CST / 5/12/2019 PREMIERA „AXIOM OF CHOICE” – MIREK WOŹNIAK / AGATA ŻYCZKOWSKA / HOTELOKO MOVEMENT MAKERS

05/11/19 / Aktualności, KOPRODUKCJE CST, Program 2019

AXIOM OF CHOICE

MIREK WOŹNIAK / AGATA ŻYCZKOWSKA

HOTELOKO MOVEMENT MAKERS

PREMIERA: 5.12.2019 / 19:00

BILETY 20 zł

Impulsem do powstania spektaklu jest matematyczna teoria – aksjomat wyboru, nad którą polscy naukowcy pracowali w okresie międzywojennym. Tytułowy Axiom of Choice to idea mówiąca o istnieniu niepustych zbiorów rozłącznych, dla których występuje wspólny zbiór, tzw. selektor. Zawiera on dokładnie po jednym zgodnym elemencie z każdego z tych zbiorów.

Ta definicja zostaje przetworzona przez pryzmat tożsamości artystów w aspekcie społecznym i choreograficznym. Selektory, które wybierają, to łączące ich wątki wspólne jak pokolenie, grupa krwi czy zapach mandarynek z dzieciństwa. Ludzie z dwóch różnych światów mogą być sobie bliżsi, niż mogliby sądzić. Zbiory wspólne i zbiory rozłączne tworzą pewnik wyboru. Wspólne odkrycia oparte o analizę zbiorów i liczb budują bliskość, a ta rozumiana jako organiczna potrzeba, wiedzie ku intymności. To pozwala na wzajemny, głęboki wgląd w osobiste historie każdego z artystów, którzy zanurzają się we wzajemnej perspektywie, co owocuje mnogością pojawiania się wspólnych zbiorów – selektorów. Te zaś nierzadko demaskują najskrytsze pragnienia i lęki.

Choreografia powstaje ze zderzenia elementów ruchu autentycznego z retrospektywą scenicznych wcieleń i wspomnień performerów. Działanie budzi się na skutek skojarzeń z zapachami, które traktowane są jako swoista kapsuła czasu. Przenikanie się synkretycznych środków wyrazu, charakterystyczne dla kolektywu HOTELOKO movement makers, tworzy mozaikową strukturę performansu w wykonaniu Mirka Woźniaka i Agaty Życzkowskiej.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami. Prowadzenie: Julia Hoczyk

 

AXIOM OF CHOICE

HOTELOKO movement makers

Koncepcja: Agata Życzkowska

Choreografia, reżyseria, dramaturgia: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Wykonanie: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Wideo: Wojtek Kaniewski / Agata Życzkowska

Foto: Marta Ankiersztejn

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Partner: Mazowiecki Instytut Kultury

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

 

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

             

Fot. Marta Ankiersztejn                               

AGATA ŻYCZKOWSKA
Aktorka, tancerka, reżyserka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu. Przez 3 lata była aktorką Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Współpracowała m.in. z takimi reżyserami jak Iwona Kempa, Paweł Paszta, Adam Orzechowski, Jan Zdrojewski, Thomas Harzem. Otrzymała nagrodę im. H. Konieczki dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2002/2003 oraz nagrodę za rolę Venticelli w spektaklu „Amadeusz”/reż. Waldemar Zawodziński, przy którym była także asystentką reżysera, a także nagrodę zespołową podczas I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy 2002 za spektakl „Rodzina Wampira”/reż. Paweł Szkotak (także asystentka reżysera). Otrzymała medal upamiętniający Jubileusz 100-lecia Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji ZASP w podziękowaniu za współpracę z Sekcją Tańca i Baletu ZASP przy realizacji wystawy fotograficznej poświęconej Barbarze Bittnerównie i Witoldowi Grucy. Była Redaktor Naczelną pisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach” (2003-2007). Przez kilka lat współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł, była m.in. współproducentką i reżyserką castingu obsady polskiej wersji spektaklu tanecznego „The SHOW MUST GO ON” chor. Jérôme Bel /Teatr Dramatyczny w Warszawie (2011), w którym brała także udział jako producent i performerka. Uczestniczyła w projekcie „Family Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei jako performerka w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2015 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym.
W 2011 roku założyła Teatr HOTELOKO – obecnie kolektyw HOTELOKO movement makers. Pod skrzydłami HOTELOKO zrealizowała jako producentka, aktorka, tancerka i performerka kilkanaście projektów m.in. spektakl teatru fizycznego pt. „Pracownia Ludica nr 2” we współpracy z hiszpańską grupą Enczima Teatro (2011) oraz dwa performansy „selfe” (2014) i „jutro: urodziny” (2015) we współpracy z niemieckim artystą Thomasem Harzemem. Ponadto wyreżyserowała dwa performansy z młodzieżą o charakterze artystyczno-społecznym: „nowe wyzwolenie” (2015) oraz „Syrena herbem twym zwodnicza/RZECZ O WOLNOŚCI” (2016). Jest autorką koncepcji i reżyserką trzech performansów „frau / mujer / femme” (2016) w choreografii Magdaleny Przybysz oraz „Darklena (2018) i „frau blush” (2018) w choreografii Wojciecha Grudzińskiego oraz autorką dramaturgii i reżyserką trzech performansów w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz: #moiprzyjacieletancza” (2016), „Absolutely Fabulous Dancers” (2017) oraz „Insta Show” (2018).

 

 

MIREK WOŹNIAK

Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Mistrz Polski w tańcu sportowym i aerobiku sportowym-reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata w Helsinkach. Absolwent studiów podyplomowych Coachingu i Mentoringu w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Współtwórca kolektywu artystycznego „Kompania Primavera” wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego, w ramach którego wystąpił w spektaklach „Kofta”/Teatr Buffo, „Ostatnie takie lato” /Teatr Muzyczny w Gdyni, „Poczekalnia”/Teatr Prochoofnia, „Madryt 03″/Teatr Prochoofnia, „Panny z Wilka”/Teatr Studio.

Współpracował z Januszem Józefowieczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Michałem Znanieckim, Sylwią Adamowicz, Agnieszką Brańską. Tancerz, wokalista, aktor w Teatrze Roma w spektaklach w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego i choreografii Pauliny Andrzejewskiej: „Upiór w Operze”, „Aladyn Jr”, i „Nędznicy” chor. Paulina Andrzejewska oraz ”Miss Saigon”, chor. Marek Pałucki. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Solista -tancerz w przedstawieniu „Dziadek do Orzechów” w MArgot Fonteyn Academy w Nowym Jorku” (chor. Ken Ludden). Asystent choreografki Anny Hop w spektaklu „Calineczka” Teatr Palladium (reż. Małgorzata Szabłowska, tam również aktor, tancerz i wokalista). Asystent choreografa Dariusza Lewandowskiedo przy spektaklu „Ikar” wystawianego w ramach Vigesima Quinzena de Danca de Almada w Portugalii. Zrealizował  także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik” oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka” i „Kraina Niczyja”.

—–

Dlaczego HOTELOKO?

Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

Dlaczego movement makers?

Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć kolektyw śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)

Kolektyw HOTELOKO movement makers porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO jest nieprzewidywalność i angażowanie widzów do udziału w spektaklach. W wielu scenach widzowie performatywnie współtworzą świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzem i performerem, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium autentyczności. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą. Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, równouprawnienie, edukacja są najbliższe artystom. Artyści pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami. W 2019 r. otrzymali nagrodę „Coup de Coeur” na Festivalu Quartiers Danses w Montrealu za oryginalność spektaklu „Absolutely Fabulous Dancers”.

Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show” i „frau blush”. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów.

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

www.fundacjarozwojuteatru.pl

www.facebook.com/HOTELOKO

————

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.