CENTRUM SZTUKI TAŃCA PARTNEREM 17. FESTIWALU CIAŁO/UMYSŁ

13/08/18 / Aktualności

W programie 17. edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka.

Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł | Więcej informacji o festiwalu na www.cialoumysl.pl

***

Festiwal Ciało/Umysł

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii.

Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket,

E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

PROGRAM – SPEKTAKLE

Wieczór młodych artystów z krajów arabskich
Trzy różne spojrzenia wzbogacone panelem, filmami i spotkaniem z artystami
Kiedy: 1 października 2018, g. 18.00-21.15
Gdzie: STUDIO teatrgaleria
Bilety: 30/20 zł

Hamdi Dridi (Tunezja – Francja)
I listen, (You) See

Tunezyjski choreograf i tancerz w solowym spektaklu wchodzi w świat pracy fizycznej – jej dźwięków i ruchu. Opiewa energię męskiej fizyczności i sprawia, że robotnik pracując – tańczy, a tańcząc przechodzi w świat sztuki. Praca staje się mantrą, a figura robotnika zostaje przeniesiona w sferę mitu. To fantazja na temat „człowieka pracy”, dialog między ciałem, a „narzędziem pracy”. W tle – wspomnienie „arabskiej wiosny”, którą zapoczątkował konflikt między robotnikami, a pracodawcami w Tunezji.

 

Bassam Abou Diab (Liban)
Under The Flesh


muzyka na żywo
spektakl w języku arabskim tłumaczony na język polski 

Osobista refleksja młodego libańskiego choreografa napędzana pytaniem o to, jak ciało reaguje w sytuacjach wojny i niebezpieczeństwa, oraz w jaki sposób ten stan może przekształcić się w rodzaj tańca o specyficznej technice. Na solowy spektakl Abou Diaba składają się jego wieloletnie zainteresowania: badanie relacji między kulturami, ciało, śmierć i rytuały przyniesione przez wojnę – powołane do zniszczenia ciała i ducha ludzi, ale też wymuszające na nich ogromną liczbę sposobów na przetrwanie.

 

Yara Boustany (Liban)

ĒVOLVŌ


w spektaklu wykorzystywane światło stroboskopowe
Po łacinie ēvolvō – wyjaśniać, rozwijać, ale i wyzwalać. To solo młodej choreografki Yary Boustany o walce, by dostosować się do stale ewoluującego świata. Sam występ jest nieustanną metamorfozą ciała, obrazów i muzyki. Przygląda się człowiekowi bombardowanemu informacjami, odsłania jego rozczarowania i obawy wywołane dylematami współczesności. Tworzy inną wizję ewolucji, której zwieńczeniem może być „nowe ciało” i powrót do zwierzęcości, które znajduje w postaci szamana. Tego, który tańczy.

***

Omar Rajeh (Liban)

#minaret
muzyka na żywo

po raz pierwszy w Polsce

po spektaklu spotkanie z artystą

(premiera: 30.09.2018, Festiwal Romaeuropa)

Kiedy: 2 października 2018, g. 20:30
Gdzie: STUDIO teatrgaleria
Bilety: 40/50 zł


Czy miasto może umrzeć? A wraz z nim jego historia, kultura, pamięć jego mieszkańców? Minaret Meczetu Umajjadów w Aleppo, który wznosił się ponad miastem przez prawie tysiąc lat, legł w gruzach. To jeden z utraconych zabytków, które tworzyły tożsamość świata arabskiego. Był duszą największego miasta Syrii i świadkiem historii Aleppo oraz wielu pokoleń jego mieszkańców. Spektakl Omara Rajeha jest wyrazem niezgody na unicestwienie Aleppo. W jaki sposób stawić czoło zniszczeniu i zawłaszczeniu całych miast oraz pogwałceniu ludzkiej intymności i prywatności? Jak budować na gruzach?
Omar Rajeh jest najbardziej znanym choreografem świata arabskiego, który przecierał ścieżki dla tańca współczesnego w tym kręgu kulturowym. Na festiwalu Ciało/Umysł polska publiczność 2 dni po premierze w Rzymie zobaczy jego najnowszy spektakl #minaret. W przedstawieniu spotykają się taniec współczesny i tradycyjna muzyka będąca dziedzictwem kulturowym Aleppo.
***

Simon Mayer (Austria)
Sons of Sissy

muzyka na żywo

spektakl zawiera sceny nagości

po raz pierwszy w Polsce

po spektaklu spotkanie z artystą

(premiera: 2015, Wiedeń)


Kiedy: 3 października 2018, g. 20:30
Gdzie: STUDIO teatrgaleria
Bilety: 40/50 zł

 

Czterech mężczyzn gra na żywo muzykę folkową i tańczy tradycyjne, męskie tańce grupowe. Simon Mayer, młody choreograf pochodzący z Górnej Austrii, wziął na warsztat tańce i muzykę ludową rodzinnego regionu. Kwartet nudystów, eksperymentalne rytualne kombo taneczne, queerowy zespół folklorystyczny? – synowie Sissy nie pozwalają się zaszufladkować w ramach tradycyjnego wzorca męskości. Żonglują momentalnymi znaczeniami i żywiołowo bawią się konwencją. Konserwatyzm? Ich odpowiedzią jest humor.

 

***

Radhouane El Meddeb (Tunezja/Francja)
Facing the Sea, for Tears to Turn into Laughter
muzyka na żywo

po raz pierwszy w Polsce
(premiera: 2017, festiwal w Awinionie)

Kiedy: 5 października 2018, g. 20:30
Gdzie: STUDIO teatrgaleria
Bilety: 40/50 zł
Radhouanne El Meddeb po 20 latach spędzonych we Francji wrócił do Tunezji, która przeżyła rewolucję i wciąż żyje w oczekiwaniu zmiany. Spotkał się z Tunezyjczykami,  którzy brali udział w rewolucji. Dla wielu z nich był tym, który zostawił swój kraj. Stworzył spektakl rozpisany na dziesięcioro artystów z Tunisu, tancerzy, aktorów i muzyków, kobiet i mężczyzn, w którym czerpie z ich i swoich osobistych doświadczeń, a także z tradycji i współczesności Tunezji. Stawia pytania o tożsamość i przynależność, żałobę i utratę więzi, wyraża gniew wobec kraju, który pozostawiając ubogich samym sobie, wydaje ich ekstremistom.

Przedstawienie buduje intensywność gestu, muzyki, śpiewu, obrazu i – przede wszystkim – spojrzenia. Mężczyźni i kobiety w napięciu patrzą na morze, patrzą na rzędy widzów. Tytułowe morze dzieli nie tylko Europę i Afrykę Północną, ale przede wszystkim konkretnych ludzi. Taniec definiowany jest zwykle przez ruch, gest, ale ten spektakl dzieje się właściwie pomiędzy gestami, w obliczu utraconych więzi. Każda ze stron na coś czeka. Czy jestem na właściwym miejscu? – to pytanie artysta stawia sobie i każdemu z widzów.
***

Tomasz Bazan (Polska)

Manfred Macx

Premiera

Kiedy: 2-3 października, g. 19.00
Gdzie: STUDIO teatrgaleria
Bilety: 40/30 zł

 

Rekonstrukcja ostatniego dzieła choreografa-geniusza Manfreda Macxa, złożona z odnalezionych zapisów wideo. To opowieść o artyście ekstremalnym, który w sztuce szuka ostatecznej wolności, aż po całkowite wyzwolenie się z ciała.

Spektakl Manfred Macx to szczególny przypadek tzw. mockumentu (czyli „udawanego” dokumentu). Macx to bohater futurystycznej powieści Accelerando Charlesa Strossa, która opowiada o dążeniu człowieka, by móc porzucić ciało będące już tylko zużytym pojemnikiem i stać się czystą świadomością. Po temat sięgnął tancerz i choreograf Tomasz Bazan, ukrywając się za podwójnym alter ego – nieistniejącego, wykreowanego artysty Manfreda Macxa i zaproszonego do projektu realnego tancerza – Patryka Rybarskiego (m. in. nagradzanego mistrza pole dance!).

Tomasz Bazan o najnowszej pracy: Solo jest efektem moich przemyśleń na temat sytuacji artysty i momentu tworzenia, ale w specyficznych okolicznościach – pomiędzy wypaleniem systemowym, a marzeniem bezkompromisowego konstruowania form ciała w przestrzeni fizykalnej. Ciało jest dla mnie ostatecznym środkiem i odniesieniem, zmywającym warstwy dramaturgii, koncepcji, odniesień.

 

***

Anita Wach (Polska)
Sorry

Premiera
po spektaklu 4.10 spotkanie z artystami Anitą Wach i Tomaszem Bazanem
Kiedy: 4-5 października, godz. 18.00
Gdzie: STUDIO teatrgaleria
Bilety: 40/30 zł

Pasożyt wdziera się, podczepia się, zawiesza, używa i nadużywa, wykorzystuje, okupuje, dewastuje.
Niczego nie oferuje i nie buduje, nie dzieli się niczym, nikogo nie wspiera. Żyjemy w czasach paktów,
kredytów i długów, czasach podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. Trudno jest
rozpoznać pasożyta – wskazujemy palcami siebie nawzajem, nazywamy innych intruzami, skaczemy

sobie do gardeł w imię majaczącej nam przed oczami wizji całkowitej niezależności.

A jeśli nie istnieje żadna inna relacja jak tylko ta oparta na pasożytnictwie? – pyta francuski filozof

Michel Serres. Nie możemy żyć poza siecią relacji, relacja nie może istnieć bez zakłóceń.

Fenomen pasożytnictwa jest oparty na strategii przetrwania. Pasożyt pragnie dobrostanu swojego
gospodarza, chce żyć z nim w harmonii tak długo, jak długo organizm gospodarza – partner, rodzina,
miasto, państwo, kontynent, Ziemia – jest w stanie funkcjonować, oddychać, tworzyć. Ma to jednak
swoją cenę – pasożyt jest nieruchomy, zahibernowany, podporządkowany. Wolny od wolności? Jaka jest cena takiej wolności i jej granice? I kto powinien za to przeprosić?

Spektakl Sorry jest częścią cyklicznego projektu Parasite Now, zainicjowanego w 2017 roku pracą Biedny Pokoik Polskiej Wyobraźni w wykonaniu duetu TukaWach.

 

PROGRAM – WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

TANECZNA WALKA – WYDARZENIE OTWIERAJĄCE FESTIWAL

30.09 (niedziela), g. 18.00-20.00

Hala Gwardii, Pl. Żelaznej Bramy 1
Wstęp wolny

Wystąpią: IRAD MAZLIAH, HYGIN DELIMAT, HAMDI DRIDI, BASSAM ABOU DIAB, MARTA ZINSERLING, MICHAŁ ‚BABA’ BACIŃSKI, YARA BOUSTANY

Na otwarcie tegorocznej edycji Festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się Taneczna Walka, nawiązująca luźno do tradycji breakdance’owych i rockingowych starć między tancerzami (b-boyami, rockerami), „walczącymi” na popisowe figury i gesty. W festiwalowej wersji konkursu zderzy się ze sobą sześcioro tancerzy uprawiających całkowicie różne odmiany współczesnego tańca, nawiązujące do innych tradycji. Towarzyszyć będzie im MC (mistrz ceremonii), w którego wcieli się tancerz, animator i radiowiec – JAKUB QBA ŁUKOWSKI, oraz zaproszeni do tanecznego współzawodnictwa uczestnicy warsztatów, które tancerze poprowadzą dzień wcześniej.

Taneczny pojedynek odbędzie się w miejscu wyjątkowym, a mianowicie na „scenie” – ringu bokserskim, w Hali Gwardii. Na przełomie XIX i XX wieku ( podobnie jak bliźniacza Hala Mirowska) był to największy obiekt handlowy w Warszawie, po przekazaniu budynku klubowi Gwardia Warszawa, stała się centrum polskiego boksu, w którym trenowalI pięściarze. Dzisiejsza Hala Gwardii, która właśnie obchodzi swoje pierwsze urodziny w nowej formule, nawiązuje to handlowej historii i łącząc ze sobą dobre jedzenie oraz kulturę.

 

Irad Mazliah (Izrael/Polska)  | Contemporary Dance

Urodzony w Kanadzie izraelski choreograf i tancerz. Dyrektor artystyczny i założyciel Warsaw Dance Department w Warszawie. Po służbie w armii izraelskiej, założył szkołę tańca w rodzinnej Hajfie. Od przyjazdu do Polski współpracował m.in. z Teatrem Cinema, Komuną//Warszawa, Anną Maliszewską,  i Jerzym Mazzolem.

Irad Mazliah o swojej praktyce tańca: To postawa performatywna, życie kameleona, który pragnie

być widziany. Wszystko dla stworzenia odpowiedniej polityki ciała.

 

Hygin Delimat (Polska) | Body Architects Method, Bboying, Tricking, Hiphop

Choreograf, performer aktywny na scenach Europy Środkowej. Kształcił się tanecznie na Anton Bruckner University w Linzu. Współpracuje z artystami zajmującymi się muzyką współczesną i sztukami wizualnymi, tworzył choreografie dla architekturforum Linz, Aura Dance Theatre Lithuania, Hannes Kerschbaumer, a także podczas rezydencji, np. w: Komuna//Warszawa czy Michael Douglas Collective Cologne.

Hygin Delimat o swoim stylu tańca: Body Architects Method to oryginalna praktyka formowania i łączenia ciał zgodnie ze zrozumieniem i poszanowaniem ich wrodzonej architektury. Sięga do wiedzy z rozmaitych praktyk źródłowych, takich jak: taniec współczesny, kontakt improwizacja, bboying, tricking, street workout, joga.

 

Hamdi Dridi (Tunezja/Francja) | Contemporary Dance, Street Dance

Pracował w The Sybel Ballet w Tunisie i w CNDC Angers  we Francji. Choreografię studiował w Montpellier, a dziś jest aktywny na francuskiej i maghrebskiej scenie tanecznej realizując wizję „artysty-robotnika”.

Hamdi Dridi o swojej pracy: Postrzegam się jako pracownika fizycznego i tancerza–robotnika. Moje pytanie jako performera brzmi: jak znieść wyczerpanie fizyczne, nie stając się godnym pożałowania?

 

Bassam Abou Diab (Liban) | Folklore Dance, Contemporary Dance

Tancerz i choreograf. Studiował teatr na Uniwersytecie Libańskim, ma za sobą trening taneczny takween. Współpracuje z Omarem Rajehem i grupą Maqamat,  jest artystą stowarzyszonym z siecią APAP.

Bassam Abou Diab o swojej pracy z ciałem: Mój styl łączy współczesną technikę flying low z tradycyjnym

libańskim folklorem, wnosząc więcej zmysłowości i wydajności w ruch folklorystyczny.

 

Marta Zinserling (Polska) | W Gruncie Ruchu, Trening Naturalny

Założycielka miejsca „W Gruncie Ruchu”, przeznaczonego dla ruchu, treningu i zabawy, twórczyni cyklu treningów plenerowych „4 Pory Ruchu”. Absolwentka  AWF-u ze specjalizacją z akrobatyki. Wierzy, że poprzez praktykę różnorodnego ruchu możemy kultywować wysoką sprawność fizyczną zapisaną w naszych genach. Rozwija technikę Treningu Naturalnego.

Marta Zinserling: Łączymy edukację o funkcjonowaniu człowieka z praktyką różnorodnego ruchu. Inspirujemy się ideą Movementu, propagowaną między innymi przez Ido Portala.

 

Michał „Baba” Baciński (Polska) | W Gruncie Ruchu, Movement

Nauczyciel, praktyk i pasjonat ruchu, „Człowiek-małpa” z zacięciem i pasją podchodzący do rozwijania siły, mobilności i różnych form przemieszczania się. Uczył się techniki Trening Naturalny m.in. od: Rafe Kelleya, Ido Portala czy Fighting Monkey – RootlessRoot.

Michał Baciński: Ruch może być integralną częścią życia – na wszystkich jego płaszczyznach. Można żyć bardziej „w ruchu” i cieszyć się sprawnością i siłą witalną przez lata!

 

Yara Boustany (Liban) | Artystka działająca w obszarze tańca współczesnego i teatru

Choreografka, performerka i artystka cyrkowa mieszkająca w Bejrucie. Absolwentka wydziału audiowizualnego w ALBA w Bejrucie i CAU Theatre and Circus School w Hiszpanii. Założycielka Amalgam – przestrzeni dla artystów tańca, sztuk cyrkowych i teatru.

Yara Boustany: Tworzę fizyczne poematy z gestów, dźwięków, myśli i wrażeń osadzone w czasoprzestrzeni improwizacji.

Dzień wcześniej, 29 września odbędą się warsztaty z artystami biorącymi udział w Tanecznej Walce.

 

WARSZTATY

29.09 (sobota), g. 10.00-18.00

Samo Centrum Wszechświata, ul. Chłodna 29

Warsztaty poprowadzą: HYGIN DELIMAT, HAMDI DRIDI, BASSAM ABOU DIAB, MARTA ZINSERLING I MICHAŁ ’BABA’ BACIŃSKI.
Warsztaty z uczestnikami „Tanecznej Walki”. Podczas 1,5 godzinnych zajęć uczestnicy zapoznają się z techniką tańca zaproszonych artystów. Przygotują się razem z nimi do walki. Czy odważą się wejść na ring? Zobaczymy! Podczas walki będzie runda, w której będą mogli spróbować swoich sił. Zapisy i informacje k.sztarbala@cialoumysl.pl.

 

PANEL DYSKUSYJNY O WSPÓŁCZESNYM TAŃCU ARABSKIM

1.10.2018, g. 19.15-20.00  (panel stanowi część „Wieczoru młodych arabskich artystów”)

STUDIO teatrgaleria, mikro scena

Panel dyskusyjny poświęcony współczesnej arabskiej scenie artystycznej i tanecznej oraz wyzwaniom, jakie stawia jej pełna konfliktów i gwałtownych przemian społeczno-politycznych rzeczywistość regionu. Udział wezmą zaproszeni przez Festiwal C/U twórcy – choreografowie Omar Rajeh, Radouane El Meddeb, Yara Boustany, Bassam Abou Diab, Hamdi Driri.

Panel poprowadzi dr. Patrycja Sasnal (panel w języku angielskim)

 

POKAZY FILMOWE
1.10, g. 20.00 – pokaz filmu #2 TEHERAN (film stanowi część „Wieczoru młodych arabskich artystów”)


5.10, g. 18.30 – pokaz filmu #2 BERLIN


5.10., g. 19.00
– pokaz filmu #2 BEJRUT


STUDIO teatrgaleria, mikro scena
Pokaz trzech filmów autorstwa berlińskich artystów Daniela Köttera i Constanze Fischbeck z cyklu state-theatre – Bejrut, Berlin i Teheran.

State-theatre (państwo teatr) to modułowy projekt artystyczny, który bada warunki dla sztuk performatywnych w sześciu miastach: Lagos, Teheranie, Berlinie oraz Detroit, Bejrucie i Mönchengladbach. Pierwsza trylogia koncentruje się na reprezentatywnej dla państwa architekturze teatrów narodowych i państwowych w Lagos, Teheranie i Berlinie, które tymczasowo utraciły swoją zamierzoną funkcję społeczną i polityczną. Druga trylogia analizuje alternatywne miejsca spotkań w zmieniających się nieustannie miastach oraz performatywne walory przestrzeni publicznych w Bejrucie, Detroit i Mönchengladbach. www.state-theatre.de

SOUVENIR DE TANGER – SET DJ-SKI NA FINAŁ FESTIWALU

5.10.2018

BAR STUDIO

Godz. 22:00, Wstęp Wolny

Wiktor Milczarek aka Souvenir de Tanger – warszawski producent i DJ związany z serią imprez i wytwórnią Brutaż zagra na zakończenie Festiwalu Ciało/Umysł 2018. Twórca projektów Dyktando i Souvenir de Tanger w swoich setach wykorzystuje szeroki przekrój estetyk, od muzyki klubowej i nowofalowej, przez muzykę tradycyjną, po eksperymentalną z różnych regionów świata. Jako Souvenir de Tanger bada miejsca, w których muzyka elektroniczna, a szczególnie techno, spotyka się ze światem szeroko rozumianej kultury arabskiej.
https://www.facebook.com/WiktoMilczarekMuzyczka/