CST / PROGRAM NA LUTY 2019

22/02/19 / Animacje, Kino Tańca, Program 2019, Warsztaty

CST PROGRAM /

PROGRAM LUTY 2019

 

7.02.2019 / godz. 19:00

OTWARCIE CST W MIK

KLAJDA/BARGIEŁ/WOSZCZYŃSKI/MATSUDA

Bilety 20 zł

 

PREMIERA

„SACRƎ” / MAREK KLAJDA/ THIERRY VERGER

Choreografia: Thierry Verger
Wykonanie: Marek Klajda
Muzyka: „Place of the Gods”, Estas Tonne

Czas: 11 min.

Dotykam świadomością mojego ciała. Wchodzę w chwilę, wypełniam, przemieszczam, podążam. Dobrze mieć ciało! (Nie) doskonałe, niepowtarzalne, (nie) kochane, zbuntowane. (Nie) uważne, (nie) ograniczone, materialne, (nie) święte. „Moje ciało”.  Kim jestem?

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=kUTUFugwAiY

MAREK KLAJDA

Na co dzień przedsiębiorca i Konsul Honorowy Republiki Mauritiusu. Ale jego największa pasja to ruch. Od ponad 30 lat trenuje oraz uczy wushu i qigong. Dwukrotny mistrz Polski wushu. Woził nieustannie swoje córki na tańce. W końcu się tym znudził i pewnego razu po prostu dołączył na zajęcia. I tak już zostało. Zajmuję się kontakt improwizacją oraz techniką Modal Underground, współpracując z Thierrym Verger.

THIERRY VERGER

Francuski tancerz, edukator, choreograf. Twórca stylu Modal Underground. W swojej pracy opiera się na stworzonej przez siebie, oryginalnej i eklektycznej technice tanecznej. Czerpie z doświadczeń mistrzów tańca z przeszłości i teraźniejszości, ze sztuk walki i tańca rytualnego. Modal Underground to pomost pomiędzy średniowieczną fantazją a współczesną rzeczywistością. Ten sposób tworzenia choreografii łączy przeciwieństwa: klasyczne linie i barokowe krzywe. Thierry współpracuje z wieloma znanymi szkołami i teatrami tańca w Europie. Na stałe mieszka, tworzy i uczy w Paryżu.

 

„BODY BANK“ / LIWIA BARGIEŁ

Choreografia i wykonanie: Liwia Bargieł
Muzyka i wykonanie: Dominik Strycharski
Video i reżyseria światła: Marta Mielcarek
Dramaturgia i produkcja: Paulina Ozga
Premiera w teatrze X10 w Pradze

Czas: 12 min.

Ciało performerki poddane wzrokowi widza wykonuje działania na scenie, które wpływają na jego fizjologię. W CST Liwia Bargieł prezentuje krótką formę solową. Praca jest wariacją na temat spektaklu Body Bank.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=05HoexuCAuE&frags=pl%2Cwn

LIWIA BARGIEŁ

Tancerka, choreografka, absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Wykładowca na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. W 2012, 2014 i 2016 roku laureatka konkursu Rezydencja/Premiera Klubu Żak w Gdańsku. Współpracowała m.in. z Carolin Finn, Mikołajem Mikołajczykiem, kolektywem  Zimmer Frei, Guilherme Botelho, Ulą Sickle. Autorka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Body Bank.

 

„AFTER THE PAST” / BARTEK WOSZCZYŃSKI

Choreografia i reżyseria: Bartek Woszczyński

Czas: 12 min.

Spektakl ten jest próbą odpowiedzi na ponadczasowe pytanie: ‚Kim jestem?’ oraz próbuje zbadać, jak doświadczenia z przeszłości, budują naszą osobowość. Solo zostało stworzone podczas rezydencji artystycznej w Korei Płd. – Deep in the Mountains, a jego premiera odbyła się w The National Theatre of Korea w Seulu.

 

BARTEK WOSZCZYŃSKI

Tancerz, choreograf, założyciel B’cause Dance Company, absolwent londyńskiej wyższej szkoły – The Rambert School of Ballet and Contemporary Dance i wychowanek Formacji Tańca Nowoczesnego LUZ. Współpracował z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Mari Carrasco, Ashley Lobo, Soodong Jung, Katarzyna Kizior. Występował w takich krajach jak: Dania, Wielka Brytania, Szwecja, Niemcy, Kanada, czy Cypr.

www.bartekwoszczynski.com

 

„DEBRIS OF SHADOW“  / TAKAKAO MATSUDA

Choreografia i teksty: Takako Matsuda

Czas: 15 min.

„Debris of Shadow” to solo z obszaru tańca współczesnego podejmujące temat ludzkich wspomnień.

Solo stanowi część pracy „Debris Afloat”2018-2020” zrealizowanej wspólnej z Kinesis Dance Somateatro Dance Company oraz wspólnie z Warsaw Dance Department.
Solo ma zostać zaprezentowane w Kanadzie, Warszawie oraz w Tokio.

 

TAKAKO MATSUDA

Tancerka tańca współczesnego, choreografka, performerka. Urodziła się w Tokyo, ukończyła New York University Tisch School of Art na specjalizacji Taniec w 2001 roku. W 2008 roku przeprowadziła się do Polski, gdzie pracowała jako tancerka i choreografka Polskiego Teatru Tańca. W ostatnich latach blisko współpracuje z Warsaw Dance Department jako tancerka i instruktorka, ucząc techniki Limóna w połączeniu z Butoh, Budoh i azjatyckimi stylami pracy z ciałem i ruchem.

 

————————

 

14.02.2019 / godz. 19:00 / „INSTA SHOW”

HOTELOKO movement makers

MAGDALENA PRZYBYSZ / AGATA ŻYCZKOWSKA

Wykonanie: Zuzanna Gałka, Kseniia Gluskina, Jakub Hardecki, Oliwier Kasica, Malwina Polańska, Hanna Snochowska, Karina Szutko

Bilety 20 zł

Czas: 50 min.

W spektaklu bierą udział tancerze i performerzy w wieku 14-17, wybrani do projektu w drodze castingu. Instagram jest pretekstem do opowiedzenia o młodym pokoleniu poprzez ruch i story telling.  Spektakl grany w CST z okazji Walentynek będzie miał wyjątkową odsłonę.

Trailer:

https://youtu.be/OW_lBHeOLFQ

Kolektyw HOTELOKO movement makers wyłonił się w 2016 z powstałego w 2011 r. Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka i producentka Agata Życzkowska. Od tego momentu artystka tworzy go wraz z choreografami: Wojciechem Grudzińskim oraz Magdaleną Przybysz poruszając się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Wspólnie realizują oni projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show” i „frau blush”. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów.

Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, równouprawnienie, edukacja są najbliższe artystom. Artyści pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami.

www.fundacjarozwojuteatru.pl/hoteloko

————————

 

21.02.2019 / godz. 19:00 / KINO TAŃCA

FOCUS NA TANIEC / Prezentacja filmów dokumentalnych o tańcu

Kuratorka: Regina Lissowska-Postaremczak

WSTĘP WOLNY

 

W ramach Kina Tańca w 2019 roku zapraszamy na spotkania z filmami dokumentalnymi o tańcu, które będą prezentowane pod hasłem „Focus na taniec”. Program „Focus na taniec” koncentruje na tańcu w przestrzeniach życia prywatnego i społecznego. Prezentuje wielość perspektyw i ludzkich doświadczeń, w których taniec wykracza poza przestrzeń sztuki, stając się drogą życia, źródłem tożsamości i więzi międzyludzkich, narzędziem kształtowania rzeczywistości. Program prezentuje szerokie spektrum filmowych form, od dokumentów, przez filmy fabularne, po artystyczne eksperymenty, w selekcji uznanych i wielokrotnie nagradzanych produkcji z ostatnich lat.

 

Filmy dokumentalne, które znalazły się w programie tego wieczoru, to zderzenie trzech odmiennych społecznych perspektyw, oraz szeregu indywidualnych narracji, w których taniec staje się przestrzenią wolności i sposobem na życie. Kuratorką cyklu jest Regina Lissowska-Postaremczak.

 

Po projekcji zapraszamy na rozmowę z Olgą Clarke – reżyserką filmu „Od świtu do zmierzchu”.

 

 

FILMY WIECZORU

 

“Nothing Matters When We’re Dancing” / PREMIERA POLSKA

Reż. Maia Elisabeth Sørensen | Dania | 2017 | 23 min

 

“Gulliver. A Giant in the Bijlmer” / PREMIERA POLSKA

Reż. Juliette Stevens | Holandia | 2018 | 25 min

 

„Od świtu do zmierzchu”

Reż. Olga Clarke | Polska, Jamajka | 2014 | 13 min

 

OLGA CLARKE

Polska reżyserka dokumentalna, kulturoznawczyni specjalizująca się w kulturze Karaibów i Afryki Zachodniej. Należy do Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego i Caribbean Studies Association

Absolwentka DOK Pro Wajda School, otrzymała Nagrodę Młoda Polska w 2013 w dziedzinie sztuki wizualne. Publikowała w „Vice Magazine”, „Le monde diplomique” i „Krytyce Politycznej”. Robiła zdjęcia w Nigerii i na Jamajce. Organizatorka Dnia Nigerii.

 

REGINA LISSOWSKA-POSTAREMCZAK – KURATORKA

Teatrolog, badaczka tańca, od 6 lat działa w obszarze filmu tańca jako kuratorka (Dances with Camera w ramach Short Waves Festival), selekcjonerka i programerka pokazów i międzynarodowych festiwali filmowych (m.in. Mobile Dance Film Festival, NY), jest członkiem Dance Films Association.

 

PROGRAM

 

“Nothing Matters When We’re Dancing”

Reż. Maia Elisabeth Sørensen | Dania | 2017 | 23 min

PREMIERA POLSKA

Trailer: https://vimeo.com/225532466

”Nothing Matters When We’re Dancing” to filmowy portret trojga Duńczyków – Nicolaja, Anamet i Grace – którzy kochają tańczyć. Uczestniczą oni w ogólnokrajowym projekcie Ta’ fat om dansen w ramach różnych programów.  W dokumentalnym filmie poznajemy troje głównych bohaterów w studio i w ich codziennym życiu – dzielą się z nami tym, co taniec znaczy dla nich i dlaczego nic się nie liczy, kiedy tańczą. Ich portrety są przykładem tego, jak taniec jako forma sztuki może zmieniać życie i stwarzać przestrzeń dla najważniejszych międzyludzkich relacji – jak sztuka jest niezbędna dla ducha.

 

Reżyseria i montaż: Maia Elisabeth Sørensen

Koncept, scenariusz i wywiady: Maia Elisabeth Sørensen,  Anna Marie Krarup i Kristoffer Engholm Aabo

Zdjęcia: Kristoffer Engholm Aabo

Dźwięk: Toke Gelardi

Produkcja: Maia Elisabeth Sørensen: Anna Marie Krarup Dansehallerne Ta’ fat om dansen

Muzyka: Magnetic Fields i in.

Występują:  Nicolaj Vitthøft Kamph Rasmussen, Anamet Magven, Grace Bulawin, oraz: Hans Peder Lund, Samuel André Tinggaard, Yasmin Jørgensen Hweidi, Katja Kamph Rørbye, Merete Dam, Gunilla Lind, Mads Næsborg Jensen, Students & teachers from Fjordskolen Hedevang, Gundsømagle, Malvin Magven, tancerze z Dansekapellet’s 60+ team, tancerze z Dance Lighthouse ROK’s Youth Coming Up, team, uczniowie i nauczyciele z Tornhøjskolen, Aalborg Øst

 

***

„Gulliver. A Giant in the Bijlmer”

Reż. Juliette Stevens | Holandia | 2018 | 25 min.

PREMIERA POLSKA

Trailer: https://vimeo.com/252179280

Choreografka i nauczycielka tańca Susanne Marx – we współpracy z władzami miasta zespołem tanecznym ICK – zainicjowała innowacyjny taneczno-edukacjny projekt Gulliver, a Children’s Revolution. Projekt nawiązuje do Podróży Gullivera i opowieści o ludzie Liliputów, którzy walczą przeciw olbrzymowi.

Marx i uczniowie lokalnych szkół podstawowych Crescendo i Bijlmerdrie przyglądają się swoim marzeniom i wyobrażeniom idealnego świata i życia w ubogiej dzielnicy Amsterdamu, Zuidoost. To pierwsze spotkanie dzieci z tańcem współczesnym. W fizycznych scenach dzieci rozpoczynają swoją szczerą walkę z olbrzymem, w którego rolę wciela się tancerz – Christian Guerematchi.

Reżyserka filmów dokumentalnych Juliette Stevens przygląda się temu procesowi, od pierwszych  przygotowań, po uroczysta premierę w Bijlmer Parktheater. W filmie „Gulliver. A Giant in the Bijlmer” łączy trudną społeczną rzeczywistość z dziecięcymi marzeniami i pragnieniami.

Reżyseria, zdjęcia i montaż: Juliette Stevens
Choreografia: Susanne Marx
Produkcja: Moving Portraits
www.movingportraits.nl
Występują: Susanne Marx, Christian Guerematchi, uczniowie i nauczyciele szkół Crescendo i Bijlmerdrie.

 

***

„Od świtu do zmierzchu”

Reż. Olga Clarke | Polska, Jamajka | 2014 | 13 min

 

Rifical Team to grupa dancehallowych tancerzy ulicznych z Kingston na Jamajce. Dancehall wywodzi się z muzyki reagge. Z artystami takimi jak Vybz Kartel, Bounty Killer, Ding Dong, dancehall to muzyka, taniec i kultura. Rifical Team jest jedną z kilku dancehallowych zespołów w Kingston, tworzących kroki tego tańca. Wielu tancerzy z całego świata – Francji, Polski, Danii, Szwecji i Japonii przybywa do Lynhoustroad – siedziby Rifical Team – by uczyć się od tancerzy ulicznych. Film pokazuje, jak pasja do muzyki i tańca wzrasta od dzieci do dorosłych. To taniec od świtu do zmierzchu. Taniec jako styl życia.

 

Zdjęcia, montaż i reżyseria: Olga Clarke (Matuszewska)

Występują: Rifical Team
Muzyka: Aidonia – Buss dem Head, Vybz Kartel – Blackberry, Vybz Kartel – Nuh Play Roun Wid Fyah  (Raw)

 

———————-

 

WARSZTATY

3,10,17,24.02.2019 / godz. 19:00-21:30

JAM  NIEDZIELNY / KONTAKT IMPROWIZACJA W CST

PROWADZENIE: TOMEK DOMAŃSKI / HANNA JURCZAK / NATALIA ONIŚK / JULKA TOMICZEK / ANDRZEJ WOŹNIAK

WSTĘP WOLNY

W każdą niedzielę zapraszamy na  cotygodniowe jamy improwizacyjne, w ramach której praktykować będziemy kontakt improwizację. Zapraszamy wszystkie osoby od 16 roku życia zainteresowane jamami, zarówno te początkujące, jak i zaawansowane.

 

———————-

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12
00-139 Warszawa

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu 2016 i 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

 

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.