CST / PROGRAM NA PAŹDZIERNIK 2019

09/09/19 / Aktualności, Animacje, Warsztaty

3.10.2019 / godz. 19 :00

PREMIERA: PROGRAM ANIMACJI CST

„PIEROGI Z WIŚNIAMI” / GRUPA AFAR

 

Spektakl „Pierogi z wiśniami” jest debiutem reżyserskim i choreograficznym nowo powstałej grupy artystycznej AFAR. Zarówno grupa jak i spektakl narodziły się z głębokiej, niemożliwej do opanowania potrzeby dzielenia się ze światem tym co nam w duszy gra. Nie bez znaczenia był również głód wspólnych działań artystycznych i radość jaką daje nam przebywanie w swoim towarzystwie. „Pierogi z wiśniami” są najkrócej mówiąc spektaklem o nas. Staramy się opowiedzieć, jak wyglądała nasza droga, co nas fascynuje, co nas ukształtowało i kształtuje nadal. Dzielimy się naszymi traumami
i radościami. Zadajemy wiele pytań, które wydają się nam z rodzaju tych najważniejszych. Nie staramy się dawać jednoznacznych odpowiedzi, choć stawiamy pod rozwagę pewne pozytywne tezy wynikające z naszego doświadczenia oraz naszej filozofii życia. Jesteśmy w sposób nieomal tożsamy z pewnością przekonani, że zawsze najważniejsze są: miłość, przyjaźń i taniec i dlatego one wyznaczają kierunek naszych działań nie tylko w tym spektaklu. Każde z nas otworzyło duszę i we wspólnym działaniu, wspólnym ruchem ulepiliśmy, dla wszystkich chętnych pokaźną porcję pierogów, które pod subtelną śmietankową pierzynką, w delikatnym cieście ukrywają serdeczną purpurę wiśniowego nadzienia. Zachęcamy do: uważnego spojrzenia na pomijane na co dzień szczegóły, do próby posłuchania tego co świat ma nam do powiedzenia. Zwróćmy uwagę na mechaniczną, codzienną rutynę okradającą nas z energii i czasu, który płynie nieubłaganie. Spróbujmy pokonać granicę samotności, być może da się być z kimś naprawdę blisko, przeniknąć do szczeliny jego wnętrza. Nie mamy gwarancji, że „nasze danie” będzie naprawdę smakowite, ale nie dowiemy się tego, jeżeli nie spróbujemy.

fot. Agata Dudzin

 

 AFAR

Jesteśmy grupą przyjaciół jednoczących się wokół artystycznych działań scenicznych. Troje na scenie funkcjonujące według równania 2+2= trio. Na scenie występują: Gosia, Magda i Krzysztof, ale AFAR w pewnym egzotycznym języku oznacza CZTERY. Źródłem, z którego wypływają wszelkie konsekwencje funkcjonowania grupy jest doświadczenie przekreślające rutynę, świeżość spojrzenia, na którą zawsze jest czas, przekonanie, że mamy coś ważnego do przekazania oraz nadzieja, że potrafimy to zrobić! Naszym scenicznym językiem jest ruch, twardo walczymy o to, żeby ograniczenia naszych ciał nie wpływały na jasność i jakość przekazu. Nie wstydzimy się swoich lat, twierdzimy jedynie, że spora ich ilość nie nakłada na nas żadnych ograniczeń. Paradoksy są w stanie wygenerować nowe rozwiązania. Paradoks polegający na tym, że mamy spore doświadczenie życiowe i niewielkie sceniczne daje, w naszym przekonaniu szansę, że nasz przekaz wart jest obejrzenia, bo jest szczery, niezmanierowany i niczego nie musi udowadniać Bardzo intensywnie pracujemy nad tym, żeby dodatkowo był on oryginalny i wysokiej jakości. Spotkaliśmy się w 2016 roku i postawiliśmy na głowach nie tylko nasze ciała, ale i kosmosy. Jesteśmy amatorami, bo kochamy to co robimy, nie grozi nam rutyna ani nuda, bo przecież prawdziwa miłość jest wieczna. Będziemy funkcjonować tak długo jak długo będziemy mieli coś do powiedzenia, jak długo będzie to sprawiać nam radość i jak długo „to coś” żarzy się w naszych sercach.


fot. Agata Dudzin

 

Koncepcja, choreografia, reżyseria oraz kreacja postaci:

Grupa AFAR: Małgorzata Czaban / Magdalena Sztylińska / Krzysztof Sztyliński

Światło: Roman Woźniak

Muzyka: Kolaż muzyczny

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

 

3.10.2019 / godz. 20:00

PREMIERA: PROGRAM ANIMACJI CST

„OBRÓT” / ROMAN WOŹNIAK

 

OBRÓT jest efektem pracy warsztatowej Romana Woźniaka z  ZESPOŁEM ODSTAWIENIA SZTUKI. Członkowie ZESPOŁU traktują to spotkanie jako formę arteterapii i aktywność pasjonacką. Dysponują niedużym doświadczeniem z zakresu teatru (głównie w formule – teatru forum), zagadnienia plastyki ruchu są dla nich nowością.

Przyjęliśmy zasadę operowania bardzo zawężonym zakresem ekspresji scenicznych – z nadzieją, że forma taka dobitnie uświadamia podstawowe cechy kreacji grupowej, wyczulenie na partnera, świadomość następstw przestrzennych i  czasowych. Minimalistyczny ruch, oszczędny gest, lapidarna struktura i intensywny motyw muzyczny – to główne cechy wspólnej kreacji po nazwą OBRÓT.

 

ROMAN WOŹNIAK

Uprawia – rzeźbę, scenografię, instalacje przestrzenne, reżyserię światła. Od kilkunastu lat, główne pole aktywności to spektakle teatru narracji wizualnej i działania performatywne. Zrealizował kilkadziesiąt autorskich spektakli będących sumą jego doświadczeń rzeźbiarskich, performerskich i scenograficznych. W spektaklach tych jest twórcą scenariuszy, reżyserem, scenografem, autorem koncepcji światła i ruchu. W 1993 r. wraz z Marcinem Jarnuszkiewiczem założył Teatr Akademia, początkowo działający przy katedrze scenografii ASP, a od 1999 r. na warszawskiej Pradze, stając się ważnym punktem kultury alternatywnej w stolicy. Tu artysta realizował swoje autorskie spektakle, a także popularyzował twórców z obszaru teatru tańca i narracji wizualnej. Teatr Acadamia zakończył działalność w 2018 r. Jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracował na Wydziałach Scenografii i Rzeźby. Prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych. Piastował funkcje Prodziekana Wydziału Rzeźby i Kierownika Katedry Działań Przestrzennych.

 

Koncepcja i prowadzenie warsztatów: Roman Woźniak

Udział biorą: Marta Dębowska,  Agnieszka Drojewska,  Ewa Gawrońska, Wioletta Goźlińska,  Damian Kopczyński,  Jakub Mańczak

Muzyka: Wojciech Urbański i Robert Jędrzejewski

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

 

24.10.2019 / godz. 19:00

„DRUŻYNA B” / BODY ARCHITECTS / HYGIN DELIMAT

 

Niesamowita Drużyna B składa się z czterech zawodowych bohaterów sceny. Razem, mierzą się
z etosem mężczyzny kina akcji lat osiemdziesiątych (Rambo, Szklana Pułapka, Terminator), ukazując również jego ciemną stronę. Toksyczna alfa-męskość w grupie, wywiera druzgocący wpływ na słabsze jednostki i prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Spektakl w komediowy sposób używa konwencji teatru tańca, dodając do niego akrobatyczny język ruchowy i perkusyjną muzykę na żywo. Do tej pory spektakl w różnych formatach był prezentowany między innymi w Gdańsku, Luksemburgu, Słowenii, Austrii i El Salwadorze.


Fot. Paweł Wyszomirski

 

BODY ARCHITECTS

to interdyscyplinarna grupa artystyczna, założona przez Hygina Delimata. Składa się z atletycznych tancerzy, integrujących ekspresję tańca współczesnego, kontakt-improwizacji kontaktowej oraz najnowszych sztuk ruchowych: bboying, tricking, parkour, a także muzyków i artystów wizualnych. Repertuar prac obejmuje spektakl-instalację House Beating, spektakl-wystawę Architektur + Tanz, jak również spektakl teatru tańca Drużyna B. Body Architects są niezwykle fizyczni w swojej ekspresji i zajmują się poszukiwaniem poezji, na skraju możliwości ciał i w miejscach przecięcia form.

Fot. Paweł Wyszomirski

HYGIN DELIMAT

Choreograf i tancerz pochodzący z Wrocławia, aktywny na wielu scenach Europy Środkowej. Założyciel grupy Body Architects w Wiedniu. Skończył studia na kierunkach Tańca Współczesnego, Movement Research M.A. oraz Pedagogiki Tańca M.A. na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linzu. W 2013 roku znalazł się w gronie stypendystów programu danceWEB. Jako tancerz pracował między innymi dla Elio Gervasiego, Georga Blaschkego, Williego Dornera, Liv O’Donoghue, Johanny Roggan, czy Roberta Clarka. Od 2011 roku tworzy własne prace choreograficzne. Był uczestnikiem rezydencji artystycznych w wielu miejscach Europy (Derida Dance Center Sofia, Michael Douglas Collective Kolonia, RedSapata Tanzfabrik Linz, O Espaco Do Tempo Montemor-O-Novo, Komuna//Warszawa, Klub Żak Gdańsk, Trois C-L Luxemburg), a także 32 Degrees East w Kampali. Stworzył choreografie dla Aura Dance Theatre, architekturforum oberoesterreich i Hannesa Kerschbaumera. Współpracuje z wieloma artystami z dziedzin takich jak współczesna kompozycja, sztuki wizualne czy nowe media. W choreografii czerpie inspirację między innymi z ulicznych form ekspresji (breakdance, hip-hop, muzyka elektroniczna, tricking, parkour). Jego metodologia pracy opiera się na głębokim studium ruchowym oraz tworzeniu i realizacji autorskich praktyk artystycznych.


Fot. Paweł Wyszomirski

 

Choreografia: Hygin Delimat / Body Architects

Wykonanie: Łukasz Czapski, Hygin Delimat, Marcin Denkiewicz, Voland Szkely
Muzyka: Voland Szkely

Reżyseria świateł: Hygin Delimat

Współpraca dramaturgiczna: Wiktor Janas, Athanasia Kanellopolou

Produkcja: Body Architects

Koprodukcja: Instytut Muzyki i Tańca, Trois C-L Luxembourg, Klub Żak Gdańsk (rezydencja/premiera), Center for Choreography Bleiburg/Pliberk
Premiera: 03.09.2018, Luxembourg, Trois C-L

Partnerzy: Instytut Muzyki i Tańca, Trois C-L, Klub Żak, CCB Bleiburg

„DANCE ON TOUR AUSTRIA – a project by Tanzquartier Wien in cooperation with the Federal Ministry for Europe, Integration and Foreign Affairs”

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

SPOTKANIA KINETOGRAFICZNE

4.10.2019 / godz. 17:00-20:00

ALEKSANDRA KLEINROK / Zastosowanie kinetografii w badaniach etnochoreologicznych

 

18.10.2019 / godz. 17:00-20:00

HANNA RASZEWSKA-KURSA / Kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego

Kinetografia to nie tylko sposób zapisu ruchu, ale także metoda jego analizy. Wyodrębnianie części ciała, kierunków ich poruszania się, czasu trwania ruchu i jego przepływu w przestrzeni to narzędzia pozwalające na precyzyjne i dogłębne postrzeganie ruchu. Użycie ich podczas oglądania spektaklu otwiera nowe sposoby postrzegania ruchu i ujawnia głębsze poziomy jego złożoności, przekazu i wartości estetycznych.

 

6,20,27. 10. 2019

godz. 19:00-21:30

JAM NIEDZIELNY / KONTAKT IMPROWIZACJA W CST

 

Jam to wspólna przestrzeń, w ramach której praktykować będziemy kontakt improwizację. W ramach CST przygotowaliśmy dla Was nie tylko jam improwizacyjny, ale też jego specyficzną formułę nazywaną jamem uważnym (ang. Focused jam). Jam uważny jest to przestrzeń do praktyki kontakt improwizacji, w której dzięki pewnym strukturom lub narzędziom tworzy się wyższy niż przeciętnie poziom skupienia. Dzięki temu łatwiej o wydobycie z tej praktyki aspektów, które podczas „zwykłych” jamów bywają zaniedbywane, tj. słuchanie, kompozycja, a nawet performatywność. Przykładowymi narzędziami mogą być cisza, rozpoczynanie i kończenie jamu wspólnie lub krótkie wprowadzenie.

Niektórym jamom będzie towarzyszyć muzyka – grana na żywo lub odtwarzana elektronicznie. Mamy świadomość tego, że dźwięk wpływa na percepcję ciała w ruchu, dlatego rodzaj oraz ilość muzyki będą świadomie moderowane.

DLA KOGO? Zapraszamy wszystkie osoby od 16 roku życia zainteresowane jamami, zarówno te początkujące, jak i zaawansowane.

KOSZT? Jamy improwizacyjne organizowane są bezpłatnie dzięki dofinansowaniu działań Centrum Sztuki Tańca ze środków m.st. Warszawy.

ZAPISY? Wstęp jest wolny, nie trzeba się zapisywać, jednak na miejscu prosimy o wpisanie się na listę uczestników. Jeśli chcesz wziąć udział, bądź 10 minut przed zajęciami.

Coniedzielne jamy improwizacyjne prowadzić będzie wymiennie czwórka prowadzących:  Tomek Domański, Hanna Jurczak, Natalia Oniśk, Julka Tomiczek,  Andrzej Woźniak.

 

Teoria i krytyka tańca

WOKÓŁ TAŃCA, CHOREOGRAFII I PERFORMANSU – RÓŻNE UJĘCIA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO

 

10.10 / godz. 15.00-18.00 / Joanna Leśnierowska / ”Wokół reżyserii światła, dramaturgii i choreografii obrazu. O tworzeniu wizualnych metafor”

„Światło posiada plastyczność graniczącą z cudem” pisał już na progu XX wieku Adolphe Appia, zainspirowany i zafascynowany rozwojem oświetlenia scenicznego, przeczuwający bliskie narodziny nowej teatralnej profesji – reżyserii światła. Od tamtego czasu ważna i wieloraka rola światła w przedstawieniu wydaje nam się oczywista. Ale czy na pewno? Pomijając funkcje dekoracyjne, w obszarze współczesnej choreografii światło zyskuje ważną rolę dramaturgiczną: stwarzanie nastroju, rytmizację przedstawienia, organizację czasu i przestrzeni scenicznej, a często nie mniej istotną – semantyczną: zadanie budowania obrazu, kontekstualizowania treści, multiplikowania znaczeń. A co najważniejsze, choć zdawałoby się banalne – po prostu sprawiania, że to, co na scenie, staje się szczególnie u w i d o c z n i o n e, a tym samym: w i d z i a l n e – możliwe do postrzeżenia/zrozumienia. W ramach zajęć – w oparciu o konkretne przykłady i moją własną praktykę, przyjrzymy się temu jak światło – często jedyna scenografia spektaklu – zyskuje autonomię w obrębie współczesnej choreografii. Jak może wywoływać określone wzrokowe i emocjonalne reakcje, dialogować z choreografem, budować własne sensy, podprogowo manipulować percepcją, mieć własną dramaturgię i być kolejnym, obok ruchu i muzyki, równoprawnym bohaterem przedstawienia.

Joanna Leśnierowska

Fot. PHOTOHOLICSTUDIO

Kuratorka i krytyczka tańca, która od 2003 roku równolegle rozwija niezależną praktykę jako choreograf i dramaturg/ reżyser światła zarówno w projektach własnych, jak i innych artystów. Jako jedna z pierwszych w Polsce profesjonalnie pisała o współczesnej („Didaskalia”, „Teatr”), a także poza Polską. Wykładała także gościnnie w uniwersytetach w Poznaniu i Krakowie. W 2004 roku w ramach fundacji Art Stations stworzyła pierwszy w Polsce program rozwoju choreografii Stary Browar Nowy Taniec. Od 2019 roku kuratoruje również dedykowany choreografii program Acziun w szwajcarskim Muzeum Susch.

Jako dramaturg i reżyserka światła współpracowała m.in. z Arkadim Zaidesem, Lią Haraki, Martą Ladjánszki, Jurijem Konjarem, Januszem Orlikiem, Renatą Piotrowską-Auffret, Marią Stokłosą i Agata Siniarską. Własne prace: rekonstrukcja (2011); Insight (2013/ razem z Januszem Orlikiem) nagrodzone za najlepszą choreografię podczas Polskiej Platformy Tańca 2014; trio … (rooms by the sea), która zapoczątkowało praktykę pracy z obrazami (Ćwiczenia w patrzeniu), Projekt Yanka Rudzka (dwa spektakle 2016 i 2018) oraz blur (2017) inspirowany świadomy gestem rozmazywania obrazu.

 

24.10 / godz. 15.00-18.00

Regina Lissowska-Postaremczak / „Nowe technologie w tańcu – wielość perspektyw”

Podczas tego spotkania w oparciu o wybrane przykłady dzieł i tekstów przyjrzymy się problematyce interdyscyplinarnych projektów łączących taniec i nowe media oraz wyzwaniom, jakie stawiają one krytyce. Nowe technologie w tańcu i innych sztukach performatywnych już od dawna wykraczają przecież poza sferę narzędziową – to nie tylko nowoczesne gadżety, po które twórcy sięgają, by uatrakcyjnić spektakl. Coraz częściej obserwujemy, jak technologia redefiniuje sztukę każdym poziomie – od koncepcji i procesu twórczego, przez formalne i dramaturgiczne aspekty związane z konstruowaniem dzieła scenicznego, po najbardziej podstawowe relacje nadawczo-odbiorcze. Twórcy wykorzystują zakorzenione w mediach strategie interaktywności, czy modyfikują mechanizmy związane z percepcją. Nowe strategie twórcze wymagają od krytyków wypracowania nowego podejścia do analizy i języka opisu – nierzadko uwzględniających aparat pojęciowy różnych dyscyplin sztuki i nauki, dostosowany do indywidualnej specyfiki opisywanego dzieła.

 

————

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.