RECENZJA ZE SPEKTAKLU „BLACK OUT” / DOMINIKA MICHALAK

01/03/18 / Krytyka

Dominika Michalak / Black Out  jak odcinek Black Mirror

„Black Out” jest nowym choreograficznym dzieckiem stołecznego Teatru Tańca Zawirowania. Spektakl miał swoją premierę 26 lutego 2018 w Domu Kultury Kadr i został zrealizowany w ramach programu koprodukcji Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

Za temat przewodni posłużyła specyfika zawodu śledczych. Jak podkreślają twórcy w opisie spektaklu, „Black Out” to taneczne trio ukazujące psychologiczną grę, w której nie liczą się fakty, ale przebiegłość, wytrwałość i instynkt. Przedstawienie stanowi ruchowy dialog pomiędzy trzema postaciami. W ich role wcielili się tancerze: Artur Grabarczyk, Szymon Osiński oraz choreograf i pomysłodawca spektaklu Bartosz Woszczyński.

W „Black Out” nie brakuje symboliki: ascetyczna scenografia i doskonała gra światła, które w odpowiedniej barwie i natężeniu towarzyszy każdemu gestowi, tworzą klimat pokoju przesłuchań. Mamy też kilka rekwizytów: dwa obrotowe krzesła wplecione świetnie w ruch artystów i wykorzystane w kilku istotnych scenach, policyjne skanery oraz bluza zakładana kolejno przez każdego z tancerzy. Bardzo istotną rolę  odegrała  także muzyka skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu przez braci Giulio i Simone Donati. Dźwięk stał się tutaj wymownym nośnikiem emocji, którymi cały spektakl jest przesycony.

Całość wpisuje się w estetykę serialowo–filmową. Mamy zatem enigmatycznych podejrzanych i zbrodnię – tajemnicę niemożliwą wręcz do rozwikłania. Spektakl swoim klimatem przywodzi  na myśl popularną ostatnio produkcję telewizyjną „Black Mirror”, która ukazuje mroczną wizję świata zdominowanego przez technologię. Mężczyźni uwikłani w sceniczne śledztwo z pewnością mogliby zostać bohaterami jednego z odcinków. Twórcy podkreślają jednak, że „Black Out” jest otwarty na interpretacje, bo sami nie inspirowali się żadną konkretną historią.

Występ tria z Zawirowań ogląda się z przyjemnością. Ruch jest płynny, dynamiczny, zobaczymy niemal akrobatyczne popisy, nienaganną technikę i dużo męskich emocji. Powtarzane sekwencje choreograficzne w pewnym momencie stają się jednak monotonne. Zabrakło  trochę oryginalności – elementu zaskoczenia, niespodziewanego zwrotu akcji. Po spektaklu pozostaje niedosyt i wrażenie, że już się gdzieś to wcześniej widziało.

„Black Out”

Koncepcja i choreografia: Bartek Woszczyński

Tancerze: Artur Grabarczyk, Szymon Osiński, Bartek Woszczyński

Muzyka: ATMO (Giulio Donati & Simone Donati)

Koprodukcja: Teatr Tańca Zawirowania/ Fundacja Scena Współczesna / Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Premiera: 26 lutego 2018, Dom Kultury Kadr w Warszawie

Spektakl  prezentowany 26.02.2018 w ramach programu Centrum Sztuki Tańca 2017-2019 w Domu Kultury KADR (sala Broadway).

fot. Marta Ankiersztejn

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, e-teatr, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR, RDC, Warsawholic, Going., TANIEC

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie