RECENZJA POKAZU „DANCE WHILE WALKING / STREET OF PRESENCE – SITE SPECIFIC” / VOLODYMYR RYGA

05/09/19 / Krytyka, RECENZJE CST

Volodymyr Ryga

Zaskoczenie w czasie rzeczywistym

 

W piękny piątkowy wieczór koło fontanny przy Kinie Muranów ludzie wracający z pracy, przechodzący obok niej przez przypadek, ale także ci zainteresowani spektaklem i wiedzący wcześniej o pokazie, stworzonym w ramach warsztatów site-specific, mieli szansę zapoznać się z twórczością choreografki, reżyserki i nauczycielki tańca – Anny Piotrowskiej. W istocie jednak widzowie podczas całego performansu mogli dowolnie przemieszczać się w przestrzeni. Występ świetnie oglądało się także z nieco bardziej odległej perspektywy, np. spod Błękitnego Wieżowca stojącego na skrzyżowaniu placu Bankowego i alei Solidarności. Cały performans można podzielić na pięć scen. Wyjściowe założenie choreografki o wykorzystaniu charakterystycznej dla Muranowa architektury jako podpory dla działań tancerzy wyglądało interesująco. Przejście w przestrzeni, balkon, schody, czy ściana dawały impuls do kolejnych działań performerów i metaforycznie przywoływały wielość możliwości, które proponuje miasto. Działania grupy artystów wspinających się po schodach kamienicy, zbudowanej jeszcze za czasów PRL-u, można było nazwać interwencją w życie mieszkańców, która w krótkim czasie stała się dla nich miłym zaskoczeniem, odbywającym się w czasie rzeczywistym.

Młodzi performerzy w skupieniu ustawiają się w przejściu na podwórko. Ich ciała budują napięcie, a twarze nabierają coraz większej pewności siebie. Jak balonik wypełniony dużą ilością powietrza, grupa stopniowo wybucha, kierując się do przodu. Wydaje się, że nic nie jest w stanie jej zatrzymać. Uprzejmy widz ustępuje więc miejsca performerom, tworząc tym samym przestrzeń dla kontynuacji działań silnej grupy. Ich ciała stapiają się z architekturą. Intencja artystów nabiera marzycielskiego charakteru, gdy grupowa motoryka zaczyna przypominać ruch ptasich skrzydeł. Twórczyni przedstawienia umożliwiła bowiem wykonawcom chwilowe utożsamienie się z ptakiem podczas lotu, patrzącym daleko w przestrzeń.

Następny ruch, a właściwie przepływ performerów, powoduje zmianę miejsca akcji. Odbywa się on na schodach, które przestają pełnić swoją zwyczajową funkcję, nabierając innej jakości. Stają się platformą, miejscem szczelnie wypełnionym przez szesnastu indywidualistów, którzy dzięki wspólnej intencji tworzą z kanciastych, twardych, ciężkich i wysokich brył, poczucie miękkości. Performerzy sprawiają wrażenie jakby roztopili się na schodach. Ich wspólne, płynne działania można porównać do gorącej, nieustannie przelewającej się magmy. Po krótkiej chwili turlanie dobiega końca, a oni zastygają w bezruchu – wszyscy spotykają się w jednym miejscu. Wciąż jednak mają jeszcze wiele do pokazania. Obserwując otoczenie, kierują się teraz na północ, gdzie odwróceni tyłem pokonują przeszkody, aby dotrzeć do miejsca spotkania z naturą. Podążają w stronę pięknego drzewa, powoli przybierającego jesienną, brunatną barwę. Zmierzając ku temu elementowi miejskiej przyrody, chcą usłyszeć jej głos. Dzięki wspólnemu działaniu, wyłaniający się z grupy solista wspina się wysoko na grube gałęzi. To on staje się teraz głosem drzewa – wykonując partię wokalną, wciela się w rolę przekaźnika, łącznika między dwoma światami. Jego ruchy są płynne i celowe. Za kilka minut solista dołącza do zespołu – niesiony przez pozostałych na rękach – i powoli wspólnie przechodzą do następnej sceny.

Zmierzając w stronę ściany budynku kina , performerzy są w stanie stałej obserwacji. Wyczuwając właściwy moment, razem odpychają się od niej niczym sprężyna. Zmierzając do fontanny, artyści przypominają szalejący huragan – są zdecydowani i dynamiczni. Formując koło wokół fontanny, tańczą w synchronie. Jest to moment czarujący. Zahipnotyzowany widz w krótkim czasie obserwuje, jak fontanna ożywa. Grupa znajduje się teraz w jej środku, dzięki czemu upodabnia się do spadających i rozpryskujących się kropel wody. To czas na improwizowane sekwencje z przemieszczaniem się w przestrzeni. Mimo spójności, wykonywane działania cechuje różnorodność – składa się na nie kilkanaście tematów, utrzymanych w różnym tempie. Wychodząc tyłem z fontanny, grupa zmierza ku wejściu do Kina Muranów i powoli znika za jego szeroko otwartymi drzwiami.

 

***

Pokaz site-specific w choreografii Anny Piotrowskiej, zatytułowany Dance While Walking/Street of Presence,  odbył się na zakończenie pięciodniowych warsztatów w  ramach obchodów trzecich urodzin Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz konferencji Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku.

 

Zdjęcie w tle: Marta Ankiersztejn

 

Volodymyr (Volo) Ryga studiował na kierunku Taniec na specjalności Tancerz-choreograf Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (Wydział Artystyczny). Jest również absolwentem specjalności Choreografia i teo­ria tańca na kierunku Taniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, na którym obronił pracę magisterską. Promotorką pracy, zatytułowanej Funkcjonowanie instytucji teatru tańca na przykładzie Toronto Dance Theatre, była prof. Ewa Wycichowska. W swoich działaniach inspiruje się ludźmi i naturą. Lubi obserwować swoje myśl, aby ze świata wyobraźni przenosić je do świata rzeczywistego. W obecnej chwili jest niezależnym artystą.

————————–

Kuratorką programu krytyki tańca CST w roku 2019 i redaktorką tekstów jest Julia Hoczyk – teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Od  2011 roku jest redaktorką portalu taniecPOLSKA.pl, prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca, poświęconego informacji, promocji, dokumentacji tańca artystycznego w Polsce, a także wspierającego dyskurs krytyczny na temat tej dziedziny sztuki.

————

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.