CST PROGRAM NA GRUDZIEŃ

30/10/19 / Aktualności

PROGRAM CST NA GRUDZIEŃ 2019

——-

Fot. Marta Ankiersztejn

5.12.2019 GODZ. 19:00

AXIOM OF CHOICE

MIREK WOŹNIAK / AGATA ŻYCZKOWSKA

HOTELOKO MOVEMENT MAKERS

PREMIERA: 5.12.2019 / 19:00

BILETY 20 zł – https://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/16632

Impulsem do powstania spektaklu jest matematyczna teoria – aksjomat wyboru, nad którą polscy naukowcy pracowali w okresie międzywojennym. Tytułowy Axiom of Choice to idea mówiąca o istnieniu niepustych zbiorów rozłącznych, dla których występuje wspólny zbiór, tzw. selektor. Zawiera on dokładnie po jednym zgodnym elemencie z każdego z tych zbiorów.

Ta definicja zostaje przetworzona przez pryzmat tożsamości artystów w aspekcie społecznym i choreograficznym. Selektory, które wybierają, to łączące ich wątki wspólne jak pokolenie, grupa krwi czy zapach mandarynek z dzieciństwa. Ludzie z dwóch różnych światów mogą być sobie bliżsi, niż mogliby sądzić. Zbiory wspólne i zbiory rozłączne tworzą pewnik wyboru. Wspólne odkrycia oparte o analizę zbiorów i liczb budują bliskość, a ta rozumiana jako organiczna potrzeba, wiedzie ku intymności. To pozwala na wzajemny, głęboki wgląd w osobiste historie każdego z artystów, którzy zanurzają się we wzajemnej perspektywie, co owocuje mnogością pojawiania się wspólnych zbiorów – selektorów. Te zaś nierzadko demaskują najskrytsze pragnienia i lęki.

Choreografia powstaje ze zderzenia elementów ruchu autentycznego z retrospektywą scenicznych wcieleń i wspomnień performerów. Działanie budzi się na skutek skojarzeń z zapachami, które traktowane są jako swoista kapsuła czasu. Przenikanie się synkretycznych środków wyrazu, charakterystyczne dla kolektywu HOTELOKO movement makers, tworzy mozaikową strukturę performansu w wykonaniu Mirka Woźniaka i Agaty Życzkowskiej.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami. Prowadzenie: Julia Hoczyk

AXIOM OF CHOICE

HOTELOKO movement makers

Koncepcja: Agata Życzkowska

Choreografia, reżyseria, dramaturgia: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Wykonanie: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska

Wideo: Wojtek Kaniewski

Foto: Marta Ankiersztejn

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Partner: Mazowiecki Instytut Kultury

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

 

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

             

Fot. Marta Ankiersztejn                               

AGATA ŻYCZKOWSKA
Aktorka, tancerka, reżyserka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu. Przez 3 lata była aktorką Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Współpracowała m.in. z takimi reżyserami jak Iwona Kempa, Paweł Paszta, Adam Orzechowski, Jan Zdrojewski, Thomas Harzem. Otrzymała nagrodę im. H. Konieczki dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2002/2003 oraz nagrodę za rolę Venticelli w spektaklu „Amadeusz”/reż. Waldemar Zawodziński, przy którym była także asystentką reżysera, a także nagrodę zespołową podczas I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy 2002 za spektakl „Rodzina Wampira”/reż. Paweł Szkotak (także asystentka reżysera). Otrzymała medal upamiętniający Jubileusz 100-lecia Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji ZASP w podziękowaniu za współpracę z Sekcją Tańca i Baletu ZASP przy realizacji wystawy fotograficznej poświęconej Barbarze Bittnerównie i Witoldowi Grucy. Była Redaktor Naczelną pisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach” (2003-2007). Przez kilka lat współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł, była m.in. współproducentką i reżyserką castingu obsady polskiej wersji spektaklu tanecznego „The SHOW MUST GO ON” chor. Jérôme Bel /Teatr Dramatyczny w Warszawie (2011), w którym brała także udział jako producent i performerka. Uczestniczyła w projekcie „Family Affair” włoskiego kolektywu ZimmerFrei jako performerka w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2015 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym.
W 2011 roku założyła Teatr HOTELOKO – obecnie kolektyw HOTELOKO movement makers. Pod skrzydłami HOTELOKO zrealizowała jako producentka, aktorka, tancerka i performerka kilkanaście projektów m.in. spektakl teatru fizycznego pt. „Pracownia Ludica nr 2” we współpracy z hiszpańską grupą Enczima Teatro (2011) oraz dwa performansy „selfe” (2014) i „jutro: urodziny” (2015) we współpracy z niemieckim artystą Thomasem Harzemem. Ponadto wyreżyserowała dwa performansy z młodzieżą o charakterze artystyczno-społecznym: „nowe wyzwolenie” (2015) oraz „Syrena herbem twym zwodnicza/RZECZ O WOLNOŚCI” (2016). Jest autorką koncepcji i reżyserką trzech performansów „frau / mujer / femme” (2016) w choreografii Magdaleny Przybysz oraz „Darklena (2018) i „frau blush” (2018) w choreografii Wojciecha Grudzińskiego oraz autorką dramaturgii i reżyserką trzech performansów w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz: #moiprzyjacieletancza” (2016), „Absolutely Fabulous Dancers” (2017) oraz „Insta Show” (2018).

 

 

MIREK WOŹNIAK

Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Mistrz Polski w tańcu sportowym i aerobiku sportowym-reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata w Helsinkach. Absolwent studiów podyplomowych Coachingu i Mentoringu w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Współtwórca kolektywu artystycznego „Kompania Primavera” wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego, w ramach którego wystąpił w spektaklach „Kofta”/Teatr Buffo, „Ostatnie takie lato” /Teatr Muzyczny w Gdyni, „Poczekalnia”/Teatr Prochoofnia, „Madryt 03″/Teatr Prochoofnia, „Panny z Wilka”/Teatr Studio.

Współpracował z Januszem Józefowieczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Michałem Znanieckim, Sylwią Adamowicz, Agnieszką Brańską. Tancerz, wokalista, aktor w Teatrze Roma w spektaklach w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego i choreografii Pauliny Andrzejewskiej: „Upiór w Operze”, „Aladyn Jr”, i „Nędznicy” chor. Paulina Andrzejewska oraz ”Miss Saigon”, chor. Marek Pałucki. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Solista -tancerz w przedstawieniu „Dziadek do Orzechów” w MArgot Fonteyn Academy w Nowym Jorku” (chor. Ken Ludden). Asystent choreografki Anny Hop w spektaklu „Calineczka” Teatr Palladium (reż. Małgorzata Szabłowska, tam również aktor, tancerz i wokalista). Asystent choreografa Dariusza Lewandowskiedo przy spektaklu „Ikar” wystawianego w ramach Vigesima Quinzena de Danca de Almada w Portugalii. Zrealizował  także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik” oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka” i „Kraina Niczyja”.

—–

Dlaczego HOTELOKO?

Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

Dlaczego movement makers?

Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć kolektyw śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)

Kolektyw HOTELOKO movement makers porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO jest nieprzewidywalność i angażowanie widzów do udziału w spektaklach. W wielu scenach widzowie performatywnie współtworzą świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzem i performerem, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium autentyczności. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą. Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, równouprawnienie, edukacja są najbliższe artystom. Artyści pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami. W 2019 r. otrzymali nagrodę „Coup de Coeur” na Festivalu Quartiers Danses w Montrealu za oryginalność spektaklu „Absolutely Fabulous Dancers”.

Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show” i „frau blush”. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów.

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

www.fundacjarozwojuteatru.pl

www.facebook.com/HOTELOKO

———————

FINAŁ PROJEKTU CST 2017-2019

12.12.2019 – 14:00-22:00

HARMONOGRAM:

14:00 – WOKÓŁ TAŃCA, CHOREOGRAFII I PERFORMANSU / WYKŁAD / KATARZYNA SŁOBODA

17:00  – STREAMING/ WORK IN PROGRESS  / MICHAŁ ADAM GÓRAL / ANGELIKA MIZIŃSKA / ANNA SZYSZKA / PAULINA ŚWIĘCAŃSKA

18:00 – DANCE BOOK / WIECZÓR Z KSIĄŻKĄ O TAŃCU / prowadzenie ELŻBIETA SZYMAŃSKA

20:00 Podsumowanie projektu CST 2017-2019 i premiera „SIMONE” – Anna Godowska / Sławek Krawczyński

———–

DANCE BOOK – 18:00

FINAŁ PROJEKTU: DANCE BOOK / Wieczór z książką o tańcu – prowadzenie Elżbieta Szymańska

18:00-20:00 wieczór autorski z 5 książkami w roli głównej

Spotkanie z rzadką literatura poświęconą sztuce tańca.

Pięć odsłon tańca od edukacji i działań społecznych poprzez wybitnych warszawskich artystów i artystki XX i XXI wieku do współczesne zjawiska i kierunki rozwoju tańca. Publikacje dotyczą zarówno lokalnych zjawisk oraz twórców i twórczyń, jak również działań na poziomie ogólnopolskim, a także międzynarodowym. Zaproszeni gości opowiedzą z własnej perspektywy o motywacjach dlaczego zajmują się tańcem? Dlaczego literatura tej branży jest rzadkością w porównaniu np. do muzyki czy teatru. Czym jest taniec i dla kogo może być w dzisiejszych czasach, a także kto i gdzie dzisiaj tańczy.

Aby usłyszeć odpowiedzi m.in. na te pytania zapraszamy na spotkanie z autorami 5 książek o tańcu:

  1. Publikacja pokonferencyjna CST z 2018 roku

TANIEC W WARSZAWIE. Społeczeństwo, edukacja, kultura.

Gość: redaktorka publikacji i kuratorka konferencji Hanna Raszewska-Kursa

  1. Publikacja pokonferencyjna CST z 2019 roku

TANIEC W WARSZAWIE. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku.

Gość: redaktorka publikacji i kuratorka konferencji Marta Seredyńska

  1. Publikacja CST 2017-2019

TANIEC W WARSZAWIE. Miejsce, pasja, ludzie, spotkania.

Goście: autorzy tekstów oraz redaktorki publikacji Włodzimierz Neubart, Rafał Szambelan, Paulina Święcańska, Agata Życzkowska

  1. Publikacja po konferencji performatywnej

KONTAKT IMPROWIZACJA W POLSCE. Wpływ techniki Kontakt Improwizacji na taniec współczesny w Polsce.

Gość: redaktorki publikacji i kuratorki konferencji Sonia Nieśpiałowska-Owczarek i Paulina Święcańska

  1. Album fotograficzny wraz z filmem

BASIU ZATAŃCZYMY…

Goście: redaktorzy albumu i wystawy Piotr Janowczyk i Paulina Święcańska

Wieczór uświetni prezentacja filmu dokumentalnego poświęconego jednemu z najważniejszych duetów polskiego baletu – primabalerinie Barbarze Bittnerównie oraz soliście baletu i choreografowi Witoldowi Grucy.

Film jest dołączony do albumu BASIU ZATAŃCZYMY…

Film zawiera krótkie wspomnieniowe rozmowy z: Barbarą Sier-Janik – dobrym duchem naszego przedsięwzięcia, a także ze Sławomirem Pietrasem – znawcą opery i baletu, oraz choreografem Emilem Wesołowskim. Specjalne podziękowania należą się też choreografce Annie Hop, która wraz z tancerzami Adamem Kozalem i Izabelą Milewską, specjalnie na potrzeby filmu, odtworzyła prawdziwą sceniczną perełkę: układ z The Man I love wg G. Gershwina. To dzięki niemu Barbara Bittnerówna i Witold Gruca w 1956 r. otrzymali ważną europejską nagrodę na konkursie baletowym we włoskim Vercelli.


FINAŁ PROJEKTU 20:00

Podsumowanie projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019: Paulina Święcańska, Agata Życzkowska – sala elektorska

„SIMONE” 

Anna Godowska / Sławek Krawczyński 

BILETY 20 zł https://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/16705

PREMIERA

Taniec, choreografia: Anna Godowska

Scenariusz, reżyseria: Sławek Krawczyński

Muzyka, realizacja wideo, grafika: Peter Łyczkowski

Reżyseria świateł: Ewa Garniec

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Stowarzyszenie Scena 96 / Krakowskie Centrum Choreograficzne / Lubelski Teatr Tańca / Fundacja Chór Kobiet

„Simone” to solowy spektakl tańca w wykonaniu Anny Godowskiej, poświęcony postaci Simone Weil, wielkiej myślicielki i mistyczki XX wieku. Spektakl ten będzie zrealizowanym w tańcu portretem wewnętrznym tej niezwykłej postaci, odzwierciedlającym paradoksalnie spójny splot jej twórczości i życia. Simone Weil łączyła w sobie niepospolitą duchową siłę, przenikliwy intelekt, odwagę bezkompromisowej myśli ze słabym i chorowitym ciałem.  To przeciwieństwo  odzwierciedla jej najgłębsze idee i stanowi główny trop projektu.

Muzyka, skomponowana przez Petera Łyczkowskiego, odwołuje się do biograficznych motywów myślicielki oraz jej artystycznych fascynacji.

Podstawą pracy było pogłębione badanie biografii, filozofii, oraz kulturowych inspiracji myślicielki. Pod tym względem spektakl jest swoistym studium z zakresu kinestetyki myśli: chrześcijańskie symbole, pitagorejska matematyka, Iliada, chorał gregoriański, dialogi Platona  – zjawiska te, będące ważnymi odniesieniami dla myśli Simone Weil, stają się poprzez taneczne transpozycje – rytm, atmosferę i emocjonalną wibrację istotnymi elementami choreografii. Najistotniejszy trop wiedzie do samego serca świata Weil. Znajduje się tam, poddany nieubłaganej konieczności, człowiek i stojące przed nim zadanie – być może niewykonalne – ‘szaleństwo miłości’. Jest to esencja twórczości Weil, która wyznacza główny temat spektaklu.

Simone Weil fascynuje nas/ twórców spektaklu/ od wielu lat. Jej pisma mają dar wznoszący – a jednocześnie budzą sprzeciw, bowiem trudno jest zaakceptować własną znikomość wobec potęgi konieczności, a zarazem uznać tę konieczność za przedmiot miłości. Trudno nawet jest żyć z myślą o dysproporcji sił w tej konfrontacji. Ten opór uważamy jednak za jeden z głównych motywów pracy z tej prostej przyczyny, iż jest to opór całkowicie naturalny, bowiem, jak zauważył C.G. Jung „życie nie zna śmierci”, a praca Weil – niemal w każdym akapicie stawia nas wobec tej budzącej trwogę rzeczywistości. To jednak czyni jej dzieła ponadczasowymi. Czas apokalipsy, w którym żyła, przeminął , ale zasadniczy dylemat ludzkiego losu pozostał ten sam: w jaki sposób odpowiedzieć na ‚nieustępliwość konieczności’.  Aby odczuć tę sytuację, wystarczy kilka pojęć z jej słownika: siła, cierpienie, krzyż, nieszczęście, niedola, piękno, miłość i oto znajdujemy się w samym centrum ludzkiego losu. Zderzyć wielkość tych pojęć z kruchością jej fizycznego życia – to właśnie opowiedzieć o człowieku wobec wszechświata. Ten temat stanowi centralny punkt spektaklu. Jednak nie o samo cierpienie tutaj chodzi. Przeciwwagą jest pasja. Poryw, totalność i zarazem zwięzłość – taki jest styl Weil i ten styl stanowi artystyczną wytyczną dla naszej pracy.

Innym ważnym aspektem projektu są fascynacje Simone Weil, idee i obrazy, które szczególnie na nią oddziaływały, jak choćby postać Fedry, Hioba, Iliada Hiomera. Te  tropy okazały się bardzo cenne dla naszej pracy, ponieważ były one głęboko połączone z jej losem, stanowiły swego rodzaju mit spowijający jej życie, które spełniło się na ich podobieństwo.

Myśli Simone mają w sobie tak wielkie napięcie, iż wydaje się że za chwilę zapadnie cisza. Ewokują tajemnicę, świat bez pojęć i dlatego właśnie taniec jest najlepsza forma kontemplacji tej strony doświadczenia. Dzieło Simone to zuchwały akt świadomości, która w błysku natchnienia konstatuje Całość. Nasz spektakl ma być refleksem tego pięknego momentu w dziejach ludzkiego ducha.

Spektakl powstaje w oparciu o pogłębione badanie głównych motywów twórczości Weil, zrealizowane metodą twórczej pracy ze snami i nieświadomością. Ta prekursorska metoda rozwijana jest przez Sławka Krawczyńskiego i Annę Godowską od kilkunastu lat.

ANNA GODOWSKA

Choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego, badaczka. Jej solo „Na drodze do Opus” przygotowane było na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen (2000). Rezydentka m.in. Centre National de la Danse w Paryżu, uczestniczka Theorem Residency Project, dwukrotnie Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie ze Sławkiem Krawczyńskim była liderką Teatru Bretoncaffe. Od 2004 roku głównym przedmiotem ich działalności jest prekursorski projekt badawczo-artystyczny Taniec śniącego ciała, obecnie: Święto Snów, poświęcony zastosowaniu metod psychologii C.G. Junga i A. Mindella w praktyce tańca i teatru. Autorka choreografii do wszystkich spektakli zespołu Chór Kobiet. Premiery w Instytucie Teatralnym w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Tel Avivie, Staatstheater Braunschweig, Kammerspiele Theater Monachium. W 2015 roku wraz ze Sławkiem Krawczyńskim otrzymała nagrodę MKiDN z okazji 15-lecia działalności, za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce. Jej prace choreograficzne prezentowane i nagradzane były i są na najważniejszych festiwalach w Polsce i na świecie.

SŁAWEK KRAWCZYŃSKI

Reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, badacz. Autor ponad dwudziestu sztuk i scenariuszy teatralnych. Czterokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendysta Komitetu Kinematografii. Rezydent Centre National de la Danse w Paryżu, Centrum Maison Folie w Mons, THEOREM Residency Project, Art Quarter Budapest w ramach programu VARP Funduszu Wyszehradzkiego. Wspólnie z Anną Godowską był liderem Teatru Bretoncaffe. Od 2004 roku głównym przedmiotem ich działalności jest prekursorski projekt badawczo-artystyczny Taniec śniącego ciała, obecnie: Święto Snów. Laureat wielu nagród na festiwalach. Jego debiutancka sztuka „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć” otrzymała jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2015 roku wraz z Anną Godowską otrzymał nagrodę MKiDN z okazji 15-lecia działalności, za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.

——–

Fot. Marta Ankiersztejn

JAM NIEDZIELNY – Kontakt Improwizacja w CST

1, 8, 15.12.2019 – 19:00-21:30

NIEDZIELE / 19:00-21:30 / SALA TANECZNA / 2 PIĘTRO/

WSTĘP WOLNY

Zapraszamy na coniedzielne jamy w CST w Mazowieckim Instytucie Kultury, Elektoralna 12.

PROWADZENIE: Tomasz Domański / Hanna Jurczak /Natalia Oniśk / Julka Tomiczek /  Andrzej Woźniak

Od 1 września do 15 grudnia, w każdą niedzielę kontynuujemy, rozpoczęte w 2018, cotygodniowe jamy improwizacyjne.

Jam to wspólna przestrzeń, w ramach której praktykować będziemy kontakt improwizację. W ramach CST przygotowaliśmy dla Was nie tylko jam improwizacyjny, ale też jego specyficzną formułę nazywaną jamem uważnym (ang. Focused jam). Jam uważny jest to przestrzeń do praktyki kontakt improwizacji, w której dzięki pewnym strukturom lub narzędziom tworzy się wyższy niż przeciętnie poziom skupienia. Dzięki temu łatwiej o wydobycie z tej praktyki aspektów, które podczas „zwykłych” jamów bywają zaniedbywane, tj. słuchanie, kompozycja, a nawet performatywność. Przykładowymi narzędziami mogą być cisza, rozpoczynanie i kończenie jamu wspólnie lub krótkie wprowadzenie.

Niektórym jamom będzie towarzyszyć muzyka – grana na żywo lub odtwarzana elektronicznie. Mamy świadomość tego, że dźwięk wpływa na percepcję ciała w ruchu, dlatego rodzaj oraz ilość muzyki będą świadomie moderowane.

DLA KOGO? Zapraszamy wszystkie osoby od 16 roku życia zainteresowane jamami, zarówno te początkujące, jak i zaawansowane.

KOSZT? Jamy improwizacyjne organizowane są bezpłatnie dzięki dofinansowaniu działań Centrum Sztuki Tańca ze środków m.st. Warszawy.

ZAPISY? Wstęp jest wolny, nie trzeba się zapisywać, jednak na miejscu prosimy o wpisanie się na listę uczestników. Jeśli chcesz wziąć udział, bądź 10 minut przed zajęciami.

Coniedzielne jamy improwizacyjne prowadzić będzie wymiennie czwórka prowadzących:  Tomek Domański, Hanna Jurczak, Natalia Oniśk, Julka Tomiczek,  Andrzej Woźniak.

—————–

SPOTKANIA KINETOGRAFICZNE

6.12 i 20.12.2019 – 17:00-20:00

Kinetografia – narzędzie edukacji tanecznej i dokumentacji tańca

CYKL WARSZTATÓW

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza do udziału w cyklicznych Spotkaniach kinetograficznych. Celem spotkań jest przedstawienie przydatnego, uniwersalnego sposobu notacji tańca i ruchu oraz propagowanie kinetografii. Każdy warsztat składa się z trzech części: teoretycznej, praktycznej oraz części zasadniczej.

Podczas części teoretycznej uczestnikom zostaną przedstawione tematy m.in. sylwetki twórców kinetografii, historia kinetografii, kinetografia w Polsce, przedstawienie sylwetki prof. Roderyka Lange oraz ważnych polskich notatorów i notatorek, zapisy tańców historycznych i współczesnych, kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego, kinetografia jako narzędzie twórcze, zastosowanie kinetografii w pracach badawczych nad tańcem i w praktyce tanecznej.

Po części teoretycznej planowany jest wstęp do części praktycznej, czyli eksploracja ruchowa. Jest to przygotowanie i wprowadzenie uczestników do analizy przestrzennej wg Rudolfa Labana, polegająca na analizie kierunków, poziomów i płaszczyzn poruszającego się ciała w przestrzeni. Podczas części zasadniczej zostaną wyjaśnione podstawowe reguły kinetografii, objaśnienie znaków, metody zapisu, odczytu oraz analizowania.

Warsztaty są otwarte oraz bezpłatne, osoby zainteresowane uczestnictwem w warsztatach prosimy o wypełnienie formularza: https://forms.gle/HWeXZoDpUNH6nRQT6

Na warsztaty można dołączyć w każdym momencie jednak cykliczna organizacja Spotkań ma na celu wprowadzenie słuchaczy w procesy badawczo – rozwojowe w dziedzinie kinetografii.

Spotkania są skierowane do osób związanych z tańcem, tancerzy, choreografów, pedagogów, choreologów, adeptów sztuki tańca oraz wszystkich zainteresowanych tematem notacji tańca.

PROGRAM GRUDZIEŃ 2019 :

TEMATY PRELEKCJI:

6 GRUDNIA – MAŁGORZATA SKOCZELAS

Kinetografia jako narzędzie kreacyjne, podejście/perspektywa/spojrzenie osobiste

Chcę opowiedzieć uczestnikom spotkań, w jaki sposób kinetografia wpływa na moje myślenie kreacyjne i twórcze, gdzie i w jaki sposób mogę jej użyć; co we mnie zmienia i jak dzięki niej kształtują się ścieżki mojego życia. Ja-obserwatorka, ja-kinetografka, ja-badaczka w archiwach teatralnych. Wszystkie te JA spotkały się podczas pracy przy projekcie Instytutu Teatralnego „Dorman. Archiwum Otwarte”.

20 GRUDNIA – ANNA OPŁOCKA

Zastosowanie kinetografii w pracach badawczych nad tańcem i w praktyce tanecznej

Kinetografia umożliwia dokumentację przebiegu ruchowego oraz jego analizę. Publikacje Marii Drabeckiej m.in. „Choreografia baletów polskich za Sasów” omawia działalność warszawskiej sceny baletowej za czasów Augusta II i III. Bogaty dorobek Drabeckiej w dziedzinie tańca historyczngo w postaci kinetogramów umożliwiają analizę stylu tańca dawnego.

Autorka, realizatorka oraz prowadząca: ANNA OPŁOCKA

Realizatorka Spotkań kinetograficznych w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, dyplomowana instruktorka tańca i pilates. Trenerka międzynarodowych projektów, performerka w Polsce i za granicą. Aktywny instruktor zajęć tanecznych oraz prozdrowotnych dla dzieci i dorosłych. Propagatorka twórczości Rudolfa Labana. W 2012 r. odbyła staż w Ex Nunc: Centre of Modern Dance w Hadze: Laban Based Modern Dance, Laban Movement Analysis. Doskonaliła warsztat analizy i notacji ruchu metodą Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem mgr U. Loby-Wilgockiej. Członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, Polskiego Forum Choreologicznego oraz International Council of Kinetography Laban.

Fot. Sebastian Perko

MAŁGORZTA SKOCZELAS

Tańczy, performuje, improwizuje, czerpie ze świadomościowych technik pracy z ciałem, z pedagogiki teatru i ze swoich dzieci. Kinetografią zajmuje się od 2015 r. Z wykształcenia prawniczka i tłumaczka języka francuskiego. Dzięki połączeniu tych odległych dziedzin udowadnia, że można być kreatywnym w każdej przestrzeni a umiejętności i narzędzia zdobyte w jednej z nich doskonale się nadają do wykorzystania w drugiej. Brała udział w projektach teatralnych i tanecznych w Polsce i Portugalii m.in. Festiwal Ciało/Umysł, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania, Warszawska Scena Tańca, Fundacja Perform, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, Polskiego Forum Choreologicznego, Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej i ICKL Założycielka Eksperymentalnej Grupy Szersze.

Fot. Alicja Szulc

Partner projektu: WARSZAWSKA PRACOWNIA KINETOGRAFICZNA, FUNDACJA MYŚL W CIELE https://www.facebook.com/MyslWCiele/

Szczegółowe informacje na:

spotkaniakinetograficzne@gmail.com,

https://www.facebook.com/spotkaniakinetograficzne/

Zrealizowane w ramach stypendium Ministra Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, we współpracy z kuratorką Julią Hoczyk oraz Instytutem Muzyki i Tańca ogłasza nabór do programu:

———-

Wokół tańca, choreografii i performansu – różne ujęcia tańca współczesnego

Cykl wykładowo-warsztatowy w CST 2019

Kuratorka: Julia Hoczyk

12.12.2019 – 14:00

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, we współpracy z kuratorką Julią Hoczyk oraz Instytutem Muzyki i Tańca, zaprasza do udziału w cyklu wykładowo-warsztatowym prezentującym różne spojrzenia na taniec współczesny i praktyki choreograficzne. Celem cyklu jest zapoznanie uczestników z obecnymi w ich obrębie nurtami, a także przekazanie podstawowej wiedzy niezbędnej do analizy i opisu współczesnych zjawisk z tych obszarów. Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy zapoznają się takimi zjawiskami, jak historyczny Tanztheater i współczesny teatr tańca, reżyseria światła i wizualność w tańcu współczesnym oraz choreografii, taneczne rekonstrukcje i archeologia tańca, kino tańca i nowe technologie, dramaturgia tańca i polityczno-społeczne aspekty choreografii (w tym ciało jako narzędzie oporu), kwestie percepcji i uważności w tańcu współczesnym (w tym: improwizacja, techniki somatyczne) oraz związki tańca współczesnego i nowej choreografii ze sztukami wizualnymi.

Plan zajęć będzie częściowo nawiązywał do programu prezentacji CST w 2019 roku, ale także pokazów z lat poprzednich, ponieważ warsztaty odbędą się  na zakończenie trzyletniego cyklu działalności Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Praktyka ma ułatwić uczestnikom zainteresowanym krytyką tańca napisanie tekstów o wydarzeniach artystycznych i edukacyjnych odbywających się w CST od września do grudnia 2019. Osoby zdecydowane na pisanie będą pracować nad tekstami z Julią Hoczyk, kuratorką cyklu i redaktorką portalu taniecPOLSKA.pl, prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca. Teksty zostaną opublikowane na stronie Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, a uczestnicy zainteresowani pisaniem będą mieli szansę na podjęcie współpracy z portalem taniecPOLSKA.pl.

Zajęcia skierowane są przede wszystkim do studentów/studentek kierunków humanistycznych i artystycznych oraz do osób związanych zawodowo z tańcem, ale także do wszystkich zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy na temat tańca i współczesnej choreografii.

Udział w warsztatach jest bezpłatny, jednak osoby zainteresowane pisaniem będą proszone o zadeklarowanie chęci napisania tekstów z wybranych przez siebie wydarzeń w ramach CST 2019.

Zajęcia odbywać się będą w wybrane czwartki w okresie od września do grudnia 2019, w godz. 15.00-18.00. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli zapewniony wstęp na wydarzenia artystyczne w ramach projektu CST.

Kuratorka: Julia Hoczyk

Teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Teksty krytyczne publikowała m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Opcjach”, „Dwutygodniku.com” i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005–2010 była redaktorką „Sceny” – periodyku poświęconego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008–2011 – sieciowego miesięcznika „Kultura Enter”, w latach 2011-2018 – redaktorka prowadząca portalu taniecPOLSKA.pl prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca, poświęconego informacji, promocji, dokumentacji tańca temat tej dziedziny sztuki. Zajmuje się problematyką ciała,cielesności i gender (płci kulturowej) w polskim i światowym tańcu współczesnym. Prowadzi gościnne wykłady o tańcu współczesnym i butō. Współpracowała z Akademią Teatralną, gdzie w latach 2010-2015 prowadziła zajęcia poświęcone analizie teatru tańca i tańca współczesnego. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca jako redaktorka portalu taniecPOLSKA.pl i publikacji na temat tańca.

———————-

12 grudnia 2019

godz. 14.00

Katarzyna Słoboda

Taniec i nowa choreografia a sztuki wizualne – spojrzenie kuratorki, badaczki i krytyczki

W ramach warsztatów przedyskutujemy wzajemne relacje tańca i pola sztuk wizualnych, wskazując na ciekawe relacje pomiędzy choreograficznością i performatywnością. Czy poszerzone rozumienie choreografii może wpływać na bardziej ucieleśnione i kinestetyczne tworzenie wystaw w muzeach i galeriach? Czy instytucje sztuk wizualnych są dla choreografek i tancerzy przestrzeniami konfrontacji z publicznością z zaburzeniem standardowej teatralnej proksemiki? Przeanalizujemy wybrane fragmenty prac oraz przedyskutujemy wybrane teksty takich teoretyczek, jak m.in. Claire Bishop i Dorothei von Hantelmann.

Katarzyna Słoboda

Fot. Jimmy Kowalski Harmony Art

Kuratorka, badaczka. Pracuje w Dziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Sztuki w Łodzi. Doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W Muzeum Sztuki w Łodzi współkuratorowała takie wystawy, jak m.in. Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (2013) (wraz z Sonią Nieśpiałowską-Owczarek), Układy odniesienia. Choreografie w Muzeum (wraz z Mateuszem Szymanówką) (2016) czy Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności (2016). Współredagowała, m.in. Robert Morris. Uwagi o rzeźbie. Teksty (2010), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (2013) czy Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności (2017). Laureatka stypendium badawczego

————

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

 

 

————

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.