RECENZJA SPEKTAKLU „MÓW DON’T MOVE” / BARBARA TUSZYŃSKA

11/01/19 / Krytyka

Barbara Tuszyńska / Zaproszenie do zabawy

Pobaw się ze mną! Nie słowem, a ruchem, na scenie i w życiu. Czy wszystko musi być tak śmiertelnie poważne? Pozwól sobie tupnąć nóżką.

Przywiązani do standardowych sposobów porozumiewania się zapominamy o istnieniu języków niezłożonych ze słów. Joanna Drabik w wykonanej wspólnie z Anną Hop choreografii o przewrotnym tytule Mów don’t move swojego autorstwa sięga po pantomimiczną gestykulację i mimikę, wzbudzając uśmiech na twarzach widowni. Spektakl powstały podczas jubileuszowej, dziesiątej edycji Warsztatu Choreograficznego Polskiego Baletu Narodowego Kreacje jest jak slapstikowa komedia krótkometrażowa. Występ uzdolnionego aktorsko duetu zamknął pierwszy dzień 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days, który odbył się w Domu Kultury Kadr w Warszawie w ramach programu Centrum Sztuki Tańca.

Wysoka zaczepia niską, więc niska wysoką. Obie w luźnych kostiumach, wygodnych czarnych spodniach i sportowych butach. Niższa w żółtej bluzce z długim rękawem i zielonych skarpetkach, wyższa zaś na odwrót – w zielonej bluzce z krótkim rękawem i żółtych skarpetkach. Jesteśmy na podwórkowym placu zabaw, gdzieś obok trzepaka. Wszystko jest lekkie jak nadmuchiwane na scenie baloniki, lecz nie płytkie. Śmiech wywołują opozycyjne zestawienia, wzajemne przedrzeźnianie, kopiowanie na zasadzie lustra czy groteskowe dziecięce popisy i psoty. Nie brakuje jednak dopracowanych układów synchronicznych. Ruch tancerek jest różnorodny, od naturalnego, swobodnego poruszania się po intencjonalnie przesadzone kombinacje, dzięki którym z powodzeniem uzyskują efekt komiczny. Spektakl rozpoczyna i kończy skupione, jasne światło, które w trakcie jego trwania się rozprasza.

Świetnie dobrana została pojawiająca się pomiędzy przerwami ciszy muzyka. Dwa utwory Nicolasa Jaara, a w szczególności drugi z kolei – Russian Dolls, doskonale podkreślają atmosferę i komentują sytuację na scenie. Performerki ilustrują każdą kolejną nutę. Rozciągliwe szelki dają im możliwość wzajemnego posługiwania się swoimi ciałami jak marionetkami. W nurcie elektronicznym pozostaje też kolejny utwór – Undead Funeral March norweskiego projektu Ungress realizowanego przez Gisle’a Martensa Meyera, już z nazwy zapowiadający klimat absurdu. Spektakl kończy utwór I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free w popularnej wersji Niny Simone, podczas którego postać odgrywana przez Joannę Drabik zdejmuje szelki i usiłuje uwolnić się stepującym krokiem z butów, zasznurowanych ze sobą przez jej partnerkę. Zabawne i trafne. Serdecznie polecam.

MÓW DON’T MOVE

Artystki Polskiego Baletu Narodowego, Teatr Wielki – Opera Narodowa

Choreografia: Joanna Drabik

Wykonanie: Joanna Drabik i Anna Hop

Muzyka: Nicolas Jaar Keep Me There, Nicolas Jaar Russian Dolls, Ugress Undead Funeral March, Nina Simone I wish I Knew

Scenografia i kostiumy: Swietłana Owsiankina

Spektakl prezentowany 10.12.2018 w ramach 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days w tymczasowej siedzibie Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w Domu Kultury Kadr, sala Broadway.

Organizatorzy 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days: Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie Strefa Otwarta

Partnerzy 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Fundacja Scena Współczesna

fot. Marta Ankiersztejn- Węgier

———————————-

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu 2016 i 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telwizji, Sekcja Tańca i Baletu

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

05-077 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.