RECENZJA SPEKTAKLU „INSTA SHOW” / JUSTYNA STANISŁAWSKA

12/03/19 / Krytyka

#czytonaprawdeja

Justyna Stanisławska

Instagram to fotograficzny serwis społecznościowy hostingu zdjęć, połączony z aplikacją o tej samej nazwie, który umożliwia użytkownikom edycję zdjęć i filmów, stosowanie do nich filtrów cyfrowych oraz udostępnianie ich w różnych serwisach społecznościowych. [1]

Korzystam z Instagrama. Zawodowo. Wszystkie nastolatki, jakie spotykam, też. Są na Insta. Prywatnie. Wrzucają tam swoje życie: swoją twarz, ciało, swoich przyjaciół, swoje psy i koty, ulubione ciuchy, fajne miejsca, w których byli i całą masę innych rzeczy, które wydają się „bez sensu”. Jeden kwadratowy kadr opatrzony kilkoma hasztagami mówi więcej niż setki słów.

Myślę o tym, kiedy patrzę na wyświetlane w tle sceny przede mną fragmenty starych teledysków, zdjęć, filmów. Każda z projekcji jest tylko tłem, ilustracją, dopełnieniem historii opowiadanych przez siedmioro młodych artystów. Kseniia, Karina, Kuba, Malwina, Zuzia, Hania i Oliwier – spotkali się razem na scenie, chociaż różni ich prawie wszystko. To, co ich łączy, to odwaga. Oto stają twarzą w twarz z kompletnie nieznanymi im ludźmi i pokazują, jacy są naprawdę. Naprawdę? Przecież to tylko show – insta show.

Błyszcząca biała podłoga odbija światło reflektorów, podążające za tancerzami wykonującymi partie solowe lub zatrzymujące się na zgrabnie dobranych duetach. Wszystkie choreografie współgrają zarówno z charakterem poszczególnych postaci, jak i możliwościami technicznymi każdego z tańczących. Podziwiam piękno ruchów Ksenii, na równi z żywiołowością Oliwiera, dojrzałością emocjonalną Kuby i aktorską świadomością Hani. Z ich wypowiedzi i układów tanecznych buduję sobie wirtualne profile bohaterów.

Podobnie dzieje się w warstwie muzycznej – w moim odczuciu niezwykle różnorodnej: BigBang, Queen, Jefferson Airplane, Alphaville, Dua Lipa, Camila Cabello… To zaskakuje, tym bardziej, że młodzi artyści sami wybierali utwory pojawiające się w spektaklu.

20 lipca 2015 roku na internetowej wersji Instagrama została wprowadzona wyszukiwarka, umożliwiająca wyszukiwanie hasztagów, profili użytkowników i lokalizacji. Obecnie największą liczbę obserwujących mają profile gwiazd popkultury i sportu takich jak Selena Gomez, Ariana Grande, Taylor Swift, Beyoncé, Cristiano Ronaldo czy Kim Kardashian.[2]

Taniec przeplata się z monologami nastolatków, równie krótkimi i urywanymi jak teksty dołączane do zdjęć na Instagramie. Z tych fragmentów wspomnień i zwierzeń próbuję zbudować obraz każdej z postaci. Nie mogę być tego pewna, raczej chcę wierzyć w to, że mówią prawdę, że to ich prawdziwe historie – czasem zabawne, często wzruszające. Gdzie jest granica pomiędzy kreacją a prawdą?

Zdają się być autentyczni, chociaż nigdy nie dowiem się, na ile kreują swój obraz. Występują, a więc nie znajdują się na scenie prywatnie. I ja, i oni mamy świadomość umowności tej sytuacji. Ja ich obserwuję, a oni mi na to pozwalają. Zmieniają kostiumy: raz – dopasowując się do stylu tańca, na którym oparta jest choreografia, innym razem – definiując samych siebie. Wszystko to w trochę niedbałym, niewymuszonym stylu, tak jak na Instagramie. „To, o czym mówię, co mi się przydarzyło, jak wyglądam, nie ma dla mnie naprawdę większego znaczenia.” – zdają się mówić młodzi artyści. Pod koniec spektaklu pozują jednak do selfie, „robią dzióbki”, dobierają spojrzenia, fryzury, uśmiechy. Kim wtedy są? Kolejną wersją siebie?

Magdalena Przybysz i Agata Życzkowska wyzwoliły w młodych ludziach niezwykłą odwagę zadawania bardzo ważnych pytań. Zmusiły widzów do zastanowienia się nad tym, jak funkcjonują dzisiaj nastolatki: jaką mają wrażliwość, jak postrzegają otaczający ich świat, co jest dla nich ważne i w jaki sposób wyrażają siebie. Kiedy podejrzymy ich na Instagramie, okaże się, że ich świat wcale nie różni się tak bardzo od świata dorosłych. My też bywamy zagubieni, zalęknieni, szczęśliwi, pełni nadziei, marzeń. My też kreujemy siebie, nawet jeśli nie wiemy, co to takiego hasztag.

Od kilku lat sukcesywnie przybywa użytkowników Instagrama, w czerwcu 2018 roku ich liczba przekroczyła 1 miliard osób, z czego w Polsce, według danych z maja 2018 roku, jest ich ok. 5,9 mln osób.[3]

 

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Instagram

[2] Tamże

[3] Tamże

„Insta Show” 14.02.2019 / 19.00 / HOTELOKO movement makers

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Mazowiecki Instytut Kultury

Koncepcja i choreografia: Magdalena Przybysz

Reżyseria i dramaturgia: Agata Życzkowska

Wykonanie: Zuzanna Gałka, Kseniia Gluskina, Jakub Hardecki, Oliwier Kasica, Malwina Polańska, Hanna Snochowska, Karina Szutko

Produkcja:  Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa

Premiera w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, 10 września 2018, Dom Kultury Kadr

Partnerzy: Prom Kultury Saska Kępa / Mazowiecki Instytut Kultury / Dom Kultury Kadr

Justyna Stanisławska – ukończyła Akademię Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie (wydział WoT), współpracuje z czasopismem Scena oraz portalem Taniec Polska, publikowała w kwartalniku Taniec oraz czasopiśmie nieTakt. Interesuje się przede wszystkim teatrem tańca i teatrem lalek. Na co dzień koordynuje krajowe i międzynarodowe projekty kulturalne i edukacyjne.

Zdjęcia: Marta Ankiersztejn

——————–

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.