
ul. Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

 

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

http://www.dkkadr.waw.pl/k/repertuar/

 

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

Tutaj dodaj treść posta, a poniżej wyedytuj przycisk kierując go na odpowiednią galerię. Możesz także zmieniać jego kształt i nadawać mu kolory! 🙂