CST / Repertuar luty 2018

02/02/18 / Aktualności, Program 2018

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie powstało z inicjatywy warszawskich artystów/ek i teoretyków/ek tańca działających w 18 organizacjach pozarządowych NGO związanych z tańcem współczesnym i sztukami performatywnymi. Głównym celem CST jest promocja działań tych organizacji poprzez zbudowanie atrakcyjnej oferty dla miłośników/ek tańca i współpraca na polach artystycznym, edukacyjnym, społecznym i teoretycznym.

 „Tańca pod żadną postacią nie można wykluczyć z zakresu jakiegokolwiek szlachetnego kształcenia: tańczyć nogami, ideami, słowami i – czyż trzeba jeszcze dodawać umiejętność tańca piórem?”

Friedrich Wilhelm Nietzsche

 

„W 2018 roku w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie skoncentrujemy się na szeroko pojętej edukacji w dziedzinie tańca współczesnego. Będzie to zarówno edukacja taneczna skierowana do profesjonalistów i amatorów z zakresu praktyki i teorii tańca, jak i bogata oferta spektakli oraz premier stanowiąca dopełnienie i kwintesencję działań edukacyjnych. Nasza tegoroczna oferta poszerzy się o warsztaty taneczne, master classy, laboratoria środowiskowe, wystawę, warsztaty pisania o tańcu, animacje, kino tańca oraz artykuły o tematyce tanecznej. Kuratorzy i kuratorki poszczególnych działów, pedagodzy tańca, animatorzy i animatorki, tancerze i tancerki, choreografowie i choreografki oraz dyrekcja CST postarają się w tym roku pokazać, jak wiele twarzy i możliwości niesie ze sobą taniec współczesny nie tylko pod kątem artystycznym, ale także edukacyjnym. Głównym punktem programu stanie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa z dziedziny tańca „Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura”.

Zapraszam na wspólne doświadczanie sztuki tańca w 2018 roku”.

Paulina Święcańska, Dyrektorka CST

 

„Kluczem do edukacji jest przeżycie piękna”

Friedrich Schiller

 

„W tym roku będziemy kontynuować prezentację spektakli, które pojawią się w jeden poniedziałek miesiąca. W pierwszej połowie roku zobaczymy różnorodne prace, ale przede wszystkim duety. Obok artystów i artystek związanych z CST zapraszamy niezależnych twórców z Warszawy oraz prezentujemy spektakle z innych miast w Polsce. Dodatkowo CST będzie koproducentem czterech premier z dziedziny tańca współczesnego, w tym jednej dla dzieci i jednej dla młodzieży. Spektakle i koprodukcje zostały wybrane przez Komisję w otwartym naborze. Kolejną linię będą stanowiły prezentacje artystów, którzy nie mają stałej przestrzeni oraz spektakle zagraniczne. Po spektaklach będą odbywały się spotkania artystów z widzami zarówno w formie tradycyjnej rozmowy z możliwością zadawania pytań przez publiczność, jak i w formie eksperymentalnych gier i dyskusji, które mają na celu włączanie i mocniejsze zaangażowanie widzów w szerszą rozmowę o tematyce spektakli.

Wszystkie te działania mają na celu dopełnienie programu edukacji, na który w tym roku będzie położony szczególny nacisk. Pragniemy prezentować spektakle, gdzie poprzez kontakt z żywą sztuką będziemy edukować następne pokolenia, ale też widzów w każdym wieku w tej niezwykłej dziedzinie sztuki, jaką jest taniec współczesny”.

Agata Życzkowska, Dyrektorka CST

 

WARSZTATY TANECZNE

5,12,19,26. 02.2018

PONIEDZIAŁKI godz. 13:00 – 14:30

MAREK ZAJĄCZKOWSKI – KLASYKA PRZEŁAMANA


fot. Katarzyna Sołtys Kassol Photography

Taniec klasyczny dla tancerzy współczesnych. Otwarte zajęcia dla średnio zaawansowanych z Markiem Zajączkowskim, baletmistrzem, tancerzem, choreografem. Zapraszamy na cykl dwudziestu lekcji (do 25 czerwca), podczas których poznacie najważniejsze elementy tańca klasycznego. Pozycje, figury i kroki baletowe urozmaicą Wasz repertuar ruchowy i ułatwią opanowanie innych technik tanecznych, jak modern, jazz czy taniec współczesny. Zapraszamy osoby dorosłe o pewnym doświadczeniu ruchowym. Praca odbywa się w otwartej grupie, a program będzie dopasowany do regularnych uczestników. Zapisy na stronie www.centrumsztukitanca.eu

„Nie będziemy się kształcić na baleriny. Taniec klasyczny ma być tu wsparciem dla rozwoju tancerzy współczesnych”.

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy.

 

Marek Zajączkowski

Tancerz, choreograf, baletmistrz. Odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Od 1985 roku tańczył Kanadzie w: Les Ballets Jazz d`Montreal, Ballet B.C. oraz Ballet Eddi Tussaind. Odbył tournée m.in. po Japonii, Brazylii, USA, Australii i Europie. Po 1989 pracował w zespole Johna Neumeiera w Hamburgu, w Amsterdamie oraz gościnnie w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu. Współpracował z takim artystami jak: John Neumeier, Eva von Gencsy, Eddy Toussaint, Brian MacDonald, Lynn Taylor-Corbett, Rael Lamb, Ulysse Dove, Vicente Nebrada, Howard Richard, Herb Wilson, Mauricio Wainrot, Daryl Gray i Pat Metheny.

 

WARSZTATY TANECZNE

5,12,19,26. 02.2018

PONIEDZIAŁKI godz. 14:45 – 16:15 

5 ODSŁON WSPÓŁCZESNOŚCI: TAKAKO MATSUDA – TECHNIKA Limóna


fot. Katarzyna Sołtys Kassol Photography

Technika Limóna – dynamiczna eksplozja naturalnej siły. Przez cztery kolejne lutowe poniedziałki Takako Matsuda, tancerka tańca współczesnego (Japonia/Polska) prowadzi warsztaty dla stałej grupy uczestników, którzy zapisali się w internetowym naborze na stronie www Centrum Sztuki Tańca w ramach programu „5 odsłon współczesności”.

Zapraszamy do zapisów na marcową edycję programu „5 odsłon współczesności”, którą poprowadzi Łukasz Czapski (technika Floorwork). Zapisy dostępne w połowie lutego na stronie www.centrumsztukitanca.eu.

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy.

 

Takako Matsuda

Performerka, choreografka i tancerka tańca współczesnego. Po ukończeniu NewYork University Tisch School of Art in Dance w 2001 roku Prezentowała swoje choreografie w USA (NY), na Edinburg Art Festival, Dublin International Dance Festival, w Kazuo Ohno Butoh House w Japonii i w licznych miejscach w Europie i Japonii. W 2003 roku wyjechała na rezydencję do Finlandii. Obecnie współpracuje z Fundacją Movementum i Warsaw Dance Department jako instruktorka i choreografka. Jej taniec zawiera elementy techniki Limona, Budoh, Butoh oraz formy zaczerpnięte z azjatyckich sztuk walki.

 

WARSZTATY TANECZNE

26.02.2018 / godz. 16:15-17:45

OTWARTA LEKCJA Z TAKAKO MATSUDA: POKAZ PRACY

 

Finał warsztatów z Takako Matsudą, tancerką i choreografką tańca współczesnego. pokaz pracy powarsztatowej. Podczas otwartej lekcji uczestnicy warsztatu zaprezentują widzom elementy techniki Limóna. Zaprosimy też publiczność do wypróbowania prostych ruchów, które pozwolą poczuć rozluźnianie ciała nawet w codziennych ruchach. Wykorzystanie pędu i luzu w ciele pozwoli na odczucie prędkości i dynamiki ciała.

„Popatrz na to, co wokół ciała – na ziemię i przestrzeń. Twoje ciało staje się żywym instrumentem. Im mniej w nim napięcia, tym dynamiczniejsze się staje.”

Wstęp wolny

 

TEORIA I KRYTYKA TAŃCA

WARSZTATY PISANIA O TAŃCU

ŚRODY 21, 28.02.2018: warsztaty

PONIEDZIAŁEK 26.02.2018: oglądanie spektaklu


fot. Hanna Raszewska-Kursa

Warsztaty pisania o tańcu są skierowane do osób chcących rozwijać swoje umiejętności w tej dziedzinie i będą odnosić się bezpośrednio do wydarzeń odbywających się w ramach projektu CST (m.in. regularne prezentacje spektakli, premiery, koprodukcje). Poprowadzi je badaczka i krytyczka tańca Hanna Raszewska-Kursa, kierując je zarówno do osób, które mają już pewne doświadczenie, jak i do tych, które dopiero zaczynają myśleć o zajmowaniu się krytyką tańca. Warsztaty będą odbywać się regularnie przez cały rok (z przerwą wakacyjną). Przez pierwsze trzy miesiące 2018 roku grupa będzie otwarta. Obowiązują zapisy do 8.02.2018. Formularz dostępny na stronie www.centrumsztukitanca.eu. Pytania: krytykatanca@centrumsztukitanca.eu

Warsztaty bezpłatne. W ramach programu wstęp wolny na spektakle CST.

 

Hanna Raszewska-Kursa

Absolwentka Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i Podyplomowych Studiów Teorii Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, doktorantka Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk (od 2016). W 2011 r. ukończyła szkolenie na warsztatach choreologicznych w Instytucie Choreologii w Poznaniu prowadzone przez prof. dr. hab. R. Langego i mgr U. Loba-Wilgocką. Wykładowczyni teorii tańca (UMFC) i historii tańca XX i XXI wieku. Krytyczka i publicystka (m.in. taniecPOLSKA.pl, „nietak!t Inne strony teatru”, teatralny.pl, „Studia Choreologica”).

 

SPEKTAKL

26.02.2017 godz. 18:00

Tytuł:  „Dzień, w którym V. dała mi do myślenia albo jak pozbyłam się prokrastynacji” / Aleksandra Bożek-Muszyńska


fot. K. Chmura-Cegiełkowska

 

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska

Muzyka: collage, na żywo Jakub Pałys

Kostium: Aleksandra Bożek-Muszyńska i Anna Czyżykiewicz

Koncepcja kuratorska: Edyta Kozak, Anikó Rácz

Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski

Spektakl powstał w ramach projektu Exchange: Change Time and Dance

Producent: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizatorzy: SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Partner strategiczny: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie

Projekt współfinansowany przez: Miasto st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu (Węgry)

Premiera: 03.10.2017 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Festiwal Ciało/Umysł

 

Spektakl solowy Aleksandry Bożek-Muszyńskiej. Po spektaklu rozmowa z artystką.

 

„… Drogi widzu,

zamknij oczy,

niech pytanie to wyskoczy

w Twojej głowie,

Daj czas sobie na odpowiedź…”

 

Punktem wyjścia do pracy nad projektem była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: na co przyjdzie jeszcze czas? Poszukiwania ruchowe poprzedziła praca badawcza oraz wywiad przeprowadzony na grupie kobiet z pokolenia 50+ oraz 30+. Inspiracją dla poszukiwań ruchowych, była estetyka kampu, zwłaszcza jego aspekt wizualny i swoista naiwność.

 

Ogromne podziękowania dla wszystkich kobiet, które zgodziły się wziąć udział w ankiecie oraz dla Anny Czyżykiewicz, Hanny Bylki-Kaneckiej, Jakuba Pałysa, Alexa Bradshawe’a i Anny Bojary.

 

Aleksandra Bożek-Muszyńska

Tancerka, choreografka, performerka, instruktor tańca współczesnego, trener biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015, 2016 i 2017 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie w 2015 roku. Od 2007 związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo „I know №Thing” na międzynarodowym festiwalu Solo& Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Współpracował m.in. z: Rebeccą Lazier („There Might Be Others”), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim („Bataille i świt nowych dni”), czy Yoshiko Chumą („Dead end – Ponderosa”).

 

KOPRODUKCJA /PREMIERA

26.02.2017 / godz. 19:30                              

Black Out / Bartek Woszczyński

Koncepcja i choreografia: Bartek Woszczyński

Wykonanie: Artur Grabarczyk, Szymon Osiński, Bartek Woszczyński

Muzyka: ATMO (Giulio Donati & Simone Donati)

Koprodukcja: Teatr Tańca Zawirowania/ Fundacja Scena Współczesna / Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Pierwsza premiera Centrum Sztuki Tańca w ramach Programu Koprodukcje CST 2018 przy współpracy z Teatrem Tańca Zawirowania. Spektakl w choreografii Bartka Woszczyńskiego. Po spektaklu rozmowa z artystami.

 

„Black Out” to spektakl, który obnaża skomplikowane mechanizmy zachodzące w naszej głowie podczas podejmowania niezwykle trudnych decyzji. Inspiracją do spektaklu jest specyfika zawodu śledczych, którzy często w oparciu o strzępki informacji muszą odtworzyć przeszłość i wypełnić ten „black out”.  Spektakl ukazuje niezwykle trudne wybory, przed którymi nie tylko śledczy, ale także my często stajemy chociażby wtedy, kiedy dokonujemy decyzji, które w znacznym stopniu zaważą na naszej przyszłości, ale niemożliwym jest dla nas przewidzieć, która decyzja okaże się tą właściwą. Spektakl skupia się na momencie podejmowania decyzji oraz ogromem obliczeń, analiz oraz prób odtworzenia różnych scenariuszy z nim związanych. W spektaklu to publiczność postawiona jest w roli decydenta, a dane które mają to – jeden winny, trzech podejrzanych, trzy różne wersje zdarzeń, zero alibi. To psychologiczna gra, w której liczą się nie tylko fakty, ale także przypuszczenia, oskarżenia, przebiegłość, a przede wszystkim instynkt. Nieustanne zrzucanie winy, wzajemne oskarżenia, ciągła zmiana w tym kto jest przyjacielem, a kto wrogiem to rzeczywistość w jakiej znajdzie się trzech tancerzy – Artur Grabarczyk, Bartek Woszczyński oraz Szymon Osiński. Decyzja będzie musiała zostać podjęta na końcu, a więc tik, tak. Patrzcie uważnie, bo czas ucieka. Dla wielu osób moment podjęcia decyzji jest niesłychanie trudny. Bardzo często spędzamy bezsenne noce analizując i wyobrażając sobie różne wersje wydarzeń w zależności od tego, co wybierzemy – czasami są to decyzje ważne, lecz czasami są to dylematy, które nie mają znaczenia, ale z drugiej strony… czy kiedykolwiek możemy przewidzieć które nasze decyzje tak naprawdę nie mają znaczenia?

 

„Język ruchu w tym spektaklu chciałbym stworzyć wspólnie z tancerzami, ale w moim wyobrażeniu jest on bardzo fizyczny, zróżnicowany i dynamiczny – tak jak dynamiczna jest forma wciąż zmieniających się zależności pomiędzy nimi. Pracując z trzema tancerzami (włączając mnie) mających kompletnie innych ‚background’ taneczny, chciałbym wyeksponować unikalność każdego z nas, a następnie znaleźć coś, co jest dla nas wspólne, co pozwoli ukształtować wspólny język ruchu, który będzie stanowić fundament ruchowy spektaklu. Biorąc formę tańca współczesnego jako główny środek wyrazu, chciałbym poszerzyć jego definicje poprzez czerpanie inspiracji również z innych form sztuki. Moim celem jest zatarcie granicy pomiędzy narracją i abstrakcją tworząc wielopłaszczyznowy spektakl, w którym ruch oraz jego kompozycja jest jedynie zaproszeniem do indywidualnej interpretacji. Wierzę w to, że ‘Black Out’ pozwoli publiczności zredefiniować swoje schematy myślowe podczas podejmowania decyzji i sprawi, że spojrzą na nie z innej perspektywy. Jestem pewien, że dynamika spektaklu, w którym ‘podejrzani’ oraz ‘niewinni’ (a więc te pozornie ‘złe’ oraz ‘dobre’ decyzje) będzie zmieniać się jak w kalejdoskopie zabierając publiczność do psychologicznej gry ukazanej poprzez bardzo fizyczny oraz dynamiczny język tańca współczesnego”.

Bartek Woszczyński

———————————–

Bartek Woszczyński

Choreograf i tancerz, absolwent londyńskiej wyższej szkoły the Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. W Polsce uczestniczył w różnych projektach tańca współczesnego, w tym także w projektach komercyjnych m.in.  You Can Dance. Przez trzy sezony związany był z Black Box Dance Company w Danii. Współpracował z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Soodong Jung, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Renaud Wiser, Mari Carrasco, Yong Sean Liu. Jego choreografie wystawiane były m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Kanadzie, Bułgarii, Białorusi, Portugalii oraz Korei Południowej. W ostatnim konkursie Warsaw Zawirowania Dance w 2017 jego ostatni projekt solowy „After the Past” otrzymał zaproszenie do Jerozolimy na Jerusalem Dance Week.

www.bartekwoszczynski.com
Po spektaklach zapraszamy na spotkania artystów z widzami. Spotkania prowadzą: Julia Hoczyk i Agata Życzkowska.

Bilety 10 zł / dostępne w DK Kadr, 22 843 88 oraz na stronie www.dkkadr.waw.pl

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, e-teatr, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR, Going., kwartalnik TANIEC

 

 

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie