CST / 14/03/2019 SPEKTAKLE TANECZNE / FLAMENCO / BUTOH / MAŁGORZATA MATUSZEWSKA / SYLWIA HANFF / JEDEN WIECZÓR / DWA SPEKTAKLE

14.03.2019 / godz. 19.00

FLAMENCO/BUTOH

KUP BILET

20 ZŁ – KOSZT ZA CAŁY WIECZÓR

„BOLERO DE RAVEL” / NTF Teatr Tańca Małgorzaty Matuszewskiej oraz

 „ZMIERZCH OPUSZCZONYCH MIAST” Premiera Polska /  Sylwia Hanff / Teatr Limen Butoh

2 spektakle – 1 wieczór

Po spektaklach zapraszamy na spotkanie, które poprowadzi Julia Hoczyk

OPISY SPEKTAKLI:

„BOLERO DE RAVEL” / NTF Teatr Tańca Małgorzaty Matuszewskiej

Choreografia: Małgorzata Matuszewska
Muzyka: Maurice Ravel
TT NTF w składzie: Karolina Łucznik, Małgorzata Matuszewska, Anna Ochman, Agata Teodorczyk

Wspólny wieczór ze spektaklem „Zmierz opuszczonych miast” / Sylwia Hanff / Teatr Limen Butoh

„O czym opowiada wachlarz? Zapewne każdy zrozumie jego mowę inaczej. Bolero Teatru Tańca NTF to przede wszystkim opowieść o kobiecie – zmiennej, pełnej pasji i życia.” Justyna Stanisławska

Utwór Maurice’a Ravela jest stylizacją tańca hiszpańskiego o tej samej nazwie – bolero. Został skomponowany w 1928 r. dla zespołu baletowego Idy Rubinstein, a pierwszą w historii tańca choreografię przygotowała Bronisława Niżyńska. Małgorzata Matuszewska w oryginalny sposób przenosi klasyczny temat w przestrzeń współczesnej sceny, nadając mu nowy, świeży wymiar.

Ideą spektaklu jest taneczny dialog dwóch kolorów – bieli i czerni – odzwierciedlających koncepcję ying/yang. Naczelnym elementem kompozycji jest mowa wachlarzy (czarnych i białych), poczynając od perkusyjnych brzmień, poprzez operowanie linią, dynamiką, aż po ukrytą symbolikę. Kolejnym elementem formotwórczym jest struktura utworu, narastające napięcie powściąganej ekstazy i hipnotyzującej rytmiczności. Wynika to bezpośrednio z budowy dzieła Ravela, jednostajnego rytmu granego na werblu połączonego z nieustannie narastającą dynamiką, otrzymaną poprzez włączanie coraz to nowych instrumentów.

Bohaterkami są cztery kobiety. Każda posiada odmienną naturę, jednak łączą się w jeden głos. Nieodparte uczucie siły, kontroli, a jednocześnie zmysłowości i kobiecej miękkości – to wrażenie, jakie uderza odbiorcę.

Premiera „Bolero de Ravel” odbyła się 25 listopada 2017 roku w ramach Europejskich Konfrontacji Tanecznych Zawirowania w Warszawie.

MAŁGORZATA MATUSZEWSKA

Tancerka, choreografka i instruktorka tańca hiszpańskiego, założycielka Teatru Tańca NTF (2000 r.) oraz Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki (2009 r.). Autorka wszystkich projektów artystycznych TT NTF, które charakteryzuje łączenie elementów różnych kultur w jeden, spójny środek wyrazu – w sferze tańca, teatru i muzyki – plastyczność, ciekawa kompozycja. Autorka wielu spektakli tanecznych m.in. “Infantka wedle Kantora” – zwycięskiego projektu w kategorii “grupa” na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego ” Rezydencja – Premiera”, projektów artystycznych m.in. “Bolero Feel project in progress”  i edukacyjnych m.in. “Hiszpańskie Rytmy – taniec hiszpański dla dzieci”, społecznego “Taniec w bibliotece – La Danza i el Baile”.  Prekursorka tańca flamenco w Warszawie, którym zajmuje się od 1990 roku. Posiada dyplom zawodowego tancerza ZASP. Tańca hiszpańskiego uczyła się u czołowych artystów scen Hiszpanii m.in. takich jak Eva La Yerbabuena, Matilde Coral, Gala Vivancos, oraz choreologów np. María José Luis Mayordomo. Uczestniczyła w szkoleniach z różnorodnych technik tańca i teatru m.in. Improwizacji i Kompozycji Tańca – Elżbieta Wycichowska, technik teatralnych Cricot2 – Andrzej Wełmiński, tańca butoh – Ko Murobushi, tańca indyjskiego – Gitanjali Koland. Brała udział w licznych kursach historii tańca hiszpańskiego, którą zajmuje się intensywnie od 2010 r.  Autorka artykułów i tekstów poświęconych tematyce tanecznej m.in. “Taniec w warszawskich bibliotekach” (2018 r.), “Tropem Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta” (2013 r.). W latach 2004-2013 prowadziła własną szkołę tańca Studio Tańca NTF, aktualnie prowadzi autorskie kursy tańca hiszpańskiego w Instytucie Cervantesa w Warszawie. Występuje z artystami flamenco, muzyki klasycznej, tancerzami i zespołami różnych technik tańca. Prezentowała autorskie choreografie na festiwalach tańca i konferencjach muzycznych. Współpracowała jako tancerka i choreograf z teatrem, operą i telewizją. Związana z Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i Związkiem Artystów Scen Polskich ZASP.