CST / REPERTUAR MAJ 2018

30/04/18 / Aktualności, Program 2018

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie powstało z inicjatywy warszawskich artystów/ek i teoretyków/ek tańca działających w 18 organizacjach pozarządowych NGO związanych z tańcem współczesnym i sztukami performatywnymi. Głównym celem CST jest promocja działań tych organizacji poprzez zbudowanie atrakcyjnej oferty dla miłośników/ek tańca i współpraca na polach artystycznym, edukacyjnym, społecznym i teoretycznym.

„Tańca pod żadną postacią nie można wykluczyć z zakresu jakiegokolwiek szlachetnego kształcenia: tańczyć nogami, ideami, słowami i – czyż trzeba jeszcze dodawać umiejętność tańca piórem?”

 

Friedrich Wilhelm Nietzsche

„W 2018 roku w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie skoncentrujemy się na szeroko pojętej edukacji w dziedzinie tańca współczesnego. Będzie to zarówno edukacja taneczna skierowana do profesjonalistów i amatorów z zakresu praktyki i teorii tańca, jak i bogata oferta spektakli oraz premier stanowiąca dopełnienie i kwintesencję działań edukacyjnych. Nasza tegoroczna oferta poszerzy się o warsztaty taneczne, master classy, laboratoria środowiskowe, wystawę, warsztaty pisania o tańcu, animacje, kino tańca oraz artykuły o tematyce tanecznej. Kuratorzy i kuratorki poszczególnych działów, pedagodzy tańca, animatorzy i animatorki, tancerze i tancerki, choreografowie i choreografki oraz dyrekcja CST postarają się w tym roku pokazać, jak wiele twarzy i możliwości niesie ze sobą taniec współczesny nie tylko pod kątem artystycznym, ale także edukacyjnym. Głównym punktem programu stanie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa z dziedziny tańca „Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura”.

Zapraszam na wspólne doświadczanie sztuki tańca w 2018 roku”.

Paulina Święcańska, Dyrektorka CST

„Kluczem do edukacji jest przeżycie piękna”

Friedrich Schiller

„W tym roku będziemy kontynuować prezentację spektakli, które pojawią się w jeden poniedziałek miesiąca. W pierwszej połowie roku zobaczymy różnorodne prace, ale przede wszystkim duety. Obok artystów i artystek związanych z CST zapraszamy niezależnych twórców z Warszawy oraz prezentujemy spektakle z innych miast w Polsce. Dodatkowo CST będzie koproducentem czterech premier z dziedziny tańca współczesnego, w tym jednej dla dzieci i jednej dla młodzieży. Spektakle i koprodukcje zostały wybrane przez Komisję w otwartym naborze. Kolejną linię będą stanowiły prezentacje artystów, którzy nie mają stałej przestrzeni oraz spektakle zagraniczne. Po spektaklach będą odbywały się spotkania artystów z widzami zarówno w formie tradycyjnej rozmowy z możliwością zadawania pytań przez publiczność, jak i w formie eksperymentalnych gier i dyskusji, które mają na celu włączanie i mocniejsze zaangażowanie widzów w szerszą rozmowę o tematyce spektakli.

Wszystkie te działania mają na celu dopełnienie programu edukacji, na który w tym roku będzie położony szczególny nacisk. Pragniemy prezentować spektakle, gdzie poprzez kontakt z żywą sztuką będziemy edukować następne pokolenia, ale też widzów w każdym wieku w tej niezwykłej dziedzinie sztuki, jaką jest taniec współczesny”.

Agata Życzkowska, Dyrektorka CST

KINO TAŃCA / CHOREOGRAFICZNE APOKALIPSTY

WARSZTATY / AGATA SINIARSKA

13.05.2018, 15.00-18.00 

Wstęp wolny: zapisy na  warsztaty: kinotanca@centrumsztukitanca.eu

Kurator programu: Aleksandra Osowicz

Producent: Marynia Fekecz

Warsztaty w ramach programu KINO TAŃCA Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

Majowa odsłona programu „Ciało Mówi” to również warsztaty „Choreograficzne Apokalipsy” prowadzone przez Agatę Siniarską. Podczas proponowanego warsztatu będziemy zajmować się katastrofami, które tak spektakularnie są wykorzystywane we współczesnym kinie.

Fot. z arch. Agaty Siniarskiej

AGATA SINIARSKA

Pracuje w obszarze choreografii usytuowanej pomiędzy ciałem a przestrzenią, myślą a wyobraźnią, faktem a fikcją. Interesuje ją wiedza zakorzeniona w różnych porządkach myślowych, która nie stara się wyjaśniać, ale angażować. Jest współzałożycielką female trouble – kolektywu, którego działania oscylują wokół problematyki tożsamości, ciała, feminizmu, przyjemności, afirmacji i miłości. Jest także współautorką Pinpoint TV – artystycznego projektu badawczego w formacie internetowego programu telewizyjnego.Obecnie Agata skupia się na eksplorowaniu tańca jako cichego aktu zabijania.

—–

KINO TAŃCA / MARINA ABRAMOVIĆ W BRAZYLII

16.05.2018, 19.00

reż. Marco Del Fiol, 2016, BR | 86’

Wstęp wolny

Kurator programu: Aleksandra Osowicz

Producent: Marynia Fekecz 

 
Fot. mat. Prasowe

Program „Ciało Mówi” to warsztaty łamiące dotychczasowe stereotypy w myśleniu o tym, czym jest taniec oraz filmy, w których kino tańca łączy się z gatunkiem dokumentalnym. Codzienna rzeczywistość i kamera obserwacyjna płynnie łączą się z poezją ruchu.

Marina Abramović w Brazylii” –  w filmie artystka wybiera się w podróż do Brazylii, aby spotykać opętanych przez duchy szamanów, pić ayahuascę, uczestniczyć w ceremonii candomblé, poszukując duchowego uzdrowienia. Zastanawia się nad związkami rytuałów, religii z uprawianym przez siebie performensem.

—–

28.05.2018

LEKCJA POKAZOWA / DOMINIKA STRÓŻEWSKA

CO TO JEST PRZESTRZEŃ?

godz. 16:00

WSTĘP WOLNY

Fot. Cyprian Kucharuk

Otwarty pokaz pracy w ramach Programu Warsztatów Tanecznych Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

„W trakcie pokazu zaprosimy publiczność, aby doświadczyła tego, nad czym pracowaliśmy na warsztatach w kontekście przestrzeni. Uczestnicy osobiście wybiorą ćwiczenia, które okazały się najbardziej pomocne w zrozumieniu materiału i podzielą się nimi z przybyłymi gośćmi.”

Warsztat inspirowany teorią ruchu Rudolfa von Labana i techniką Williama Forsytha.

DOMINIKA STRÓŻEWSKA

Zaczęła tańczyć w wieku 6 lat w swoim rodzinnym mieście, Skwierzynie. W 2010 r. dołączyła do Caro Dance Company, gdzie występowała m.in. w spektaklach: Jakuba Mędrzyckiego – “We are”, Iwony Orzełowskiej –„Carmen”, „Zapach Kobiety”, Thierry’ego Vergera – „Delta 12”. Obecnie jest studentką 4 roku na Wydziale Tańca Współczesnego na Anton Bruckner University w Linz (Austria). Podczas studiów Dominika skorzystała z programu Erasmus na Hochschule fur Musik und Tanz in Köln (Niemcy). Podczas 4 lat studiów miała przyjemność pracować m.in. z Regina van Berkel, Evangelos Poulinas, Dorotą Łęcką. Na drugim roku studiów Dominika była tancerką w produkcji w Landestheater Linz (2015-2016) – choreografia Matthew Tusa. Dominika Stróżewska razem z Maya Lamovsek pracowały nad duetem „(Inter)space”. Zaprezentowały go na festiwalu „Preprostost Simplicity performa i platforma” 31.08. – 4.09.2016r., (Maribor, Słowenia) i  na festiwalu „Zimska plesna sola”, 25.02.2016 (Maribor, Słowenia). Obecnie tancerka tworzy solowy spektakl „an aimless series of words and fragments of thoughts”, który został zakwalifikowany i będzie zaprezentowany na Solo Dance Festiwal w Stuttgarcie. Jej głównym celem jako tancerza, nauczyciela i choreografa jest rozwój i praca nad sposobami komunikacji.

—–

28.05.2018

WYBIEG / KAROLINA KROCZAK / TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA

godz. 18:00

Choreografia: Karolina Kroczak
Wykonawcy: Elwira Piorun / Szymon Osiński
Muzyka: collage

BILETY 10 ZŁ

SCENA BROADWAY


fot. Kasia Bąba

Prezentacja spektaklu „Wybieg” w ramach Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

Spektakl „Wybieg” ma strukturę kolażu, zestawiającego klisze zaczerpnięte z rozrywkowych programów tanecznych, archetypowych obrazów relacji damsko-męskich i elementów życia prywatnego wykonawców. Zagraniczna premiera odbyła się w Centrum Sztuki w San Luis Potosi w Meksyku. Wybieg to miejsce prezentacji modelek, ale również wymówka, sposób, żeby pozbyć się kłopotów przez zafałszowanie rzeczywistości. W związku staramy się udowodnić naszą przewagę, wymóc na partnerze podziw i szacunek, uzależnić go od siebie. Poddajemy się terrorowi jego oczekiwań, ale tak naprawdę sami siebie tresujemy.


fot. Kasia Chmura

KAROLINA KROCZAK

Tancerka, choreografka, pedagożka, absolwentka Wydziału Polonistyki (kierunek: Wiedza o Kulturze, dyplom z dziedziny atropologii kultury) Uniwersytetu Warszawskiego. Jako tancerka i choreografka pracuje w Teatrze Tańca Zawirowania. Z zespołem związana jest od 2006 roku − brała udział w spektaklach: Nic tylko błękitChopin AmbienteInnocent when you dreamFuera de Campo w choregrafii Daniela Abreu, Zbliżenia. W latach 2005-2007 brała udział w edukacyjnym projekcie Wyższa Szkoły Sztuk Performatywnych. Brała udział również w niezależnych produkcjach tanecznych, współpracując z takimi twórcami, jak: Jaro Viňarský, Hilke Diemer, Georg Blaschke, Juan de Torres. Poprzez pracę twórczą kontynuuje poszukiwania z zakresu antropologii widowisk, użycia psychologii głębi, psychologii procesu i rozwoju duchowego w pracy twórczej. Realizuje autorskie projekty choreograficzne i reżyserskie (Tropiciele przygotowany we współpracy z Egurrola Dance Studio i z udziałem młodych tancerzy, uczących się w Studio; Voices; Rzeczy, rzeczy, rzeczy…), współpracuje przy produkcjach teatralnych (Teatr Capitol, przestrzeń wymiany działań Arteria) i telewizyjnych (TVN – choreograf programu „You Can Dance – po prostu tańcz”).

Po spektaklu spotkanie artystów z widzami.

www.zawirowania.pl

Trailer: https://vimeo.com/209295495

—–

28.05.2018

MELT / HELENA GANJALYAN

19:30

BILETY 10 ZŁ

Scena Marzyciel

Koncepcja, reżyseria, wykonanie: Helena Ganjalyan

Muzyka: Yasuhiro Morinaga


fot. Michał Gruszczyński

Premiera: 20. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

Prezentacja spektaklu „MELT” w ramach Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

MELT to obraz, impresja, wrażenie – monodram oparty na pracy z figurą Ofelii z szekspirowskiego „Hamleta”. Tu jest to Ofelia wytwarzająca własny język swojej fizyczności, seksualności, próbująca wyjść poza służalcze „tak, Ojcze”, w którym wielokrotnie zamyka ją autor.

Kobieta, która nieustannie stwarza się między nakazem a zakazem, która zawsze jest wobec / względem. Słowo przeplata się w naprzemiennej grze z ruchem, gestem, abstrakcyjną formą wizualną.

Dodatkowo MELT z ang. tonąć, ale także stopić, topić, rozpuszczać, zatopić, zagłuszać, wzruszać rozpracowuje finalny motyw Ofelii szukając jego rozwiązania nie tylko w dosłownym szekspirowskim ujęciu, ale także w rodzaju wejścia w stan nieobecności, nieuwagi, bycia poza swoim ciałem i jego działaniami, bycia obok.

HELENA GANJALYAN

Urodzona w 1988 r. Aktorka, tancerka, choreograf, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (kierunek: aktorstwo, specjalizacja: teatr tańca). Uczestniczka wymiany z Wydziałem Aktorskim University of Nothern Iowa (USA). Współpracowała m.in. ze światowej sławy reżyserami: Romeo Castelluccim (THE FOUR SEASONS RESTAURANT), Guilherme Botelho (SIDEWAYS RAIN), Sabine Harbeke (MEDEA), a także z Teatrem Wybrzeże, Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Dada von Bzdülöw, Teatrem Capitol we Wrocławiu, Dominiką Knapik, Idanem Cohenem (Izrael), Jerzym Stuhrem, Jackiem Głombem, Kayą Kołodziejczyk, Lechem Raczakiem, kolektywami: Dzikistyl Company oraz paryskim Les Gens d’Uterpan. Na jej doświadczenie filmowe składa się zarówno praca z uznanymi twórcami takimi jak: Jolanta Dylewska i Andrzej Wajda, Marcin Wrona, Waldemar Krzystek, Youseff Ouarrak, jak i młodymi – zdolnymi m.in. Kordian Kądziela, Michał Wawrzecki, Krystian Kamiński. Szerszej widowni dała się poznać jako komisarz Selena Abar w serialu „Miasto Skarbów”. Od 2017 roku jest członkinią pierwszej, stałej obsady kultowego, amerykańskiego programu Saturday Night Live – SNL POLSKA.

Do jej spektakli autorskich należą ponadto: UNE FEMME MASCULINE, PRIVATE MAPS, APRIL 31. Zajmuje się także reżyserią ruchu na planach wielu teledysków, sesji zdjęciowych, reklam i spektakli dramatycznych. Jej dorobek artystyczny doceniono m.in. przyznaniem Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska czy Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego.

Po spektaklu spotkanie artystki z widzami.

Pełne info na helenaganjalyan.com

Trailer: https://vimeo.com/201454378

—–

 

DARKLENA / HOTELOKO movement makers / SPEKTAKL DLA DZIECI

WOJCIECH GRUDZIŃSKI / AGATA ŻYCZKOWSKA

Premiera: 4.06.2018

godz. 12:00

Bilety 10 zł

Scena Broadway

 

Koncepcja / dramaturgia / reżyseria / wideo: Agata Życzkowska

Choreografia: Wojciech Grudziński

Współpraca choreograficzna: Joanna Chitruszko

Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

Wykonanie: Joanna Chitruszko, Agata Życzkowska, Bastian Knober-Żebrowski

Koprodukcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers / Prom Kultury Saska Kępa / Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Rezerwacja: info@centrumsztukitanca.eu

Premiera realizowana w ramach Programu Koprodukcji Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

„Darklena” to spektakl teatralno-taneczny dla dzieci i młodzieży w wieku 10-13 lat, dotykający tematu tolerancji. Opowieść o chłopcu, który lubi gry komputerowe i piłkę nożną, ale lubi też tańczyć. Pewnego dnia, kiedy budzi się rano do szkoły, nagle wszystko dzieje się inaczej niż codziennie. Nieoczekiwanie pojawia się także tajemnicza Darklena.

Aktorka i reżyserka Agata Życzkowska oraz tancerz i choreograf Wojciech Grudziński spotykaj się w pracy po raz trzeci. Poprzednie ich spektakle skierowane do dorosłych: „Moi przyjaciele tańczą” i „Absolutely Fabulous Dancers” zrealizowali jako HOTELOKO movement makers wraz z Magdaleną Przybysz.

Uważają, że metody pracy z ciałem mogą doskonale wzbogacić teatr, a techniki aktorskie poszerzyć warsztat tancerza. Konsekwentnie kontynuują poszukiwania w tym kierunku i tym razem postanowili wspólnie zrealizować spektakl dla dzieci i młodzieży. Zaprosili do współpracy tancerkę i performerkę  Joannę Chitruszko oraz młodego 10-letniego tancerza Bastiana Knober-Żebrowskiego, który od szóstego roku życia tańczy w formacji MBB Warszawa (mistrz świata w Latin Show IDO: Ateny/Grecja 2017).

Premiera CST realizowana z myślą o uczniach klas IV-VII z okazji Dnia Dziecka.

www.fundacjarozwojuteatru.pl

———————————-

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, e-teatr, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR, RDC, Warsawholic, Going., TANIEC

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
ul. Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

http://www.dkkadr.waw.pl/k/repertuar/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.