Oficjalne Otwarcie Roku 2018 w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

17/01/18 / Aktualności, Program 2018

Zapraszamy na Oficjalne Otwarcie Roku 2018 w CST, które odbędzie się w PONIEDZIAŁEK, 29 stycznia  w Dom Kultury Kadr.

Już od godziny 15:00 odbędą się otwarte lekcje pokazowe warsztatów z Takako Matsudą i Markiem Zajączkowskim. Wieczór będzie okazją do zapoznania się z szeroką ofertą praktycznej i teoretycznej edukacji w dziedzinie tańca współczesnego, które zaprezentują kuratorki poszczególnych działów: Hanna Raszewska-Kursa, Aleksandra Kleinrok, Aleksandra Osowicz, Regina Lissowska-Postaremczak, Maja Katarzyna Molska (Warsaw Dance Department), Magdalena Przybysz. W ramach wieczoru zaprezentowane zostaną spektakle Anny Piotrowskiej i Alexey’a Torgunakova.

W 2018 roku w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie skoncentrujemy się na szeroko pojętej edukacji w dziedzinie tańca współczesnego. Będzie to zarówno edukacja taneczna skierowana do profesjonalistów i amatorów z zakresu praktyki i teorii tańca, jak i bogata oferta spektakli oraz premier stanowiąca dopełnienie i kwintesencję działań edukacyjnych. Jak podkreśla Paulina Święcańska, Dyrektorka CST – Nasza tegoroczna oferta poszerzy się o warsztaty taneczne, master classy, laboratoria środowiskowe, wystawę, warsztaty pisania o tańcu, animacje, kino tańca oraz artykuły o tematyce tanecznej, a głównym punktem programu stanie się kwietniowa „Ogólnopolska Konferencja Naukowa Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura”. Jak dodaje Agata Życzkowska, Dyrektorka CST – W tym roku będziemy również kontynuować prezentację spektakli, które pojawią się w jeden poniedziałek miesiąca. W pierwszej połowie roku zobaczymy różnorodne prace, ale przede wszystkim duety, dlatego na wieczór otwierający działania CST zostały wybrane trzy różne duety, które łączy postać choreografki Anny Piotrowskiej. Tegoroczną nowością będzie realizacja czterech koprodukcji.

29 stycznia program CST na 2018 rok zaprezentują kuratorzy poszczególnych obszarów. Wśród zaprezentowanych spektakli znajdą się „Under the Dead Tree” Alexeya Torgunakova i Anny Piotrowskiej oraz dwa duety w wykonaniu i choreografii Anny Piotrowskiej, pierwszy z Aleksandrą Bożek-Muszyńską pt. „R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.”, drugi pt. „PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności” zrealizowany z Joanną Chitruszko.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie to trzyletni projekt realizowany w latach 2017-2019, który powstał z inicjatywy 18 organizacji działających na rzecz twórczości i promocji tańca współczesnego w Warszawie. Wydarzenia odbywają się pod stałym adresem, jakim jest warszawski Dom Kultury Kadr. Projekt jest współfinansowany z budżetu m.st. Warszawy.

KURATORKI PROGRAMÓW 2018
Hanna Raszewska-Kursa i dr Aleksandra Kleinrok – „Ogólnopolska Konferencja Naukowa Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura”
Aleksandra Osowicz – Kino Tańca – „Ciało Mówi – Taniec na Ekranie”

Regina Lissowska-Postaremczak – Kino Tańca – „Body.mov”
Hanna Raszewska-Kursa – Warsztaty pisania o tańcu
Maja Katarzyna Molska (Warsaw Dance Department) – Program Warsztaty Taneczne
Magdalena Przybysz – Animacje dla dzieci „Wersja demo”

HARMONOGRAM OTWARCIA:

Poniedziałek  29.01.2018

I BLOK

15:00-17:00 PROGRAM WARSZTATY TANECZNE

Lekcje pokazowe na sali tanecznej – sala taneczna 307 /III piętro – „Tańcząc w ciemnościach”

15:00 – 16:00 Technika José Limóna – prowadzenie Takako Matsuda

16:00 – 17:00 Taniec klasyczny – prowadzenie Marek Zajączkowski

Wstęp wolny

 

II BLOK

18:00-19:15 Spektakl i prezentacja programu CST w roku 2018

18:00-18:30Spektakl  „Under the Dead Tree”/ Alexey Torgunakov & Anna Piotrowska – Mała Scena – Marzyciel

18:30-19:15 – Rozmowa na temat tańca w ramach programu CST w 2018 roku – Duża Scena – Brodway

– dyrektorki CST Paulina Święcańska i Agata Życzkowska / Dyrektor Domu Kultury Kadr Zbigniew Darda – otwarcie sezonu na TANIEC oraz otwarcie roku EDUKACJI

– kuratorki „Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura” – Hanna Raszewska-Kursa i dr Aleksandra Kleinrok

– kuratorka Programu Warsztaty Taneczne – Maja Katarzyna Molska (Warsaw Dance Department)

– kuratorka/realizatorka I Programu Animacji – „Wersja demo” – Magdalena Przybysz

– kuratorki Programu Kino Tańca – „Body.mov” Regina Lissowska-Postaremczak oraz  „Ciało Mówi – Taniec na Ekranie” Aleksandra Osowicz

Bilety 10 zł / dostępne w DK Kadr, 22 843 88 oraz na stronie www.dkkadr.waw.pl

 19:15-19:30 – przerwa i poczęstunek

III BLOK

19:30 – 21:30 – Spektakle: DUETY – Duża Scena – Brodway

19:30 R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. / Anna Piotrowska & Aleksandra Bożek – Muszyńska

20:30 PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności /Anna Piotrowska & Joanna Chitruszko

Bilety 10 zł /dostępne w DK Kadr, 22 843 88 oraz na stronie www.dkkadr.waw.pl

Zdjęcie w tle: Pat Mic

————————————————

OPISY SPEKTAKLI
Under the Dead Tree
koncepcja i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i taniec: Alexey Torgunakov 
gościnnie: Kamil Bończyk lub Szymon Dobosik
muzyka: Anna Piotrowska
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Teatr Rozbark
premiera: 14 stycznia 2017, MU Theater, Budapeszt

Inspiracją do stworzenia pracy „Under the Dead Tree” przez Annę Piotrowską jest postać samego tancerza, utalentowanego Alexey’a Torgunakova. Choreografia dedykowana jego wrażliwości artystycznej i ogromnej kulturze ruchu i otwartości oraz uważności na materię cielesności. Praca ta nie powstawała według konkretnie postawionych założeń – zrodziła się z obserwacji rozwijającej się emocjonalności jego tańca, która wbrew pozorom nie jest pierwszoplanowa. Punktem wyjścia były ograniczenia, jakie człowiek tworzy sam sobie w życiu. Reszta przyszła na drodze ewolucji materiału. Jak się okazuje, najczystszą drogą w obliczu śmierci – czego doświadczamy zazwyczaj pod koniec naszych dni – jest po prostu i tylko – MIŁOŚĆ. W czystej, najprostszej postaci. Jak mogę obserwować siebie, swoje myśli, swój kształt, swój przebieg? Jak mogę pokonywać swoje ograniczenia, które jako człowiek stworzony z umysłu projektuję, daję się im zniewolić i ulec ich powierzchowności? Spieszmy się kochać siebie, a będziemy potrafili kochać innych i przyjmować miłość w każdej postaci.

Fot. Anna Piotrowska

www.torgunakov.com,
www.facebook.com/alexeytorgunakov

 

DUETY:
Wieczór złożony z duetów bazujących na osobowościach artystów. Cechą wspólną tychże spektakli jest relacja, podszyta napięciem i byciem pomiędzy. R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. to duet osobowościowy z Aleksandrą Bożek-Muszyńską i Anną Piotrowską, w którym (…) widzowie stają się m.in. świadkami rozgrywki pomiędzy dostojeństwem regulowanych kulturowo sposobów posługiwania się ciałem, a (nie)winną erotyką rozkwitającą na podłożu gry towarzyskiej (cyt. Magdalena Zamorska, taniecPOLSKA.pl). PRZY PRZY… to duet zawieszony pomiędzy przykrością a przyjemnością Joanny Chitruszko i Anny Piotrowskiej. Post biblijny taniec, jak napisała w swojej recenzji Ewa Kaleta. To, co łączy te duety, to muzyka Michała Mackiewicza, który dzieli się swoją wrażliwością poprzez eksperymentalną muzykę elektroniczną i światło.
R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.
reżyseria: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska
muzyka act-live: Michał Mackiewicz
kostiumy: Justyna Spaleniak
produkcja: Anna Piotrowska, eferte_FUNDACJA ROZWOJU TAŃCA
współprodukcja: KLUB DGW
współpraca: Teatr Druga Strefapremiera: 19 maja 2012, Warszawa, Teatr Druga Strefa przedstawienie zostało zrealizowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów

Fot. Gabor Dusa
III nagroda dla spektaklu R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. w wykonaniu Anny Piotrowskiej i Aleksandry Bożek-Muszyńskiej przyznana przez jury w składzie: Anna Wieczur-Bluszcz, Łukasz Drewniak i Krzysztof Sielicki podczas XV Festiwalu Sztuki Teatralnej, Rybnik 2013. Kolejna produkcja w kolekcji eferte firmowana nazwiskiem Piotrowskiej pt.: R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. Tym razem został stworzony duet osobowościowy (Piotrowska & Bożek). Inspiracją do stworzenia przedstawienia był obraz Fernanda Khnopffa pt.: Memories (Lawn tenis) z 1889 r. Obraz ten wywołuje poczucie napięcia i zawieszenia w milczącej rozgrywce pomiędzy kobietami. Gęstość erotycznych marzeń. Wyczytane tęsknoty nierozumianej miłości. Napięcie pomiędzy graczami wynika z pragnień, nie z chęci bezpośredniego starcia. Zawieszenie niespełnionej miłości, erotycznego spodu zawartego w masie rozleniwionej kobiecości. Tenis – rozgrywka pomiędzy graczami, których zadaniem jest odbicie piłki rakietą ponad lub obok siatki na pole przeciwnika w sposób utrudniający jej odbiór. Jak rozegrają grę zawodniczki Piotrowska & Bożek zaangażowane w R.O.Z.G.R.Y.W.K.Ę ?
Trailer:

 

PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska
muzyka i światło: Michał Mackiewicz
szept: Łukasz Pawłowski
tekst: Anna Piotrowska & Łukasz Pawłowski
premiera: 3 czerwca 2013, Teatr Druga Strefa w Warszawie
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa
koprodukcja: Teatr Druga Strefa
przedstawienie sfinansowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów w ramach projektu „mufmi przedstawia”

Fot. Jakub Wittchen
Pierwszy duet Piotrowskiej i Chitruszko „Zmian(AA) pogody”, czyli histeryczna nie-historia, był rozważaniem na temat histerii macicy odwołującym się do rozmów Hipokratesa z Platonem. Drugie spotkanie, to przedstawienie „Przy Przy”, czyli hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności. Tutaj Piotrowska przygląda się doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością.
„Przyjemność różni się od przyjemności tylko tym, że jedna od drugiej jest przyjemniejsza”
„Przyjemność to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki działa bodziec, a szczęście jest sumą tych częściowych przyjemności”.
„Przyjemność jest stanem pozytywnym, więc nie polega tylko na braku cierpienia”.
„Przyjemność i przykrość to rodzaj ruchu, aktywności.

Jakie tworzą się napięcia w wyniku przebytej drogi od przyjemności do przykrości? Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Czy może, jak śpiewał Freddie Mercury, „Pain is so close to pleasure”? Arystypowskie założenia hedonizmu mówią, że przyjemność to stan chwilowy, trwający przez czas, w jakim działa czynnik sprzyjający przyjemności. Przyjemność i przykrość to swoiste stany, które są rodzajem ruchu dokonującego się w człowieku, świadczą więc o jego aktywności. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemności po przykrość? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wręcz tego, co się między nimi może wydarzyć.
Trailer:


annapiotrowska.com
www.facebook.com/annapiotrowskaeferte

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Bilety 10 zł / dostępne w DK Kadr, 22 843 88 oraz na stronie www.dkkadr.waw.pl

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, e-teatr, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR