CST / FINAŁ PROJEKTU Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019: PREMIERA, WORK IN PROGRESS, WYKŁAD, SPOTKANIE Z KSIĄŻKĄ

12/11/19 / Aktualności, Program 2019

———————-

FINAŁ PROJEKTU CST 2017-2019

12.12.2019 – 14:00-22:00

HARMONOGRAM:

14:00 – WOKÓŁ TAŃCA, CHOREOGRAFII I PERFORMANSU / WYKŁAD / KATARZYNA SŁOBODA – SALA ELEKTORSKA

17:00  – STREAMING/ WORK IN PROGRESS / MICHAŁ ADAM GÓRAL / ANGELIKA MIZIŃSKA / ANNA SZYSZKA / PAULINA ŚWIĘCAŃSKA – SALA BALETOWA

18:00 – DANCE BOOK / WIECZÓR Z KSIĄŻKĄ O TAŃCU / prowadzenie ELŻBIETA SZYMAŃSKA – SALA ELEKTORSKA

20:00 Podsumowanie projektu CST 2017-2019 – SALA ELEKTORSKA  i premiera „SIMONE” – Anna Godowska / Sławek Krawczyński – SALA WIDOWISKOWA

 

———–

STREAMING / WORK IN PROGRESS – 17:00

POKAZ PRACY W PROCESIE – Mizińska/Góral /Szyszka/Święcańska

Baśń o stworzeniu świata, mitologiczne pierwiastki energii męskiej i żeńskiej, dobra i zła, nieba i ziemi, energii yin i yang. To nieodzowne natury istnienia. Jedno bez drugiego nie może egzystować. Od tysięcy lat wzór jest znany jego prawa przestrzegane jednak co było na początku zanim powstał świat?
Ruch, energia, dźwięk, uczucie? Czym jest boskość? Czy życie istnieje tylko jak jest ruch?
Streaming jest próbą zarysowania energii, abstrakcyjnej wizji kreacji świata. Zainteresowanie tą tematyka powstało z potrzeby wyjścia poza schemat funkcjonowania w materialnej rzeczywistości przytłaczającej swoją naturą.
W formule prezentacji work in progress można sobie pozwolić na dużą dawkę eksperymentu na poszukiwania na scenie i zabawę z formą. W pracy wykorzystaliśmy techniki współczesne, kontakt improwizację, authentic movement a także śpiew intuicyjny.
Razem poszukujemy inspiracji do ruchu, muzyki, tematów przechodząc przez magiczny świat tajemnicy o początkach istnienia.

Koncepcja i choreografia: Paulina Święcańska
Taniec i choreografia: Angelika Mizińska i Michał Adam Góral
Muzyka: Anna Szyszka

Paulina Święcańska

Choreograf, pedagog, menedżer kultury. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia,
Uniwersytetu Zielonogórskiego na kierunku Animacja kultury i sportu, Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie na kierunku Kulturoznawstwo oraz studiów podyplomowych Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Menedżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku Produkcja teatralna. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca, TVP2 „Dolina Kreatywna”, a także Fundacji Art Stations Foundation. Jako kurator i menedżer kultury współtworzyła warszawski festiwal Sztuki Niezależnej Re:wizje (2009-2012), Warszawską Platformę Tańca (2014), Centrum Sztuki Tańca w Warszawie (2016-2019). Od 2010 roku jest twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Tańca Kontakt Improwizacji Warsaw Flow. Od 2011 roku prowadzi Fundację Artystyczną Perform, w której realizuje projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne.

Michał Adam Góral

Tancerz, performer, młody choreograf, nauczyciel. Absolwent prestiżowej uczelni Codarts Rotterdam University for the Arts w Holandii. Od 2016 roku tancerz teatru Compagnie THOR w Brukseli w produkcjach „Anima Ardens” i „WaW – We are Woman”. Współpracował z Het Internationaal Danstheater w Amsterdamie, Derida Dance Company w Bułgarii oraz Korzo Theater w Hadze. Tańczył w spektaklach takich choreografów jak : Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Marthy Graham (USA), Giulii Mureddu (Włochy), Jana Linkensa (Holandia), Lucasa Jerviesa (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thoma Stuarta (Holandia), Edersona Rodriguez Xavier (Brazylia), Thierry Smiths ( Belgia) Pracował przy realizacji instalacji Body Building, designera mody i architekta Henrika Vibskova z Danii. W Polsce, Michał współpracował z Teatrem Tańca Test, Teatrem Tańca Caro, B’cause Dance Company, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Komedia. Jako choreograf stworzył materiał ruchowy do gry wydanej przez Sony na platformę Playstation4 -„Bound” nagrodzoną m.in. Paszportem Polityki, kilka choreografii do teledysków. Wyreżyserował nagradzane na konkursach solo „N°2, spektakl „Waterfallin” , pokaz „Bolero” na warszawskiej Nocy Tańca oraz spektakl „Quo Tendis”, który miał premierę w teatrze Prochownia.

Angelika Mizińska

Tancerka, organizatorka, nauczycielka jogi, pasjonatka wszelkich form ruchu, od kilku lat zafascynowana techniką KI. Ukończyła studia na kierunku taniec i performans Uniwersytetu Coventry w Wielkiej Brytanii, podczas których brała udział w festiwalach i projektach choreograficznych, badawczych i performatywnych, m.in. na stypendium na Uniwersytecie Illinois w USA. W 2019 roku uzyskała tytuł magistra zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 2018 roku współpracuje z Fundacją Artystyczną PERFORM.

———–

DANCE BOOK – 18:00

FINAŁ PROJEKTU: DANCE BOOK / Wieczór z książką o tańcu – prowadzenie Elżbieta Szymańska

18:00-20:00 wieczór autorski z 5 książkami w roli głównej

Spotkanie z rzadką literatura poświęconą sztuce tańca.

Pięć odsłon tańca od edukacji i działań społecznych poprzez wybitnych warszawskich artystów i artystki XX i XXI wieku do współczesne zjawiska i kierunki rozwoju tańca. Publikacje dotyczą zarówno lokalnych zjawisk oraz twórców i twórczyń, jak również działań na poziomie ogólnopolskim, a także międzynarodowym. Zaproszeni gości opowiedzą z własnej perspektywy o motywacjach dlaczego zajmują się tańcem? Dlaczego literatura tej branży jest rzadkością w porównaniu np. do muzyki czy teatru. Czym jest taniec i dla kogo może być w dzisiejszych czasach, a także kto i gdzie dzisiaj tańczy.

Aby usłyszeć odpowiedzi m.in. na te pytania zapraszamy na spotkanie z autorami 5 książek o tańcu:

  1. Publikacja pokonferencyjna CST z 2018 roku

TANIEC W WARSZAWIE. Społeczeństwo, edukacja, kultura.

Gość: redaktorka publikacji i kuratorka konferencji Hanna Raszewska-Kursa

  1. Publikacja pokonferencyjna CST z 2019 roku

TANIEC W WARSZAWIE. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku.

Gość: redaktorka publikacji i kuratorka konferencji Marta Seredyńska

  1. Publikacja CST 2017-2019

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Miejsce, pasja, ludzie, spotkania.

Goście: autorzy tekstów oraz redaktorki publikacji Włodzimierz Neubart, Rafał Szambelan, Paulina Święcańska, Agata Życzkowska

  1. Publikacja po konferencji performatywnej

KONTAKT IMPROWIZACJA W POLSCE. Wpływ techniki Kontakt Improwizacji na taniec współczesny w Polsce.

Gość: redaktorki publikacji i kuratorki konferencji Sonia Nieśpiałowska-Owczarek i Paulina Święcańska

  1. Album fotograficzny wraz z filmem

BASIU ZATAŃCZYMY…

Goście: redaktorzy albumu i wystawy Piotr Janowczyk i Paulina Święcańska

Wieczór uświetni prezentacja filmu dokumentalnego poświęconego jednemu z najważniejszych duetów polskiego baletu – primabalerinie Barbarze Bittnerównie oraz soliście baletu i choreografowi Witoldowi Grucy.

Film jest dołączony do albumu BASIU ZATAŃCZYMY…

Film zawiera krótkie wspomnieniowe rozmowy z: Barbarą Sier-Janik – dobrym duchem naszego przedsięwzięcia, a także ze Sławomirem Pietrasem – znawcą opery i baletu, oraz choreografem Emilem Wesołowskim. Specjalne podziękowania należą się też choreografce Annie Hop, która wraz z tancerzami Adamem Kozalem i Izabelą Milewską, specjalnie na potrzeby filmu, odtworzyła prawdziwą sceniczną perełkę: układ z The Man I love wg G. Gershwina. To dzięki niemu Barbara Bittnerówna i Witold Gruca w 1956 r. otrzymali ważną europejską nagrodę na konkursie baletowym we włoskim Vercelli.

——-

FINAŁ PROJEKTU 20:00

Podsumowanie projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019: Paulina Święcańska, Agata Życzkowska – sala elektorska

„SIMONE” 

Anna Godowska / Sławek Krawczyński 

BILETY 20 zł https://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/16705

PREMIERA

Taniec, choreografia: Anna Godowska

Scenariusz, reżyseria: Sławek Krawczyński

Muzyka, realizacja wideo, grafika: Peter Łyczkowski

Reżyseria świateł: Ewa Garniec

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Stowarzyszenie Scena 96 / Krakowskie Centrum Choreograficzne / Lubelski Teatr Tańca / Fundacja Chór Kobiet

„Simone” to solowy spektakl tańca w wykonaniu Anny Godowskiej, poświęcony postaci Simone Weil, wielkiej myślicielki i mistyczki XX wieku. Spektakl ten będzie zrealizowanym w tańcu portretem wewnętrznym tej niezwykłej postaci, odzwierciedlającym paradoksalnie spójny splot jej twórczości i życia. Simone Weil łączyła w sobie niepospolitą duchową siłę, przenikliwy intelekt, odwagę bezkompromisowej myśli ze słabym i chorowitym ciałem.  To przeciwieństwo  odzwierciedla jej najgłębsze idee i stanowi główny trop projektu.

Muzyka, skomponowana przez Petera Łyczkowskiego, odwołuje się do biograficznych motywów myślicielki oraz jej artystycznych fascynacji.

Podstawą pracy było pogłębione badanie biografii, filozofii, oraz kulturowych inspiracji myślicielki. Pod tym względem spektakl jest swoistym studium z zakresu kinestetyki myśli: chrześcijańskie symbole, pitagorejska matematyka, Iliada, chorał gregoriański, dialogi Platona  – zjawiska te, będące ważnymi odniesieniami dla myśli Simone Weil, stają się poprzez taneczne transpozycje – rytm, atmosferę i emocjonalną wibrację istotnymi elementami choreografii. Najistotniejszy trop wiedzie do samego serca świata Weil. Znajduje się tam, poddany nieubłaganej konieczności, człowiek i stojące przed nim zadanie – być może niewykonalne – ‘szaleństwo miłości’. Jest to esencja twórczości Weil, która wyznacza główny temat spektaklu.

Simone Weil fascynuje nas/ twórców spektaklu/ od wielu lat. Jej pisma mają dar wznoszący – a jednocześnie budzą sprzeciw, bowiem trudno jest zaakceptować własną znikomość wobec potęgi konieczności, a zarazem uznać tę konieczność za przedmiot miłości. Trudno nawet jest żyć z myślą o dysproporcji sił w tej konfrontacji. Ten opór uważamy jednak za jeden z głównych motywów pracy z tej prostej przyczyny, iż jest to opór całkowicie naturalny, bowiem, jak zauważył C.G. Jung „życie nie zna śmierci”, a praca Weil – niemal w każdym akapicie stawia nas wobec tej budzącej trwogę rzeczywistości. To jednak czyni jej dzieła ponadczasowymi. Czas apokalipsy, w którym żyła, przeminął , ale zasadniczy dylemat ludzkiego losu pozostał ten sam: w jaki sposób odpowiedzieć na ‚nieustępliwość konieczności’.  Aby odczuć tę sytuację, wystarczy kilka pojęć z jej słownika: siła, cierpienie, krzyż, nieszczęście, niedola, piękno, miłość i oto znajdujemy się w samym centrum ludzkiego losu. Zderzyć wielkość tych pojęć z kruchością jej fizycznego życia – to właśnie opowiedzieć o człowieku wobec wszechświata. Ten temat stanowi centralny punkt spektaklu. Jednak nie o samo cierpienie tutaj chodzi. Przeciwwagą jest pasja. Poryw, totalność i zarazem zwięzłość – taki jest styl Weil i ten styl stanowi artystyczną wytyczną dla naszej pracy.

Innym ważnym aspektem projektu są fascynacje Simone Weil, idee i obrazy, które szczególnie na nią oddziaływały, jak choćby postać Fedry, Hioba, Iliada Hiomera. Te  tropy okazały się bardzo cenne dla naszej pracy, ponieważ były one głęboko połączone z jej losem, stanowiły swego rodzaju mit spowijający jej życie, które spełniło się na ich podobieństwo.

Myśli Simone mają w sobie tak wielkie napięcie, iż wydaje się że za chwilę zapadnie cisza. Ewokują tajemnicę, świat bez pojęć i dlatego właśnie taniec jest najlepsza forma kontemplacji tej strony doświadczenia. Dzieło Simone to zuchwały akt świadomości, która w błysku natchnienia konstatuje Całość. Nasz spektakl ma być refleksem tego pięknego momentu w dziejach ludzkiego ducha.

Spektakl powstaje w oparciu o pogłębione badanie głównych motywów twórczości Weil, zrealizowane metodą twórczej pracy ze snami i nieświadomością. Ta prekursorska metoda rozwijana jest przez Sławka Krawczyńskiego i Annę Godowską od kilkunastu lat.

ANNA GODOWSKA

Choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego, badaczka. Jej solo „Na drodze do Opus” przygotowane było na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen (2000). Rezydentka m.in. Centre National de la Danse w Paryżu, uczestniczka Theorem Residency Project, dwukrotnie Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie ze Sławkiem Krawczyńskim była liderką Teatru Bretoncaffe. Od 2004 roku głównym przedmiotem ich działalności jest prekursorski projekt badawczo-artystyczny Taniec śniącego ciała, obecnie: Święto Snów, poświęcony zastosowaniu metod psychologii C.G. Junga i A. Mindella w praktyce tańca i teatru. Autorka choreografii do wszystkich spektakli zespołu Chór Kobiet. Premiery w Instytucie Teatralnym w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Tel Avivie, Staatstheater Braunschweig, Kammerspiele Theater Monachium. W 2015 roku wraz ze Sławkiem Krawczyńskim otrzymała nagrodę MKiDN z okazji 15-lecia działalności, za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce. Jej prace choreograficzne prezentowane i nagradzane były i są na najważniejszych festiwalach w Polsce i na świecie.

SŁAWEK KRAWCZYŃSKI

Reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, badacz. Autor ponad dwudziestu sztuk i scenariuszy teatralnych. Czterokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendysta Komitetu Kinematografii. Rezydent Centre National de la Danse w Paryżu, Centrum Maison Folie w Mons, THEOREM Residency Project, Art Quarter Budapest w ramach programu VARP Funduszu Wyszehradzkiego. Wspólnie z Anną Godowską był liderem Teatru Bretoncaffe. Od 2004 roku głównym przedmiotem ich działalności jest prekursorski projekt badawczo-artystyczny Taniec śniącego ciała, obecnie: Święto Snów. Laureat wielu nagród na festiwalach. Jego debiutancka sztuka „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć” otrzymała jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2015 roku wraz z Anną Godowską otrzymał nagrodę MKiDN z okazji 15-lecia działalności, za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.

————

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

Tutaj dodaj treść posta, a poniżej wyedytuj przycisk kierując go na odpowiednią galerię. Możesz także zmieniać jego kształt i nadawać mu kolory! 🙂